Akateemiselle äidille kotiäitiys on riski heti valmistumisen jälkeen
Kotiäitiys on ihan hyvä juttu, jos sitä haluaa, mutta kannattaa maisteriksi valmistuneiden äitien hankkia vähän työkokemusta ennen kotiäitysvuosia. Olen vastaanottanut paljon työhakemuksia 30+ naisilta, jotka eivät ole tehneet juurikana oman alan töitä valmistumisen jälkeen. Se johtaa sitten aika huonoon tilanteeseen työmarkkinoita ajatellen.
Vaikka itse olen erittäin lapsimyönteinen, en tietysti voi esim. virkaan valita ihmistä, jolla ei ole työkokemusta, jos hakijoissa on kokeneempia. Oikeuteenhan siinä päädyttäisiin. Vaikka kuinka symppaan tilannetta, pakko siinä on ajatella työnantajan etua.
Tehkää naiset töitä ennen kuin alatte tehdä lapsia. Tai, jos selviätte muutaman vuoden kituuttamalla, tehkää lapset opintojen ohessa, mutta älkää antako kuitenkaan sen valmistumisen venyä hirveästi yli kolmenkymmenen.
Nämä yleisinä vinkkeinä. Tilanteet ovat tietty erilaisia. Mutta esim. valtiolle hyvääkään tyyppiä ei voida palkata, jos työkokemus puuttuu.
Kommentit (44)
Suurimmalle osalle taitaa olle melkoisen samantekevää, onko kotona vuoden vai kolme.
Eivät kaikki akateemiset havittele uraputkea Suurimmalle osalle taitaa olle melkoisen samantekevää, onko kotona vuoden vai kolme.
Kolmen vuoden kotonaolo saattaa kyllä estää työllistymisen kokonaan.
Eivät kaikki akateemiset havittele uraputkea Suurimmalle osalle taitaa olle melkoisen samantekevää, onko kotona vuoden vai kolme.
Kolmen vuoden kotonaolo saattaa kyllä estää työllistymisen kokonaan.
En ole tällaisesta ilmiöstä koskaan kuullut omalla alallani.
Sama tragedian mutta vaihda kotonaolijaksi akateeminen isä. Kitka lisääntyy kummasti. Mutta katsos, naiset eivät ole tasa-arvoisia ja miehet pääsevät aina helposti?