Pitäisikö äitiysneuvolan dopplerilla tulla vaihtelua sykkeeseen?
Sitäkö siinä kuunnellaan? Luin jostain, että jossain päin sitä kuunnellaan. Minä kun luulin, että pelkkä syke riittää ja niin minun kohdallani on toimittu kolmen lapsen kanssa, väärinkö on toimittu?
Kommentit (6)
minun vauva vaan oli eilen ihan umpiunessa niin sitä vaihtelua ei juuri tullut, mutta kelpasi silti.
Jos vauvan syke on hyvin tasainen, niin se on kyllä huono. Dopplerilla ei kuitenkaan saa käyrää näkyviin, joten siis yleensä kuuntelevat sen hetken, että saavat sykkeen luotettavasti kuulumaan ja se on oikealla vaihteluvälillä.
toiset th:t vaan kertoo enemmän kuunnellessa, kuin toiset. Itselläni on neljä raskautta, joissa kahdessa on ollut th:t, jotka on kertoneet muutenkin tosi laajasti, kahdessa ei kertonut mitään ylimääräistä (eri th joka raskaudessa).
Lisäksi jokainen maha-asukas on kyllä pitänyt huolen, että sykkeessä on ollut niitä vaihteluja aina, joten ei ole tarvinnut huolehtia. Välillä niitä kohtia, kun tuntuu, että syke loppuu kokonaan, kunnes alkaa hirviänä jytänä. :)
Viimeisin vauveli oli juuri ennen synnytyksen käynnistymistä kovin rauhallinen käyrällä (olin sisällä jo muista syistä) ja silloin annettiin sektiovaraus, ellei käyrään tule muutoksia. Onneksi tuli. :) Kaveri vaan oli pitkillä unilla juuri silloin, kun käyriä ottivat.
Jos syke on hyvä, mutta jos syke on liian nopea tai hidas niin silloin se vaihtelu odotetaan.
Minulla viides raskaus menossa ja ainoastaan kun syke ollut 160 niin on odoteltu että se putoaa.
Ja tämä ihan muutamassa raskaudessa ja niissä yhteensä muutaman kerran.
Jos sikiöllä voisi olla joku hätä niin asiaa kuunnellaan heti.
Käyrät on eri kuin dopler.
Eilen just olin neuvolalääkärissä, tsekkasi sykkeen: kesti ehkä sekunnin pari että sai lukeman 150 ja totesi sen olevan hyvä. Ja sehän on hyvä syke.
Aikaisemmassa vaiheessa raskautta on syke ollut 160 ja silloin odotettiin että syke vaihtuu.
Esikoisesta oli 130 kerran neuvolan doplerissa ja jäätiin taas kuuntelemaan toviksi että nousee. Unessa tai jotain hämminkiä mutta kyllä se on jo taas asia joka varmistetaan.
6
21. Silloin oli vaihtelua sykkeessä ja neuvolatäti sanoi, että ei sitä vielä "tarvi" olla, että vasta n. viikolta 30 alkaen tarkkaillaan, että sykkeessä on vaihtelua. Että vauva reagoi niihin ääniin. Siihen asti siis kuunnellaan vaan, että syke kuuluu.
Itsekin kuulin tämän vasta nyt ja on neljäs raskaus.