Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kierrätyksestä tyhmä kysymys

Vierailija
06.03.2012 |

Kierrätän marinoitujen lihojen rasiat, mutta kun ne pitää huuhdella ennen kuin voin kierrättää, onko siinä järkeä? Huuhteluunhan kuluu vettä ja sähköä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytä uudelleen. Vielä parempi, jos jättäisit lihat kokonaan ostamatta.

mulla ole käyttöä noille kipoille. Siksi kierrätän ne.

Hyvä kun kierrätät, mutta minne?

Et ajattele että jos et ostaisi näitä, tuota ongelmaakaan ei olisi.

sitten suosittelet että ostan? Ja huom, samalla hinnalla kiitos.

Vierailija
22/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla myöskään ihmettelemättä miksi jotkut ostavat niitä ketakäyttöisiä muovipömpeleitä eli pulloja joista juodaan jotain activiaa ym.

Mikä jätemäärä tuosta tulee.

Ajatteletteko te koskaan mitään??

ei ainakaan näitä osta, mutta liha kun nyt on irtomyynnissä aika hitosti kalliimpaa kuin noissa pakatuissa, niin ei ole varaa ostaa lihatiskiltä lihoja.

On niitä tarjouksiakin. Ja siksihän ne on halvempia että kansa ostaa koska kauppiaat ja teollisuus hyötyy teistä kun ei tarvii miettiä sitä säilyvyyttä...

Myös se liemi painaa ja tulee kilohintaan.

no silti tämä tulee mulle halvemmaksi, ja ne maistuu ihan hyviltä ja tähän asti ollaan säilytty terveenä, eli ei ole ainakaan niin vanhentunutta ollut.

Eli, kierrätänkö huuhtelemalla vai jätänkö kierrättämättä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, käytä maalaisjärkeä. Hienoa että kierrätät, ja minäkin haluaisin usein valmiin vastauksen, että kumpi tapa jostain olisi faktisesti ekologisempaa. Sellaista ei aina ole kuitenkaan valmiiksi tarjolla, joten yritän pärjätä omalla logiikalla.

Tapauksessasi (itse en syö lihaa, joten en ole samassa tilanteessa) varmaan puolihuolimattomasti tiskaisin liha-astian; suihkauttaisin siihen fairyliuosta suihkepullosta (tämäkin säästää, kun laimentaa sitä), harjaisin hieman ja huuhtoisin kylmällä vedellä niin, että näkyvin lika on poissa, ihan hygieenisen puhdashan sen ei toki tarvitse olla. Sitten eiku kiertoon.

Vierailija
24/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, käytä maalaisjärkeä. Hienoa että kierrätät, ja minäkin haluaisin usein valmiin vastauksen, että kumpi tapa jostain olisi faktisesti ekologisempaa. Sellaista ei aina ole kuitenkaan valmiiksi tarjolla, joten yritän pärjätä omalla logiikalla.

Tapauksessasi (itse en syö lihaa, joten en ole samassa tilanteessa) varmaan puolihuolimattomasti tiskaisin liha-astian; suihkauttaisin siihen fairyliuosta suihkepullosta (tämäkin säästää, kun laimentaa sitä), harjaisin hieman ja huuhtoisin kylmällä vedellä niin, että näkyvin lika on poissa, ihan hygieenisen puhdashan sen ei toki tarvitse olla. Sitten eiku kiertoon.

näinhän mä toiminkin, tai siis huuhtasen kyllä ilman fairya. Mietin vain että onko siinä järkeä. Huuhtomattahan niitä ei saa varmaan sinne laittaa?

En vaan tiennyt että nyt sitä lihaa ei saakaan ostaa lainkaan....

Vierailija
25/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla myöskään ihmettelemättä miksi jotkut ostavat niitä ketakäyttöisiä muovipömpeleitä eli pulloja joista juodaan jotain activiaa ym.

Mikä jätemäärä tuosta tulee.

Ajatteletteko te koskaan mitään??

Nämä tämmöiset activia yms jugurttijuomaputelit (ne semmoiset pienet siis) käytetty askarteluun. Pullosta tuli lumiukon vartalo ja pääksi valkoinen pallo. :D Tämä ainakin on yksi tapa kierrättää nuo putelit.

Niin ja ennenkuin joku vauhkoaa, miksi lapsille siellä semmoisia syötetään: ne on varmaankin joku henkilökunnasta tai vanhemmista kerännyt ja kiikuttanut paikalle.

Vierailija
26/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa sinä itse osaat katsoa vaihtoehtoja.

Minä usein ostan tietyistä paikoista tuoretta jauhelihaa, mutta tosiaan, niitä punaoranssiin liemeen pakattuja en koskaan enää osta.

