Siis eikö kukaan tiedä, mistä koulusta Enkeli-Elisa oli ????
Kommentit (245)
Kiusaaminen totta, kiusaamista vastaan pitää taistella mutta tähän Elisan tarinaan en usko yhtään. Epäaitous ja jonkinlainen korni yrittäminen näkyy kaikessa.
niin munkin mielestä...
no aie on varmasti ollut hyvä, mutta onhan kirjan kirjottaja käyttänyt tätä "tositarinaa" ei vain hyvän asian, vaan myös kirjojensa myymiseen ja maineen hankkimiseen. Saas nyt vaan nähdä millainen "maine" hänelle tästä lopulta jää.
En kuitenkaan anna mitään lopullista "tuomiota" ennekun oon kirjan lukenut... ja joka tapauksessa en pidä kirjoittajaa ilkeänä ehkä ajattelemattomana jos on keksittyä...
http://www.hs.fi/kotimaa/Enkeli-Elisan+tarina+her%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4+e…
Hesari tutkinut koko homman olevan huijausta. Kuukausiliitteessä neljän aukeaman juttu vakuuttavin perusteluin. Kannattaa lukaista.
"7.helmikuuta 2011 ei kuollut koko Suomessa yhtään 15-vuotiasta työttä. Eikä 14-vuotista, eikä 16-vuotiasta, ei edes edellisenä eikä seuraavana päivänä."
Minttis on kova selittelemään. Valehteleminen ja sepittäminen ovat ominaisia piirteitä monille kiusaajille. Jokainen kiusattu on yksi kiusattu liikaa, se on totuus, ja totuuden pitäisi olla se arvokkain jokaiselle. Myös sulle, Minttis. Varmistamatta on tehty ohjelmat, koulut käyty läpi, kuolleet suunnilleen "Elisan" kuolinajoilta varmistettu (aikahaarukalla 3 vuotta).. Ei, ei, ei. Sinä voit mennä itseesi tai tuoda julki yhden ainoan ihmisen, joka voi todistaa että tarinasi on edes osaltaan totta. Ei auta vaikka hyvällä asialla. Rahastus tällaisella asialla ja oman nimen tuputtaminen ja egoilu ovat syvältä. Toivottavasti todistaja löytyy.
kun on itseään kiusattu koulussa.
Tarinan Elisan isä olisi ollut kirjailijan koulukiusaaja.
http://jossai-nn.vuodatus.net/
Käykääpä lukemassa tuota. Mintulla on muumit karanneet laaksosta aikaa sitten. Sen toisessa, siinä virallisessa blogissa, oli jopa linkki tänne. Ja samat tekstimaneerit löytyy täältäkin.
Esim. vuodelta 2009 löytyy seuraava postaus:
Toteutuneet haaveet
31.03.2010 - 17:50
Niin paljon on tapahtunut, etten meinaa perässä pysyä.On laitettu kotiakin, miehen kanssa yhteistuumin.
Minä olen jo pitkän aikaa ollut tosin henkisesti hajoamispisteessa. Ison urakan loppuun saattaminen töiden osalta vei kaikki loputkin voimat ja olen yön hiljaisina hetkinä miettinyt kerran jos toisenkin sitä, miten helppoa olisi jättää kaikki tämä taakseen. Tarttua tuohon purkkiin, kuten pari kertaa ennenkin, Mutta nyt siten, että onnistuisin siinä.
"Työni " suhteen huomaan haukanneeni aivan liian ison palan.... Minusta ei lopulta kuitenkaan ole tähän..tämä tuo ihan liikaa lieveasioita. Henkinen kapasiteettini ei vaan yksinkertaisesti kestä tätä kaikkea mitä toteutunut unelamani tuo mukanaan. Mutta nyt on myöhäistä perua, kun projekti on tullut julki.
Ihan sekopäinen tapaus.
ottaa päähän tämä tapaus niin paljon, että jätin koko Enkeli Elisa -ryhmän Facebookissa.
