Kannattaisko meillä ottaa asuntolaina?
Miehen vakituisen työn tulot 3000 euroa/kk, minä kotihoidontuella. Säästöjä ei ole. Nykyään maksetaan 580 euroa vuokraa kaksiosta. Tarvittas kolmio.
Ja saadaanko me laina, kun toisella ei oo työtä ja ei ole säästöjä kuin pari hassua tonnia..
Kommentit (5)
Löytyisikö vuokra-asuntoa? Miksi asunnon pitäisi olla oma?
Me asutaan tarkoituksella vuokralla. Tulot 3000 euroa/kk nettona, perhe 2+3. Parempi mahdollisuus tarvittaessa muuttaa esim. työn perässä.
että meneekö hukkaan rahaa, kun vuokralla asuu, jos realistista olisi ostaa koko ajan omaa asuntoa. Yksi lapsi meillä vain on, ja emme ole muuttamassa pois täältä. Kunhan saan lapsen hoidettua isommaksi ja löydän töitä, ovat myös minun tuloni tuota 3000 euron luokkaa. Tähän aikaa parisen vuotta kuitenkin
minulla tulot 2800e/kk, olen yh ja kolme lasta. Sain lainaa 80 000e. Piti olla takaajat. Ei ollut säästöjä.
Asunnon arvosta 70% hyväksytään pankissa lainan vakuudeksi, eli sen yli jäävään osaan teidän pitäisi järjestää muita vakuuksia. Meillä minun vanhempiani kiinnittivät osan omasta talostaan, jotta saimme lainan. Maksaminenhan ei ole sen vaikeampaa kuin vuokrankaan maksu, jos vain laina ja maksuerät on mitoitettu oikein.
Kannattaa aluksi laskeskella esimerkkejä pankkien sivuilta löytyvillä lainalaskureilla, niin saa vähän käsitystä, minkä hintaiseen kämppään teillä voisi olla varaa.
Sen verran epävarmalta kyllä taloustilanne vaikuttaa, että todennäköiseltä tulevaisuuden muuttotappiopaikkakunnalta en ehkä lähtisi asuntoa ostamaan. Sieltä jos joutuu muuttamaan pois vaikka työn perässä, taloa voi olla vaikea saada kaupaksi sellaiseen hintaan, että ei tee tappiota. Siis jos oikein huonoksi tilanne menee ja asuntojen hinnat laskevat.
saatatte tarvita takaajia jos ei ole yhtään omaa rahaa. Koittakaa nyt vähän laittaa säästöön, puskurirahaa pitää olla muutenkin ihmisellä, yllättäviä menoja varten.