Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ehdottaa tälläistä miehelleni?

Vierailija
08.03.2012 |

Mies on nyt muutaman kuukauden ajan toivonut, että hän jäisi lapsien ( 1 ja 3 vuotiaat)kanssa kotiin. Hän haluaa olla lapsien kanssa ja minulla on paremmat tulot kuin miehellä. Kuulostaako hyvältä? No niin minunkin mielestä.

MUTTA ongelma on se, että mies ei osaa tehdä ruokaa, ei osaa käyttää tiskikonetta tai pesukonetta. Eli jos mies jää kotiin, niin hän vain hoitaisi lapset, ei mitään muuta. Minä en ainakaan jaksa sitä, että töiden jälkeen tulen kotiin ja alan pesemään pyykkiä ja tiskaamaan.

Onko ihan älytöntä ehdottaa miehelle, että minä lähten 3 päivän lomalle ja jätän lapset miehelleni. Vähän testiksi, että miten pärjää koti-isänä. Itse olen vielä loman tarpeessa, koska univelkaa on kertynyt erittäin paljon kuopuksen nukkumattomuuden takia. Lisäksi mies on käynyt heittämässä 3 vuoden aikana useamman viikonloppuloman ja minä en vielä yhtään, joten tasotusta nyt minulle.

Onko siis ihan hullu idea? Ehkä sitten mieheniki tajuaisi, että hänen pitää opetella ensin tekemään arkitöitä, että voi jäädä kotiin lapsien kanssa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta kuitenkin etukäteen perusjutut, nyt on korkea aika.

Helpot, yksinkertaiset kirjalliset(!) ohjeet miehelle, josta hän voi tarkistaa. Astianpesukoneeseen menee tabletti tähän, ohjelma valitaan tästä (opeta yksi perusohjelma, älä mitään hienoa).

Pyykit otat tästä, pesuaine tänne, ohjelma joko A, B tai C (ohjelmien lyhyt kuvaus).

Näin toimii silitysrauta.

Näin teet puuroa ja keität spagettia.

Kodinhoito ei ole erityisen vaikeaa, mutta miehen täytyy haluta oppia edes jotain, jotta kuvio toimisi.

Vierailija
22/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei mun mielestä sen, joka hoitaa kotona lapset, tarvitse kaikkia kotitöitä tehdä... Tosin luulen, että miehesi ihan mielellään iltasella tekee noita kodinaskareita sillä aikaa kun sinä leikität lapsia, koska hän on saanut jo koko päivän leikittää ja sen jälkeen tuntuu vaan levolta vähän pyörittää pesukonetta ja laittaa ruokaa...ja taatusti osaa, se ei tule olemaan ongelma

Ei tietenkään kotona olevan tarvitse tehdä kaikkea. Jos tilannne kuitenkin on jo tämä, niin silloin pitää huomioida, että perusjuttuja on kotona olevan pakko tehdä. Ruoka menee yksipuoliseksi tai kalliiksi, jos ei osaa kokota ja jos syö sen 5 ateriaa, mitä suositellaan, niin astianpesukonekin pitää tyhjentää/ täyttää pari kertaa päivässä - tai sitten tiskata käsinö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä ei ole siis halunnut opetella tekemään ruokaa tai käyttämään pesukoideita, koska ne hommat kuuluu naiselle. Mutta nyt siis kun on toivonut, että jäisi lapsien kanssa kotiin, niin hänen olisi ne pakko opetella. Musta tuntuu, että hän ei vain yksin kertaisesti tajua, että siinä kotona olemiseen tarvitsee tehdä muutakin, kuin olla vain lapsien kanssa. Että sitä ruokaakin pitää laittaa ja siivotakkin.

Siksi tuli siis tälläinen nyt mieleen, että lähtisin vähän lomaa viettämään. Nimittäin silloin toivottavasti mies tajuisi, että se kotona oleminen on muutakin kun leikkimistä ja lapsien viihdyttämistä. Ja jos tuon minun loman jälkeen haluu vielä koti-isäksi, niin tottakai annan hänen jäädä kotiin.

7 oli siis ap ja nyt tämänkin viestin kirjoittaja

Vierailija
24/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan jaksa sitä, että töiden jälkeen tulen kotiin ja alan pesemään pyykkiä ja tiskaamaan.

Vai mites, onko kaikilla joku siivooja?

Uskomatonta vielä sinänsä, että kotiäidit käyttää tätä tekosyynä siihen kuinka ne on lopenuupuneita. Sitten vaaditaan että se työssäkäyvä mies osallistuisi kotitöihin.

Sit tulee tää: " Minä en ainakaan jaksa sitä, että töiden jälkeen tulen kotiin ja alan pesemään pyykkiä ja tiskaamaan."

