Missä vastasyntyneenne ovat nukkuneet?
Meillä on viikon vanha poika ja nukahtaa helposti tissille, toisinaan myös syliin. Imetän yleensä makuultaan, istualteen tuntuu tosi hankalalta sen tyynyvuoren seassa. Yöt on menny tähän asti vieressä nukkuen, jo synnytyslaitokselta saakka kun ei rauhoitu omaan petiin millään. Siirrettäessä havahtuu sen verran että huuto alkaa ja keskellä yötä se ei varmasti kenestäkään ole kivaa.
Muutenkin pelottaa että kun itse väsyneenä nukahtaa vauvan viereen etten kierähdä vauvan päälle tai satu muuta vakavaa :(
No tänään ensimmäisen kerran otti unet pinnasängyssään, alkoi luomet lurpsahtelemaan sylissä ja siirsin sänkyyn, kerrankin menestyksekkäästi. Tosin oli varmasti kovin väsynyt jo siinä vaiheessa. Sitä vähän mietin että tulevaisuudessa tulee olemaan varmaan aina vaan vaikeampaa ja vaikeampaa opettaa lasta omaan sänkyyn?
Meillä on lastenhuoneessa yksi vierassänky jossa olen nyt tähän saakka nukkunut ja mies on meidän makuuhuoneessa, tähänkin siis haluaisin muutoksen ja omaan sänkyyni nukkumaan.
Neuvoja? Vai pitäisikö noin pienen sit kuitenkin antaa vielä nauttia äidin lämmöstä? :)
Kommentit (10)
vaan yleensä mennään osapuolien ehdoilla. Jos et saa nukuttua vauvan vieressä, niin silloin on parempi totuuttaa vauva nukkumaan omassa sängyssä. Jos vauva ei saa nukuttua siellä, on pakko keksiä jokin kompromissi. Ehkä leveämpi sänky?
Onko sen vauvan sängyn pakko olla omassa huoneessa? Meillä on aloitettu aina niin, että vauvalla on myös oma sänky meidän makuuhuoneessa, johon on laitettu päiväunille ja yöunillekin nukkumaan. Jossain vaiheessa yötä/iltaa on sitten päätynyt meidän väliin. Sitten kun vauva ei enää herää öisin tai herää kerran, on kokeiltu omaa huonetta, mutta sieltäkin on meillä lapset säännöllisesti päätyneet keskellä yötä meidän väliimme. Kuopus on nyt 2-vuotias ja nyt nukkuu puolet viikosta omassa sängyssä yöt ja puolet viikosta könyää viereen.
Näissä tehdään omien tuntemuksien mukaan. Viikon ikäinen on kyllä vielä niin pieni, että en lähtisi häntä kouluttamaan tai totuttamaan mihinkään.
ekat 2vkoa nukuttaa kehdossa, saattoi jopa satunnaisesti nukkua siinä. Sitten luovutin ja otin perhepetiin meidän kanssa, siinä nukkuu edelleen ja ikää on nyt 6kk. Ja hyvin on nukuttu..
6kk-1v6kk ikään asti. Ja meidän välissä nimenomaan, miksi ihmeessä mies ei nuku teidän kanssa?
Vieressä kaikki on ollut paljon helpompaa, vähemmän yöheräilyjä ja imetys sujuu vaivattomasti. Kyllä ne aikanaan omaan sänkyyn oppivat!
Joskus vauva on nukahtanut syliin illalla ja olen saanut siirrettyä omaan sänkyynsä nukkumaan ensimmäiseen yösyöttöön asti, mutta muutoin on yöunet nukkunut vieressä.
Kuopuksella on nyt ikää 5,5kk ja näin on menty alusta asti. Sama homma oli aikanaan esikoisenkin kanssa (ensin nukkui pääosin vieressä, sitten pinnasängyssä aikuisten sängyn vieressä ja sitten siirtyi omaan huoneeseensa). 140cm leveä sänky on hiukan turhan kapea meille kolmelle, mutta nyt hiihtolomalla kokeiltu hotellisänky (tod. näk. 160cm) oli sopivan leveä.
