Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä erottaa onko lapsi vain ujo, huonosti käyttäytyvä vai kärsii esim mutismista?

Vierailija
07.03.2012 |

Lasteni serkku ei nimittäis vastaa mitään, vaikka siltä kysyy. On jo 7v ja äitinsä sit vastaa, ottaako kakkua vai ei.

Kyseinen lapsi ei ole ikinä puhunyt minulla mitään vaikka olen tuntenut hänet syntymästä asti. Ollut meillä yökylässäkin monta kertaa (isoveljensä kanssa)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutismi tarkoittaa lasten puhumattomuutta. Puhumattomuus voi olla pysyvää tai valikoivaa. Valikoivaa puhumattomuutta (F94.0) kutsutaan selektiiviseksi mutismiksi (lat. mutismus electivus, mutismus selectivus; engl. elective mutism, selective mutism).

Selektiivinen mutismi on poikkeava käyttäytymisen muoto, jossa ihminen kieltäytyy puhumasta vaikka on jo oppinut puhumaan. Selektiiviseen mutismiin liittyy usein merkittäviä persoonallisuudenpiirteitä, kuten sosiaalista ahdistuneisuutta, vetäytymistä, herkkyyttä tai vastarintaa.lähde? Puhumattomuutta voi kestää kolmesta kahteentoista vuotta.lähde? Keskimääräinen kesto on kahdeksan vuotta.lähde? Pitkään jatkuneessa mutismissa lapsi voi olla roolinsa vanki ja elämäntilanteen muutos (esimerkiksi ryhmän tai luokan vaihtaminen tai muutto toiselle paikkakunnalle) saattaa auttaa.

Vierailija
2/5 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käyttäytyä tilanteen mukaisesti, mutta ei välttämättä osaa/kykene. Huonokäytöksisen erottaa mielestäni aika hyvin ujosta. Minä olen hyvin ujo vieraiden ihmisten kanssa, ja yritän aina paikkailla puhumattomuuttani hymyilemällä ja naureskelemalla muiden mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

we love you

Vierailija
4/5 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon virheitä.

Mutsiti EI kieltäydy puhumasta, vaan ei yksinkertaisesti saa sanoja tulemaan ulos suusta vaikka kovasti niin haluaisikin. Ei siis tarkoituksella kieltäydy puhumasta.

Vastarintakaan ei mielestäni kuulu varsinaisesti oireisiin.

Ja tuo ikä 3-12v. Aikuisellakin voi olla mutismi!

Vierailija
5/5 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutismi tarkoittaa lasten puhumattomuutta.

Diagnoosini on mutismi, ja olen aikuinen.