Vierailija
25/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla trolli tai sitten kaverilta ihan oikeasti amputoitu molemmat kädet. Ei tollasia voi olla olemassa.

Vierailija
26/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten mieleen, että mun mies, ikä 36, ei "osannut" silittää vielä viime jouluna. Tajusin äkkiä, että mitä hittoa, silitän tässä taas miehen paitoja. Otin hänet viereen ja näytin miten silitetään, sitten jätin raudan kanssa siihen.

Mies oppi silittämään 5 minuutissa.

Samalla periaatteella minä olen oppinut asentamaan digiboksin ja lisäämään tuulilasinpesunesteet autoon. Useimmat tällaiset pikkujutut ovat viitseliäisyydestä kiinni.

Vierailija
27/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla trolli tai sitten kaverilta ihan oikeasti amputoitu molemmat kädet. Ei tollasia voi olla olemassa.

Esim. minun äitini on tuollainen. Ei vieläkään osaa edes pesukonetta täyttää. Äitini on siis "kuningatar" ja muut hänen palvelijoita. Siksi osoitan suurta kunnioitusta isääni kohtaan, joka oli meidän lapsien kanssa kotona, vaikka se oli silloin erittäin harvinaista, joka laittoi aina ruuan, pesi pyykit yms. Äitini ei vieläkään osaa käyttää edes imuria. Tai ei halua osata. Mistä sitä tietää. Äitini ei ole esikuvani, johon pyrin, vaan isäni.

Vierailija
28/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen käsitys siisteydestä ja vaatteiden puhtaudesta voi olla erilainen kuin sinun. Keskustelkaa asiasta yhdessä ja sopikaa jo etukäteen uusi keskusteluhetki, jossa sitten kerrot, oletko ollut tasoon tyytyväinen. Älä ala joka päivä mäkättämään heti töistä tultuasi. Yleensä miehet ovat tekemättä kotitöitä siksi, että jos joskus ovat jotain yrittäneet tehdä, vaimo on tullut heti viereen kertomaan, kuinka juttu pitäisi tehdä tai viimesitään lopputuloksesta on alkanut vitinä.

Ohjeet etukäteen, ei työn aikana. Tavoitteiden asettelu yhdessä. Kommentit sovitusti, ei väsyneenä töiden jälkeen.

Vierailija
29/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman mitään "opetuksiakin" tuo on hyvä idea, että menet pienelle lomalle.

Voisitteko kuitenkin myös jutella kunnolla tuosta asiasta, että sinä toivot miehen opettelevan ja tekevän kotitöitä jos jää kotiin. Käytännössä on tosi hankalaa, jos sinä joudut ne tekemään, sillä minä ainakin halusin olla illan tiiviisti pienten lasten kanssa kun olin ollut töissä, ja lapset myös roikkuivat minussa illat.

Meillä kyllä molemmat ovat aina tehneet kotitöitä, mutta illalla päälle painavat kotityöt on aina tehnyt se, joka on ollut päivän kotona lasten kanssa, että se töissä ollut saa olla lasten kanssa.

Mies on nyt muutaman kuukauden ajan toivonut, että hän jäisi lapsien ( 1 ja 3 vuotiaat)kanssa kotiin. Hän haluaa olla lapsien kanssa ja minulla on paremmat tulot kuin miehellä. Kuulostaako hyvältä? No niin minunkin mielestä.

MUTTA ongelma on se, että mies ei osaa tehdä ruokaa, ei osaa käyttää tiskikonetta tai pesukonetta. Eli jos mies jää kotiin, niin hän vain hoitaisi lapset, ei mitään muuta. Minä en ainakaan jaksa sitä, että töiden jälkeen tulen kotiin ja alan pesemään pyykkiä ja tiskaamaan.

Onko ihan älytöntä ehdottaa miehelle, että minä lähten 3 päivän lomalle ja jätän lapset miehelleni. Vähän testiksi, että miten pärjää koti-isänä. Itse olen vielä loman tarpeessa, koska univelkaa on kertynyt erittäin paljon kuopuksen nukkumattomuuden takia. Lisäksi mies on käynyt heittämässä 3 vuoden aikana useamman viikonloppuloman ja minä en vielä yhtään, joten tasotusta nyt minulle.

Onko siis ihan hullu idea? Ehkä sitten mieheniki tajuaisi, että hänen pitää opetella ensin tekemään arkitöitä, että voi jäädä kotiin lapsien kanssa.

Vierailija
30/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten miehen opetukseen. Opetan kädestä pitäien, että voi jäädä lapsien kanssa kotia. Ja loppukokeeksi sitten se, että jää kotiin lapsien kanssa, kun minä lähden pikalomalle.

Mutta vielä pitää saaha miehen suostumus.

Vierailija
31/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi et voi puhua asiasta miehesi kanssa? Siis keskustelette asiasta, ja sitten seuraavan kerran kun tiskikone pitää laittaa käymään, mies laittaa ja sinä neuvot. Samoin pyykkien kanssa.

