Hoitajat! Kysymys vaitiolovelvollisuuen toteutumisesta!
Oletko koskaan työurasi aikana törmännyt vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen?
Itse en ole mitään räikeää nähnyt/kuullut, mutta tuntuu, että on monia pikku käytäntöjä, joissa vaitiolo rakoilee... Lääketarjottimissa potilaiden nimet, tietokoneen ruudut kanslian ovelle päin, ja nimitaulu esillä... Lääkärinkierrot nyt on ihan selviä juttuja - muut potilaat kuulee kaiken...
Kerro oma esimerkkisi!
Kommentit (22)
Se pelkkä paikka kun ei identifioi potilasta tarpeeksi.
lasten vanhemmista. Daa-a?
Ihan niinku ne lapset ei kuuntelisi ollenkaan?
Tiedoksi vaan, että kyllä kuuntelevat.
Pankeissa töissä olevat ihmiset eivät saa kertoa julkisesti edes sitä, kuka on asiakkaana tai kuka on käynyt pankkikonttorissa asiakkaana. Saati, että voisi kertoa mitään yksityiskohtia kenenkään raha-asioista.
Sairaus- ja terveysasiat ovat vielä paljon henkilökohtaisempia ja ne eivät kuulu KENELLEKÄÄN ulkopuoliselle. On asiallista ja suotavaa puhutella potilaita/asiakkaita nimellä, mutta muiden kuullen ammatilaisten tulisi käyttää peittokoodeja vai mitä ovatkaan. On nöyryyttävää huomata, että omat henkilökohtaiset intiimit asiat huudellaan miten sattuu ja kenen tahansa kuullen. Diagnoosit ym. eivät kuulu edes viereisissä sängyissä olevien korviin.
käy katsomassa miten eteenpäin lähetetylle potilaalle kävikään siellä yliopistosairaalssa - vaikka EI SAISI KATSOA!
Ymmärrän kyllä mielenkiinnon ammatillisestikin, mutta silti se on laitonta!
Samoin kuin vanhojen potilaiden muistelu esim. uusien opiskelijoiden kuulleen. EI SAA TEHDÄ NIIN. Tai puhua toisten osastojen potilaista, joita omalla osastolla ei hoideta! Mutta silti niin tehdään. Huoh.
mutta tosiaan ei nimien kanssa. Sitäkin kyllä meillä jotkut tekee :(
Hoitaja tinkasi vastapäätä maanneelta naiselta, olenko jo käynyt suihkussa ja pessyt hiukset.
Vaikka makasin sängyssäni märin hiuksin.
Fysioterapeutit tiedustelivat vastaavalta ihmiseltä, olenko kävellyt ympäri sairaalaa, koska he eivät ole nähneet minun tekevän niin.
Olin jo vakuuttanut kaikille sänkyni ympärillä pyöriville, että a) hiukset on varmasti pesty b) kierrän sairaalaa useita kertoja päivässä.
Koko juttu jäi sapettamaan minua, koska minuun ei luotettu lainkaan.
En tiedä, tehdäänkö tällaista yleensä sairaalassa. Minua vastapäätä maannut nainen oli saman ikäinen, kuin minä.
Oletko koskaan työurasi aikana törmännyt vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen?Itse en ole mitään räikeää nähnyt/kuullut, mutta tuntuu, että on monia pikku käytäntöjä, joissa vaitiolo rakoilee... Lääketarjottimissa potilaiden nimet, tietokoneen ruudut kanslian ovelle päin, ja nimitaulu esillä... Lääkärinkierrot nyt on ihan selviä juttuja - muut potilaat kuulee kaiken...
Kerro oma esimerkkisi!
meillä ainakin maalla koneet suljetaan aina ja monen lukon/salasanan takana ovatkin. ovet ovat rapsoissa kiinni ja huoneiss ei puhuta toisten nimillä toisten asioista . että kyllä nyt jokurääpy on . poliklinikan ihmisistä en tiedä mitä tekevät kun on sos tunnuksia pilvin pimein. oliskin hyvä että enemmän asennettai käräytysohjelmia, et miten usein joillain nimmareilla on mitäkin urkittu.
Itse en ole mitään räikeää nähnyt/kuullut, mutta tuntuu, että on monia pikku käytäntöjä, joissa vaitiolo rakoilee... Lääketarjottimissa potilaiden nimet, tietokoneen ruudut kanslian ovelle päin, ja nimitaulu esillä... Lääkärinkierrot nyt on ihan selviä juttuja - muut potilaat kuulee kaiken...
En nyt pidä järkevänä, että kaikki osastolla salataan. Jos on potilaana, kyllä siinä itse lähtökohtaisesti olemalla siellä osastolla ilmaisee potilaana olon. Lääkkeet eivät tarjottimella kerro yhtään enempää. Mieluummin syön omat lääkkeet kuin naapurin. Ei sen salailun tarkoitus voi olla toimia esteenä asioiden hoitamiselle.
Muutama viikko sitten olin leikkauksessa, jonka jälkeen olin yön heräämössä. Enemmän häiritsi, kun hoitajat puhuivat heräämössä sen verran hiljaa. Hoitajat oli ainoat itseni ikäiset, muut pari kertaa vanhempia. Eipä siinä ajatellut, että säästävät naapureita tiedoiltani, kun useampi heitä kuitenkin seurasi säännöllisesti intiimialueita, haavasiteiden vaihtoa jne. Mieluummin olisi kuullut, mitä ovat tekemässä, se ei olisi ollut aivan niin hämmentävää.