Vierailija
27/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi epäselväksi että mihin sä ne kierrätät? Sillon harvoin kun meille marinadilihaa ostetaan, lykkään ne sellaisenaan energiajaekeräykseen. Ei o tullu ikinä mieleenkään, että ne pitäis vielä huuhdellakin.

Vierailija
28/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinhän mä toiminkin, tai siis huuhtasen kyllä ilman fairya. Mietin vain että onko siinä järkeä. Huuhtomattahan niitä ei saa varmaan sinne laittaa? En vaan tiennyt että nyt sitä lihaa ei saakaan ostaa lainkaan....

Kirjoitin siis tuon viestin, mitä kommentoit, jos siitä sait käsityksen, että lihaa ei saa ostaa? Tarkoitin vaan, että en tiedä kuinka tujua/rasvaista se marinadi on, että riittääkö pelkkä huuhtelu vai tarvitseeko se sitä fairya irtoamiseen. Jos irtoaa muutoin, niin liraus kylmää (!) vettä kyllä mun järjen mukaan on ehdottomasti ekologisempaa. :)

Vierailija
29/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä usein ostan tietyistä paikoista tuoretta jauhelihaa, mutta tosiaan, niitä punaoranssiin liemeen pakattuja en koskaan enää osta.

Jos sinä kritisoit sitä että ostan näitä, niin luulis sulla olevan tarjota vaihtoehtokin sitten. Mutta sinä olet ilmeisesti niitä jotka kritisoivat muuten vaan, ajattelematta asiaa loppuun asti?

Vierailija
30/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinhän mä toiminkin, tai siis huuhtasen kyllä ilman fairya. Mietin vain että onko siinä järkeä. Huuhtomattahan niitä ei saa varmaan sinne laittaa? En vaan tiennyt että nyt sitä lihaa ei saakaan ostaa lainkaan....

Kirjoitin siis tuon viestin, mitä kommentoit, jos siitä sait käsityksen, että lihaa ei saa ostaa? Tarkoitin vaan, että en tiedä kuinka tujua/rasvaista se marinadi on, että riittääkö pelkkä huuhtelu vai tarvitseeko se sitä fairya irtoamiseen. Jos irtoaa muutoin, niin liraus kylmää (!) vettä kyllä mun järjen mukaan on ehdottomasti ekologisempaa. :)

Et sanonutkaan, tarkotin noita muita joiden kanssa joutuu nyt ohi aiheen vääntämään.

Kiitos siis kommentistasi!

Vierailija
31/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi epäselväksi että mihin sä ne kierrätät? Sillon harvoin kun meille marinadilihaa ostetaan, lykkään ne sellaisenaan energiajaekeräykseen. Ei o tullu ikinä mieleenkään, että ne pitäis vielä huuhdellakin.

ne rupea haisemaan jos et huuhdo?

Vierailija
32/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä kritisoit sitä että ostan näitä, niin luulis sulla olevan tarjota vaihtoehtokin sitten. Mutta sinä olet ilmeisesti niitä jotka kritisoivat muuten vaan, ajattelematta asiaa loppuun asti?

Ihan kuin sulla ei olis ajattelukykyä?

Ihmettelen. Täytyy sitten kertoa se suuri salaisuus, katselen kaupoissa ja käyn niissä joissa on palvelutiski!!

Vierailija
33/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin sulla ei olis ajattelukykyä?

Ihmettelen. Täytyy sitten kertoa se suuri salaisuus, katselen kaupoissa ja käyn niissä joissa on palvelutiski!!

Sulla ei ilmeisesti ole lukutaitoa? Minähän sanoin, että ei ole varaa ostaa palvelutiskiltä kun se on niin paljon kalliimpaa.

Vierailija
34/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jossain vaiheessa joo, mutta ei niitä niin kauan keittiön roskiksessa hauduteta, että ne ehtisivät pahasti haisemaan. Ja tuolla pihan roskakatoksessa se haju tuskin ketään haittaa, vaikka ehtisivät siellä pari päivää maata ennen kuin kuskataan pois. Ja sittenhän ne poltetaan, siellä uunissa nyt ei ainakaan haju haittaa.

Tämä siis Helsingissä. En tiedä mihin ap näitä bokseja kierrättää, siksi siitä kysyinkin.

Vierailija
35/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jossain vaiheessa joo, mutta ei niitä niin kauan keittiön roskiksessa hauduteta, että ne ehtisivät pahasti haisemaan. Ja tuolla pihan roskakatoksessa se haju tuskin ketään haittaa, vaikka ehtisivät siellä pari päivää maata ennen kuin kuskataan pois. Ja sittenhän ne poltetaan, siellä uunissa nyt ei ainakaan haju haittaa.

Tämä siis Helsingissä. En tiedä mihin ap näitä bokseja kierrättää, siksi siitä kysyinkin.

