Meillä on ' kotiapulainen'
Olemme kokeneet monena vuotena lastehoito-ongelmia. Mies matkustelee työnsä puolesta ja minulla vuorotyö.
Nyt isovanhemmat asuvat lähellä ja kuinka paljon se onkaan helpottanut lastehoidossa.
Pappa tulee aamuisin ja lähettää isommat kouluun ja vie kuopuksen päiväkotiin jos minä menen aamuvuoroon. Iltapäivällä lapset tulevat koulusta on pappa tehnyt välipalat ja seurustelee lasten kanssa jos tarvetta. Silloin tällöin myös hakee kuopuksen päiväkodista jos kumpikaan meistä vanhemmista ei sitä ehdi tehdä ennen päiväkodin sulkemisaikaa.
Pappa ei tee mitään kotitöitä vaan on lasten kanssa. Minusta on todella mukavaa olla töissä kun tiedän että isommilla lapsilla on joku aikuinen vastassa kun tulevat koulusta. Ja tämä myös vähentää sitä soittelua sinne töihin. Eipä lapset soittele, äiti mitä mä teen...
Järjestelystä olen kuullut nuoremmilta lähinnän negatiivista palautetta. Monet sanovat etteivät ottaisi kotiinsa ketään sillä aikaa kun ovat töissä.
Meille tämä on valitettavasti vain väliaikainen ratkaisu mutta onneksi lapset kasvavat ja eivät kohta haluakkaan että kotona kukaan olisi kun tulevat koulusta.
Myös minun kouluaikanani oli mummu joka asui naapurissa ja sinne me lapset menimme koulun jälkeen juttelemaan.
Kovin monella ei ole mahdollisuutta isovanhempien käyttöön lastenhopidossa sillä osalla on isovanhemmat vielä työelämässä ja osalla isovanhemmat asuvat niin kaukana ettei mahdollisuutta ole.
Mutta voisihan tähän käytää vaikka varamummoja/pappoja. Jos sellaisen jostain löytäsi.
Kuulostaa kivalta järjestelyltä.
Meillä mummu ja pappa asuivat samassa talossa, kun olin pieni. Minusta oli mukavaa, kun oli seuraa koulun jälkeen. Isä oli yrittäjä (pitkä päivä) ja äiti hoiti maatilan työt (silloin oli tietty äitikin kotona) ja myöhemmin kävi ansiotyössä kodin ulkopuolella.
Aamulehdessä muuten haettiin vähän aikaa sitten " kotihengetär" -otsikolla vanhempaa naishenkilöä kodinhoitajaksi. Työnkuva näytti olevan juuri kodin- ja lastenhoitoa. Onhan näitä siis jossain :-)