Ja tästä päivästä eteenpäin otat miehen mukaan ruuanlaittoon, niin oppii jo muutamassa viikossa ainakin perusasiat ruuanlaitosta.

En tajua miksi lähtisit pois kotoa, eihän tuon ole tarkoitus olla mikään Selviytyjät, vaan voit opettaa noita asioita miehellesi.

Vierailija
32/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen käsitys siisteydestä ja vaatteiden puhtaudesta voi olla erilainen kuin sinun. Keskustelkaa asiasta yhdessä ja sopikaa jo etukäteen uusi keskusteluhetki, jossa sitten kerrot, oletko ollut tasoon tyytyväinen. Älä ala joka päivä mäkättämään heti töistä tultuasi. Yleensä miehet ovat tekemättä kotitöitä siksi, että jos joskus ovat jotain yrittäneet tehdä, vaimo on tullut heti viereen kertomaan, kuinka juttu pitäisi tehdä tai viimesitään lopputuloksesta on alkanut vitinä. Ohjeet etukäteen, ei työn aikana. Tavoitteiden asettelu yhdessä. Kommentit sovitusti, ei väsyneenä töiden jälkeen.

jotain projektia ja kvartaalikartoitusta jostain helvetin siivoamisesta? Tän on pakko olla vitsi, tai sitten sä työkses istut jossain kokouksissa ja komiteoissa ja oot vieraantunu normaalista ihmisten elämästä täysin.

Vierailija
33/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koneita tai tekemään ruokaa, edes lämmittämään? onnea vaan teille, olisit etsinyt itsellesi aikuisen miehen, eikä tollasta kakaraa.

Vierailija
34/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni kanssa, mutta musta vain tuntuu, että hän ei sitä tajua, että ne kotityötki kuuluu siihen kotona työssä olemiseen. Vaikka hän siis väittää, että ymmärtää, että ne pitää tehdä, mutta jotenkin vain sellainen olo, että hän ei ymärrä sitä, että kuinka paljon todellisuudessa ne hommat vie aikaa ja ne on oikeesti kova töisiä. Siksi mietinkin tuota lomajuttua, että hän pääsisi sitten vähän kokeilemaan sitä koti-isyyttä ja harjoittelemaan samalla niitä kodinkoneiden käyttöä, sekä ruuan laittoa.

Vierailija
35/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneen samoin, se pyykkien lajittelu lienee vaikein asia pyykkäyksessä? Minä tekisin niin että lajittelisin pyykit ja mies saa pestä, laittaa kuivumaan ja viikata kaappeihin. Lajittelu helppoa: 3 eri "pykkikoria" tmv. yhteen valkoiset, yhteen värilliset ja yhteen lakanapyykki.

Vierailija
36/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tavallista Fairya yms. ei saa laittaa koneeseen! Muuten on koko kämppä täynnä vaahtoa...

Vierailija
37/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin sanonut, että aikoo tehdä ruokaa, siivota jne.? Sehän on jo parannusta tohon "naisten työt" älynväläykseen.

Ruokaa hänen on onneksi pakko tehdä, jos kotona on lasten kanssa.

mieheni kanssa, mutta musta vain tuntuu, että hän ei sitä tajua, että ne kotityötki kuuluu siihen kotona työssä olemiseen. Vaikka hän siis väittää, että ymmärtää, että ne pitää tehdä, mutta jotenkin vain sellainen olo, että hän ei ymärrä sitä, että kuinka paljon todellisuudessa ne hommat vie aikaa ja ne on oikeesti kova töisiä. Siksi mietinkin tuota lomajuttua, että hän pääsisi sitten vähän kokeilemaan sitä koti-isyyttä ja harjoittelemaan samalla niitä kodinkoneiden käyttöä, sekä ruuan laittoa.

Vierailija
38/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lajittelen miehelle valmiiksi, pistän esim. illalla koneeseen valmiiksi vaatekasan ja kerron millä ohjelmalla ja pesuaineella mies sen seuraavana päivänä pesee.

Mies osais kyllä käytännössä lakanapyykit sun muut helpot pestä itsenäisesti, mutta lajittelen kuitenkin tätä nykyä hänen puolesta, kun virheet tulevat niin kalliiksi (viime kesänä pilas multa kashmirneuleen, mistä lie repäissyt sen mukaan pestäviin juttuihin...)

Vierailija
39/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aupairin siihen rinnalle helpottamaan taakkaa. Jää miehelle aikaa päivisin käydä kahviloissa ja kuntosalilla. Ehkä ehtii myös shoppailemaan elektroniikkaa ja autoja.

Vierailija
40/49 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko vaan. Mutta uusia taitoja voi tietysti aina opetella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan