Kummassa kädessä pidät kännykkää? Tässä on siihen syy
Itse olen oikeakätinen ja pidän vasemmassa.
Kummassa kädessä pidät kännykkää? Tässä on siihen syyUuden tutkimuksen mukaan noin 70 prosenttia ihmisistä pitää kännykkäänsä hallitsevassa kädessään, uutisoi Everyday Health.
Vasemmalla aivopuoliskollaan ajattelevat käyttävät todennäköisemmin oikeaa kättään kirjoittamiseen ja muihin jokapäiväisiin tehtäviin. He myös todennäköisemmin pitävät puhelintaan oikealla korvallaan, vaikka oikean ja vasemman korvan kuulemisen välillä ei olekaan eroa.
Vastakkainen vaikutus pätee niillä ihmisillä, jotka ovat vasenkätisiä ja joiden ajattelua hallitsee oikea aivopuolisko, detroitilaiset tutkijat kertovat.
Tutkijoiden internetissä järjestämässä kyselyssä, johon osallistui yli 700 ihmistä, selvisi, että 68 prosenttia oikeakätisistä ihmisistä kertoi pitävänsä puhelintaan oikealla korvallaan, kun taas 25 prosenttia piti sitä vasemmalla korvallaan ja seitsemän prosenttia molemmilla.
Vasenkätisistä 72 prosenttia kertoi pitävänsä puhelintaan vasemmalla korvalla, 23 prosenttia käytti oikeaa korvaansa ja viisi prosenttia molempia korviaan.
http://www.tohtori.fi/?page=0179162&id=6132441
Kommentit (22)
On ihan loogista että kännykkä on siinä ei-dominoivassa kädessä. Tällöin se hallitseva käsi jää vapaaksi kaikkeen muuhun tekemiseen. Kuten moni sanoikin, oikeakätisellä puhelin on vasemmalla korvalla koska silloin oikea käsi on vapaana jos tarvitsee kirjoittaa jotain ylös.
Pitäisi testata yksipuoleisella kuulokkeella, niin että molemmat kädet on vapaana, että vaikuttaako tämä asiaan. Todennäköisesti korva on jo tottunut että kännykkä on toisella korvalla, ja toisinpäin vaihtaminen tuntuisi oudolta/väärältä.
Olen oikeakätinen ja pidän kännykkää aina vasemmalla korvalla, ellei puhelu ole niin pitkä että pitää välillä vaihtaa.
Huomasin muuten aikanaan puhelinvaihteessa töissä ollessani, että en pysty pitämään kuuloketta (päähän kiinnitettävä, vain toisella korvalla oleva) oikealla korvalla. Kerran kokeilin, ja se tuntui tosi oudolta. Ihan kuin olisi kuullut huonommin/keskittyminen herpaantui.