Alkaa näyttää siltä, että tarina on Vettenterän mielikuvituksen tuotetta:
- Kukaan ei oikeasti tunnu tuntevan Elisaa. Teinit IRC-galleriassa yms. varmasti paljastaisivat jotain
- Blogitekstien (Miksu, Minttu, Riikka) samankaltaisuus
- Elisan isän ikä Elisan syntyessä
- Mintun ja Elisan käsialojen samankaltaisuusVoiko olla, että kukaan isompi kustantaja julkaisisi tätä kirjaa ottamatta selville; onko Elisa koskaan ollut edes olemassa? Kai he viimeistään haluaisivat tavata Elisan vanhemmat ja myös heidän nimet kustannussopimukseen tms., etteivät tulisi perään asianajan kanssa.
Aihe on vakava. Minua on itseäni kiusattu kuin myös lastani, ja on tärkeää että asiasta puhutaan... silti Vettenterän mediatempaus täysin fiktiivisen kirjakässärin myymiseksi on kuvottavaa.
Juuri näin.
Olen vastannut kolmen kaupungin lastensuojelutyöstä. Pidän Vettenterän temppua todella kuvottavana, rikollisena ja jopa vaarallisena. Hän vesittää tällä todellisen kiusaamisen vastaisen ehkäisevän työn, jota kiusatut itse ovat rohkeasti tehneet. Nyt ihmisten kiusaamiskokemusten uskottavuus vähenee ja kiusaamisen uhriksi joutumisen "periytyminen" lisääntyy uudelleen. Suuri loukkaus monia lapsia kohtaan, oli Vettenterän motiivit mitkä hyvänsä.
olen lapsilta kuullut tälläista viestiä monestakin koulusta Pirkanmaalta ja kun kerrot opelle tai kouluavustajalle tai puutut itse asiaan(siis oppilas niin olet "lavertelija" tai "kaivat verta nenästäsi".Kun oppilaan vanhempi kysyy asiasta niin opettajat väittää ettei heidän koulussa ole mahdollista.Kuinka lapset sitten tulee pää virtsalle haisten,vaatteet tai tavarat rikottuina tai hukattuina kotiin ja inhoo koulua?
http://www.hs.fi/kotimaa/Enkeli-Elisan+tarina+her%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4+e…
Hesari tutkinut koko homman olevan huijausta. Kuukausiliitteessä neljän aukeaman juttu vakuuttavin perusteluin. Kannattaa lukaista.
"7.helmikuuta 2011 ei kuollut koko Suomessa yhtään 15-vuotiasta työttä. Eikä 14-vuotista, eikä 16-vuotiasta, ei edes edellisenä eikä seuraavana päivänä."
Itse luin kuukausiliitteestä juuri kyseisen jutun, ja se sai minut uskomaan koko Elisan olemassaolon huijaukseksi. Ja juuri tuo viimeinen lause herätti huomioni. Kertokaas sitten miten on mahdollista, että Elisa kuoli päivänä jolloin ei kuollut yhtään suomalaista nuorta tyttöä? Miten Minttu aikoi tämän selittää?
entä poikaa jos se onkin elias
Minttis on itse tarkentanut spekuloijille, että kyseessä oli nimenomaan tyttö.
että joku puhui Vantaasta.Ja minua itseäni on Vantaalla sijaitsevassa koulussa ,Länsimäessä ylä-asteella kiusattu paljon ja kun asiasta puhuin rehtori Reinikainen sanoi vain, "että tässä koulussa ei ole koskaan tykätty kantelijoista" Olisiko Länsimäen ylä-aste? Kiusaajien puolustusta ajava koulu.
...siis jo kulunut vaikka kuinka...
Te ette tiedäkään kuinka moni teille ja vainoharhaisuudellenne nauraa. Hitto te ämmät ootte sekaisin. TOIVON että tämä olisi tarua, repisitte peliverkkarinne miten teitä on kustu silmään ja tehty rahaa. MUAHHAAAAAA.
Satun muuten tuntumaan tämän "Elisan" parhaan kaverin "Marikan". Nyt kun Sanoma konserni vielä vielä laittaa pökköä pesään niin a vot.
Mut hei, ei se mitään, tätä on ollut hauska seurata.
Mä oikeastaan säälin Minttistä. Aika selväähän se on (ainakin mun mielestä), että se on katkera omasta kiusatuksitulostaan, mutta ei ole saanut sille riittävästi huomiota. Nyt kuitenkin se on keksinyt, miten saa ihmiset tajuamaan hänen tuskansa; ei ketään kiinnosta hänen kärsimyksensä, koska hän ei kuollut. Mutta mitä OLISI VOINUT tapahtua? "Elisan vanhemmathan" ovat sanoneet: "Minttis on paras henkilö kertomaan tapahtuneesta, koska hän selvisi siitä, mistä Elisa ei."
Minttu saa itselleeen aimo läjän rispektiä olemalla sankari, joka selvisi kamalasta ja raa'asta koulukiusaamisesta. Eiköhän hän juuri sitä halua? Ja tämähän on oiva tapa koota kokoon itsetuntoa, pistetäämpä "Elisan vanhemmat" kehumaan Minttu maasta taivaisiin!
Kai Minttis on alkanut itsekin uskomaan tätä tarinaansa. Ei kuitenkaan siksi, että on kirjailija, vaan siksi, koska saattaa hyvinkin olla sairas. Hän ei kuitenkaan ansaitse haukkuja, vaan tukea.
Se, mikä olisi vielä tositarinassa jotenkuten hyväksyttävää, on tosin fiktiossa kamalaa ja moraalitonta; nimittäin Elisan itsemurhan romantisointi. Rohkaisee varmasti nuoria pysymään hengissä, kun kuvaillaan, kuinka kaunis Elisa oli kuollessaan ja kuinka häntä nyt arvostetaan ja kaivataan ja muistellaan "enkelinä". Nuoret saattavat kokea hyvinkin lohduttavana ajatuksen, että kiusaajia ja kaikkia muitakin -Minttistä ja "Miksua" lainatakseni- "jonakin päivänä kaduttaa".
Itsemurhaan ei koskaan ole -ei ainakaan saisi olla- vain yhtä, yksinkertaista syytä. Sitä ei saisi koskaan kuvailla kauniiksi. Sitä ei saisi uutisoida lehdessä. Sitä ei saa kuvailla pakotienä, koska se ei ole ratkaisu, vaan yhtä artikkelia lainatakseni päätepysäkki. Mielestäni Enkeli-Elisa -kampanja esittää itsemurhan enemmänkin pakotienä kuin päätepysäkkinä, anteeksi vain.
Minua ei siis huoleta Elisan tarinan todenperäisyys, vaan se, millaisen romantisoidun itsemurhakuvan se antaa omien ongelmiensa kanssa kamppaileville nuorille.
Paraskaan grafologi ei pystyisi väärentämään itsemurhan tehneen ihmisen käsialaa noi aidon näköiseksi. Tuo ei ole saman äidin tai isän kirjoittama, jotka ovat kirjoittaneet blogissa.
on Tampereella, ja joissakin Tampereen kouluissa oli kielletty puhumasta koko asiasta.
Voi olla kyse ihan koulukiusaamisen vastaisesta kampanjasta, mistä tässä on kyse. Eli tarina olisi kokonaisuudessaan fiktiivinen, missä media on valjastettu mukaan myös. Paha mennä sanomaan, mutta jotenkin sellainen vaikutelma jää. Olkoon nyt sitten asia miten tahansa, niin perimmäinen tarkoitushan on ihan huippuhyvä, eli kiusaamisen on loputtava.
miksi ihmeessa tahan on taytynyt tuoda tuo fiktiivinen elementti mukaan? Se tekee koko hommaan keinotekoisen maun (olen lukenut seka FB-sivua etta webbisivua) ja panee miettimaan, mista ihmeesta tassa oikein on kyse. Miksei tarinaa olisi voinut esittaa ihan vaan sellaisena kuin se on, ja jos anonymiteettia haluttiin niin ottaa vain nimet pois tai muuttaa ne? Kiusaamisen vastaisuus on mielestani hieno juttu ja kaikki tukeni sille, mutta kaikki tama outous Enkeli-Elisan ymparilla syo itse asiaa ja kaantyy siksi tavallaan omaa, tarkeaa viestiaan vastaan...
Oho. Täytyykin pysyä skarppina... selailin just eilen kirjakaupassa Jonakin päivänä kaduttaa -kirjaa, mietin ostamista, en ostanut kun tää juttu on alkanut epäilyttää. Ehkä kuitenkin päädyn viel ostamaan tai sitten lainaan kirjastosta.