Ap on tosi herkkä hajuille (oksentaa..) joten siks on huuhdellut. Pitänee sitten ehkä testata ilman huuhtelua, joskus sitä marinadia vaan on tosi paljon siellä purkissa.

Vierailija
36/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

energiajäte ja sekajäte. Energiajätettä ovat kartonkipakkaukset (puhtaat), käärepaperit jne. ja sekajätettä loput. Ei käy edes mielessä ryhtyä jätteitä pesemään ja kuormittamaan siten vesistöjä.

Vierailija
37/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monessa eri jutussa kerrottu, että se marinoitu liha on kilohinnaltaan kalliimpaa. Sanomalehden kuluttajasivuilla ja Kuningaskuluttajassa ollut ainakin asiasta juttua.

Jos ostaa ns. "vain lihaa" sisältävän pakkauksen (=marinoimatonta lihaa) joka painaa esim. 400g niin se _koko_ 400g on _lihaa_.

Jos taas ostaa 400g rasian marinadissa olevaa lihaa, niin sen lihan osuus saattaa olla vain n. puolet siitä pakkauksen kokonaispainoista, eli n. 200g.

Joten jos marinoimaton 400g paketti lihaa maksaa esim. 5€ ja marinadissa oleva 400g paketti esim. 3,5€ niin tuo marinoimaton _liha_ on kilohinnaltaan edullisempaa.

= Esimerkissäni marinoimaton 12,50€/kg ja marinoitu (jossa lihaa 250g/400g rasiassa) 14€/kg.

Ja päälle terveellisyys: marinadeissa on ties mitä aineita, ja niissä oleva liha säilyy siksi pidempään =minä syön mielummin lihaa joka ei ole monen viikon takaa...

Vierailija
38/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monessa eri jutussa kerrottu, että se marinoitu liha on kilohinnaltaan kalliimpaa. Sanomalehden kuluttajasivuilla ja Kuningaskuluttajassa ollut ainakin asiasta juttua.

Jos ostaa ns. "vain lihaa" sisältävän pakkauksen (=marinoimatonta lihaa) joka painaa esim. 400g niin se _koko_ 400g on _lihaa_.

Jos taas ostaa 400g rasian marinadissa olevaa lihaa, niin sen lihan osuus saattaa olla vain n. puolet siitä pakkauksen kokonaispainoista, eli n. 200g.

Joten jos marinoimaton 400g paketti lihaa maksaa esim. 5€ ja marinadissa oleva 400g paketti esim. 3,5€ niin tuo marinoimaton _liha_ on kilohinnaltaan edullisempaa.

= Esimerkissäni marinoimaton 12,50€/kg ja marinoitu (jossa lihaa 250g/400g rasiassa) 14€/kg.

Ja päälle terveellisyys: marinadeissa on ties mitä aineita, ja niissä oleva liha säilyy siksi pidempään =minä syön mielummin lihaa joka ei ole monen viikon takaa...

ollut kyse valmiiksi pakattujen marinoitujen ja marinoimattomien lihojen hintaeroista vaan valmiiksi pakattujen marinoitujen ja lihatiskissä myytävien marinoitujen lihojen hintaerosta. Ja siinä se hintaero on iso.

Vierailija
39/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monessa eri jutussa kerrottu, että se marinoitu liha on kilohinnaltaan kalliimpaa. Sanomalehden kuluttajasivuilla ja Kuningaskuluttajassa ollut ainakin asiasta juttua. Jos ostaa ns. "vain lihaa" sisältävän pakkauksen (=marinoimatonta lihaa) joka painaa esim. 400g niin se _koko_ 400g on _lihaa_. Jos taas ostaa 400g rasian marinadissa olevaa lihaa, niin sen lihan osuus saattaa olla vain n. puolet siitä pakkauksen kokonaispainoista, eli n. 200g. Joten jos marinoimaton 400g paketti lihaa maksaa esim. 5€ ja marinadissa oleva 400g paketti esim. 3,5€ niin tuo marinoimaton _liha_ on kilohinnaltaan edullisempaa. = Esimerkissäni marinoimaton 12,50€/kg ja marinoitu (jossa lihaa 250g/400g rasiassa) 14€/kg. Ja päälle terveellisyys: marinadeissa on ties mitä aineita, ja niissä oleva liha säilyy siksi pidempään =minä syön mielummin lihaa joka ei ole monen viikon takaa...

siinä pakkauksen päällä, joten ihan voi itse katsoa lihan iän. Teurastamoissa ei ole erikseen isoja säilytystiloja lihoille, joten kyllä ne aika ripeästi pakataan, marinadilla tai ilman.

Vierailija
40/50 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tarkoitin. Halpuus ja "halpuus".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä