Luulisi, että opettaja infoaa kotiinkin jos on 1-2vkoa poissa mutta
eipä ole infonnut ja lapsi eiln kertoi opettajan sanoneen että hän on seur1-2vkoa poissa ja sijainen tulossa.
Valitettavasti en ihan ole yllättänyt toiminnasta mutta kismittää silti:/
Kommentit (26)
eikö hän juuri infonnut lapsen kautta?
jos jää esim äitiyslomalle tai jollekin virka tai vuorotteluvapaalle niin silloin kyllä mutta miksi pitäisi ilmottaa oppilaiden kotiin jos kaksi viikkoa poissa?
En mäkään ilmoita mun töissä muuta kun pomolle jos mä joudun jostain syystä olemaan pois töistä...
No joo ymmärrän toisaalta että olis kiva tietää mut mitä merkitystä sillä loppujen lopuksi on itedätö sä sen vai et?
Puoliso tai lapsi kuollut, joutunut onnettomuuteen ja on sairaalassa jne. On olemassa monia ihan hyviäkin syitä miksi opettaja ei itse ilmoittele oppilaiden vanhemmille että on poissa.
äitiyslomat tai pidemmät saikut tms kylläkin.
Ja nytkin sun lapsi välitti sen tiedon sulle...
Hän kertoi lapsille, että tulee olemaan poissa koulusta ja että sijainen on tulossa.
Kyllä meidän 7-vuotias myös kertoo ihan itse meille, että on sijainen / että tulee olemaan sijainen.
Minulle se on tiedon välitystä kotiin. Tosin me asumme ulkomailla - täällä ainakin jossain määrin oletetaan, että lapset infoavat kotia.
Ekaluokkalaisen ei voi olettaa kertovat kotona oleellisista asioista, isommalle voi anta enemmän vastuuta tuollaisesta.
Onhan sen vanhemmankin tiedettävä, kuka luokkaa opettaa, jos pitää vaikka ilmoitella poissaoloista, lääkekuureista tms opettajalle. Tämä tietysti lapsen iän mukaan, isompi osaa ottaa lääkkensä itsekin.
jos on poissa alkuopetusikäisten luota 1-2vkoa niin kyllä siitä on korrektia laittaa infoa myöskin luokan lasten vanhemmillekin!!
Ja huom! minä en ole peräänkuuluttanut syytä poissaololle vaan informointia siitä, etät hän on poissa eikä häneen saa yhteyttää jos tarvis olisi ja että sijaisia vilisee seur 1-2vkoa.
En tajua mitä liikkuu ihmisten päässä jotka näin itsestäänselvää asiaa pitävät jotenkin liian suurena vaateena, ei tulisi "edes" yläasteella erityisluokalla jossa itse työskentelen mieleenkään etten infoaisi oppilaitteni vanhemmille noinkin pitkästä poissaolostani, tosin minulla on tapana informoida jo yhdenkin päivän muutoksista ja kovasti aina kiittelevät siitäkin.
ap
Joskus ihan satunnaisesti, jos opettaja on viestitellyt vanhemmille muista asioista, on saattanut lisätä viestiin olevansa pois. Ei tämä ole mielestäni ilmoitusasia vanhemmille, opetushan jatkuu poissaoloajan ihan normaalisti.
milloin mistäkin tälla palstalla...
Miten sä infoat, soitat, meilaat vai käytät jotain wilmaa?
Miksi oletat, että sijaisia suorastaan viliseen tuona poissaoloaikana?
ei kai siihen mikään superope tarvitse olla, että osaa ja älyää käyttää Wilmaa?? sillähän me opettajat ja vanhemmat suurimmaksi osaksi muutenkin hoidamme yhteydenpidot oppilaidne koteihin, puhelimen lisäksi tietenkin.
Tiedän ihan kokemuksesta että sijaisia vilisee, hyvin on ideaali ja harva sellainen tilanne ainakin täällä pk-seudulla että yksi ja sama sijainen olisi mahdollista saada viikon tai yli sen ajaksi. Ja pikkulisäinfona sinulle että niistä sijaisista ei lähelle puoletkana ole edes päteviä sellaisia.
ap
Miten sä infoat, soitat, meilaat vai käytät jotain wilmaa?
Miksi oletat, että sijaisia suorastaan viliseen tuona poissaoloaikana?
laittanut poissaoloista ilmoituksen Wilmaan. Kaikkien oppilaiden vanhemmista vain yksi kuittasi. Kun olin lomalla, vanhemmat soittelivat siitä sun tästä asiasta. Sanoin olevani lomalla, ja ihmettelivät, että miksi eivät tienneet...
Wilma tuntuu olevan joku suuri kummajainen, sitä ei viitsitä käyttää. Aikamoinen homma kuitenkin olisi soitella jokaiselle oppilaalle kotiin poissaoloista - tiedotteistakaan ei ole mitään hyötyä, kun oppilaat (eivät edes alkuopetuksessa) eivät saa niitä kotiinsa vietyä.
harva sijainen on tosiaan pätevä, valitettavasti opettajissa löytyy epäpäteviä myös.
Mutta, sulle se ilmoittaminen on tavallista, korrektia jne, mutta monelle muulle ei ole, joten ei tästä nyt näin paljoa pitäisi vaahdota.
Mutta siis vain mun mielipide.
Pidän itsestäänselvänä sitä, että oppilaiden vanhemmille tiedotetaan muutoksista esim opetuksen antajan suhteen, ehkä joku 1pvä menee ilmankin informaatiota (vaikka tosiaan itse infoan niistäkin) mutta että viikko - kaksi, en tajua.
Ja juu ei kai minun tarvitsekaan mutta sanonpa silti.
ap
harva sijainen on tosiaan pätevä, valitettavasti opettajissa löytyy epäpäteviä myös.
Mutta, sulle se ilmoittaminen on tavallista, korrektia jne, mutta monelle muulle ei ole, joten ei tästä nyt näin paljoa pitäisi vaahdota.
Mutta siis vain mun mielipide.
ope infoaa jos on päiväkin pois, siis jos tietää siitä etukäteen, ja kertoo kuka tulee sijaiseksi ja onko oppilaille tuttu ennestään vai ei. Wilman viikkotiedotteessa siis. Tokalla poika.
siis opettaja on koulupäivän aikana vastuussa alaikäisistä lapsistanne. Jos hänen tilallaan on sijainen voisi kuvitella, että haluatte hänen nimensä ja kenties pätevyytensäkin tietää.
Eipä ihme, että myös pedofiilit voivat hakeutua estoitta näihin tehtäviin, kun edes vanhemmat eivät tunnu välittävän kuka heidän lapsensa seurassa päivisin on.
tarvittaessa välittää viestin sijaiselle. Näin meidän koulussa toimitaan, ei ole tapana lähettää vanhemmille viestiä opettajan lyhyemmistä poissaoloista.
kaikissa kouluissa on sähköinen järjestelmä mistä vanhemmat saa kaiken tiedon. Olipa sitten nimeltään VILMA tai muu. Onkohan aloitus joku provo?
Meillä tulee tieto vaikka esim. musiikkituntia olisi pitämässä eri henkilö kuin tavanomaisesti.
Opettajan poissaolot eivät kuulu oppilaille tai heidän vanhemmilleen, vain rehtorille.