Joitain päiviä myöhemmin jouduin päivystykseen (eri sairaala) flunssakuumeen takia piti leikkaus ja CRP tarkistaa. Siellä makasin taas osastolla odotellen tutkimusta. Lääkärit osasivat puhua riittävällä äänellä, että itsekin kuuli. Tuntui paljon fiksummalta, kun kuuli mitä kysyttiin, vaikka kuuli hyvin naapurinkin keskustelun. Jos jotain olisi häirinnyt, eiköhän sitä kuitenkin olisi päässyt hiljaisempaankin tilaan jos olisi vain sanonut.
kaikkien potilaiden asiat puhutaan kovaan ääneen puhelimessa seuraaville osastoille tai hoitolaitoksiin. Äänessä on lääkäreitä, hoitajia, poliiseja, pelastushenkilökuntaa.
Yritin itse puhua "Kakkosesta" eli kakkossängyn potilaasta edes ilman nimiä. Kuulin nohevalta vanhemmalta sh:lta, että "meillä potilaat ovat ihmisiä eivätkä numeroita". Jatkoi sitten nimellä huutelua yksityisasioineen.
kaikkien potilaiden asiat puhutaan kovaan ääneen puhelimessa seuraaville osastoille tai hoitolaitoksiin. Äänessä on lääkäreitä, hoitajia, poliiseja, pelastushenkilökuntaa. Yritin itse puhua "Kakkosesta" eli kakkossängyn potilaasta edes ilman nimiä. Kuulin nohevalta vanhemmalta sh:lta, että "meillä potilaat ovat ihmisiä eivätkä numeroita". Jatkoi sitten nimellä huutelua yksityisasioineen.
radioliinkenteessä meillä ainakin on aina peittokoodit. Mitä ihmettä te siellä polilla juttelette nimillä?
Ei kukaan oikeasti ajatteleva ihminen käytä nimiä julkisella paikalla, johan se on lainvastaistakin.
Jonkun suuronnettomuuden tapaisen poikkeustilan ymmärrän.
Yritin itse puhua "Kakkosesta" eli kakkossängyn potilaasta edes ilman nimiä. Kuulin nohevalta vanhemmalta sh:lta, että "meillä potilaat ovat ihmisiä eivätkä numeroita". Jatkoi sitten nimellä huutelua yksityisasioineen.
Säilyy ihmisarvo, kun ei ole puhdas prosessoitava numero. Vaikka sillä jotain tietoa paljastuisikin. Muuten menee liian helposti ihmisten prosessoimiseksi. Kaikki olemme sosiaalisia olentoja ja kun ihmistä miettii ihmisenä, säilyy inhimillisyys ainakin tunnetasolla pidempään. Kun ei ole enää hoidettavana, ei nimellä tee enää mitään.
Nimittäin niin että saatan miehellä tai jollekin kaverille kertoa jostain potilaasta jonkun jutun tai asian. Nimeä en tietenkään kerro, mutta jos oikein tarkkoja ollaan niin en sais kyllä puhua mitään potilaista/asiakkaista.
Säilyy ihmisarvo, kun ei ole puhdas prosessoitava numero. Vaikka sillä jotain tietoa paljastuisikin. Muuten menee liian helposti ihmisten prosessoimiseksi. Kaikki olemme sosiaalisia olentoja ja kun ihmistä miettii ihmisenä, säilyy inhimillisyys ainakin tunnetasolla pidempään. Kun ei ole enää hoidettavana, ei nimellä tee enää mitään.
kai tääkin oli mielipide
radioliinkenteessä meillä ainakin on aina peittokoodit.
Mikäs on vaikka Minna Ottavaisen ja Sarin peittonimet Novassa? Mitä niillä peitellään?
kai tääkin oli mielipide
Paranemisen kannalta kaikki myönteinen inhimillisyys on tärkeää. Suomi on niitä harvoja maita, joissa puhuttelussakaan ei tarvitse toisen nimeä. Muualla se on itsestäänselvä kohteliaisuus. Minäkin arvostin, kun minun nimi muistettiin oikein suomalaisessa sairaalassa. Briteissä, jossa olen aika ison osan työajastani, en osaisi kuvitellakaan, ettei kutsuttaisi nimeltä.
t. se potilaana vasta ollut.
Minulla on harvinainen sukunimi ja olen melko tunnettu omalla alallani. Todella "mukavaa" kun sairaalassa hoitajat nimelläni suureen ääneen kuuluttelevat asioita toisilleen! :(
Kuulin joitain vuosia sitten aamun ruuhkabussissa kahden hoitajan keskustelun. He tulivat siis istumaan eteeni ja normaalilla puheäänellä, jollei hiukan kovempaakin, toinen naisista kertoi toiselle, millainen potilas hänen kohdalleen oli edellispäivänä tullut. En ole itse hoitaja, mutta olen työssä myös sosiaalialalla, jossa on vaitiolovelvollisuus ja mielestäni tuo ainakin sitä vaitiolovelvollisuutta rikkoi. Nimiä ei käytetty, mutta tosiaan oli niin yksityiskohtainen sepostus ja lisäksi kuvaili potilaan seurassa olleet henkilötkin, että mahdollisuus tuon mies-potilaan tunnistamiseen olisi ollut hyvä.
T: Linja-autossa onpi tunnelmaa..