Nelihenkisen perheen ruokamenot viikossa?
Meillä menee ruokaan viikossa 100-200 e. Silloin enemmän, jos pitää ostaa jotain kalliimpaa joka taas toisaalta kestää kauan.
Marjat poimin itse ja eu:n köyhyyspaketinkin olen hakenut, mutta en taida hakea toista kertaa. Köyhiä ollaan, mutta ei niin köyhiä, että syöttäisin lapsilleni makaroonia ja keksejä...
Ruuat teen itse ja tarjouksia katellaan.
Mitä ihmettä te ostatte, jotka saatte nelihenkisen perheen ruokiin meneen vain 50 e viikossa?!
Meillä on toinen lapsi koulussa, toinen alle kouluikäinen.
Kommentit (7)
Kuukaudessa menee ehken 700 e.
Ostamme suurimman osan lähikaupasta ja bonusotteelta näemme summan.
Emme pihtaile - viikonloppuisin syömme yleensä kallista lihaa väh. toisena päivänä.
Lisäksi vielä pesuaineisiin, shamposiin yms. n.20-30e/kk.
Meillä lapset 6v (puolipäivä eskarissa) ja 2v. Olen lasten kanssa kotona. Mies käy töissä ja teen hänelle aina eväät töihin. Mulla ratkaiseva juttu on ollut se että teen aina sunnuntaina valmiiksi seuraavan viikon ruokalistan. Sen mukaan käyn sitten kaupassa (2xviikko). Mitään ylimäärästä ei osteta, mitä listassa ei lue. Toki usein vaihtuu kaupassa kana jauhelihaan tai jokin muu tuote toiseen, jos huomaan hyviä tarjouksia. Muutenkin seuraan tarkkaan tarjouksia mainoslehtisistä.
kuukaudessa n. 400-500 euroa, joskus ehkä enemmänkin. Lapset alakouluikäinen ja leikki-ikäinen ja lisäksi miehen teinityttö syö meillä välillä. Minä ja pienin syödään myös lounas kotona. Ostan paljon miinus 30 prossaa -tuotteita. En pihistele erityisesti. Varmaan joku 300 euroa voisi olla mahdollinen, jos tarvisi.
koululainen ja eskarilainen + kaksi aikuista. VArmaan 50 eurolla/kk selviäisi, jos miettisi kaiken ja tekisi paljon keittoja, puuroja, laatikkoruokia ja omaa leipää jne.
Meillä mä oon kotona pienimmän kans ja miehellekkin teen lounaan, kun käy kotona syömässä.
Teen myös itse leivät ja idätän ituja, kasvatan versoja ja yritän ostaa halpoja kasviksia.
Joskus vaan tekee mieli karkkia...
paljonko menee. Meillä menee aika vähän.
Mutta aika olennaista on se ettei sitä ruokaa menisi roskiin.
Me myös marjastamme paljon ja teemme koko vuoden mehut pakkaseen.
Käytämme paljon niitä marjoja. Ja syömme puuroja. Lappapuuro on todella hyvää ja mannapuurostakin saa erilaisen kun soseuttaa esimerkiksi omenan ja vatkaa puuron sekaan.
Leivomme myös paljon (viikonloppuisin) leipiä pakkaseen.
Teemme hilloja itse. Niitä myös käytetään ahkerasti. Köyhätritarit ovat myös halpoja ja hyviä aamupalalla. Hilloja tulee käytettyä mm. niiden päällä ja noihin käy vähän kuivahtanutkin leivän käntty.
Ruokavalinnat ovat aika olennainen asia. Se että suunnittelee ne ruuat, käy harvoin kaupassa ja tekee itse.
Minä opettelin viimesyksynä sienestämään ja sieniruuat ovat ihan mielettömän hyviä. Tunnistan ehkä 3 eri ruokasientä mutta tuosta on hyvä lähteä. Sieniä voi myös pakastaa.
Istutan pihalle kaikenlaista hyötykasvia. Meillä tulee reilusti omenaa, valkosipulia (säilyy itseistutettuna varmaan sen vuoden) mansikkaa (todella helppo ja monivuotinen jos vain on pihaa), marjoja, tomaattia, raparperia ym.. Pakastan ja säilön vähän kaikenlaista.
Meillä käydään paljon keväästä syksyyn kalassa. (Ei tosin ole mahdollista kaikilla, meillä suvussa paljon kalastajia ja meri vieressä) Suolataan, graavataan, pakastetaan. Umpioidaan myös siikaa ja muikkua lasipurkkeihin niin säilyy pitkään..
Mutta suurin säästö tulee ruokaostos valinnoista. Me panostetaan tuoreeseen, lisäaineettomaan ja ekologisuuteen. Ei osteta aina edes halvinta. Liha ostetaan myös paljon -30%
Salaatit ja basilika ym. kannattaa istuttaa näin keväällä ruukkuun. Pukkaa uusia versoja ihan pitkälle syksyyn asti, ainakin meillä on pysynyt hyvin hengissä.
Edellinen
kuukaudessa n. 400-500 euroa, joskus ehkä enemmänkin. Lapset alakouluikäinen ja leikki-ikäinen ja lisäksi miehen teinityttö syö meillä välillä. Minä ja pienin syödään myös lounas kotona. Ostan paljon miinus 30 prossaa -tuotteita. En pihistele erityisesti. Varmaan joku 300 euroa voisi olla mahdollinen, jos tarvisi.