Ainakaan omaa vauvaani en ole halunnut laittaa vielä kovin kauas nukkumaan, kun vauva-aika ei ole niin kauhean pitkä. Esikoinen on jo sen verran iso, ettei ole enää vuosiin viereen pyrkinyt - tulee vain kertomaan, jos näkee pahaa unta ja menee sitten takaisin omaan sänkyynsä.
Pahvilaatikko (äitiyspakkausta ei tässä maassa saa, mutta vastaava lodju) jonka pohjalla patjaa. Tämän teki, koska pelkäsi, että liiskaa vauvan yöllä. Nukumme kaikki samassa sängyssä, vauva välissämme tässä laatikossa. No, itse kyllä yleensä heivään kyseisen laatikon toisella yönsyönnillä lattialle sängyn viereen, ja vauvan kanssa sitten nukutaan vierekkäin aamuun, vauva unipussissaan tarpeeksi kaukana minun peitosta ja tyynystä.
Hyvin on toiminut nämä ensi viikot.
Päiväunia vauva nukkuu yksinkin, toisaalta joskus ei meinaa millään nukahtaa ilman rintakontaktia (painaa vaan poskensa rintaa vasten, ei ole nälkä eikä edes viitsi avata suutaan). Parhaiten päivän nukkumiset sujuvat sylissä tai kantoliinassa.
Minä haluan pitää vauvaa lähelläni kaikkina aikoina, sillä vaistoni sanoo, että niin minun kuuluu tehdä.
Kun laitat vauvaa omaan sänkyyn, odota tarpeeksi kauan ennen siirtoa. Ei siis heti silmien sulkeuduttua, vaan vasta kun vuava on syvemmällä unessa. Myös esim. viltti sylissä, joka jää vauvan alle sängyssäkin voi olla apuna.
kivastauksista. Mulle tuli kauhea stressi kun äitini alkoi toitottamaan että "omaan sänkyyn, omaan sänkyyn" ettei totu siihen että äiti on kokoajan vieressä. Itse ajattelen että kun toinen on vielä niin ppieni, mutta toisaalta sitten juuri tuota että kuinka käy sitten kun hän ei olekaan enää niin pieni? :) Kuinka vaikeaa on laittaa omaan sänkyyn nukkumaan..
Päätettiin miehen kanssa että alkuun mennään näin, että hän nukkuu itsekseen toisessa huoneessa, käy kuitenkin töissä ja heräisi kuitenkin jokaiseen inahdukseen minkä vauva suustaan päästäisi.. :)
ap
Meillä on alusta asti ollut käytössä "sivuvaunu". Pinniksestä siis toinen laita pois ja parisängyn viereen kiinni.
Tuohon voi nukuttaa tissillekin. Ehkä hieman keskemmälle omaa sänkyään voi vauvaa siirtää nukahtamisen jälkeen. Meillä ei vauva siihen ole herännyt. Toiset taas ovat kuulemma nukuttaneet vauvan viltin päälle, ja sitten vilttiä siirtämällä siirtäneet vauvankin sänkyynsä.
Joo, varsinkin vanhemmilla ihmisillä on ihme "ei saa totuttaa liian hyvälle"-pakkomielle :D Pitäis jo vastasyntyneelle näyttää kaapin paikka jne.. Älä pelkää, et saa vauvaasi pilattua tai totutettua sitä liikaan läheisyyteen (:D) vaikka antaisit sen nauttia äidin läheisyydestä.
ps. Joskus tekis mieli sanoa anopille joka kans toitottaa tota "ei parane antaa periksi vauvalle kun se alkaa pompottaa"-mantraa et ei meil ainakaan vauvaa pidetä minään pahatahtoisena vihollisena joka alkaa pompottaan vanhempiaan heti kun voi, vaan avuttomana vastasyntyneenä joka ehkä tarvii niitä vanhempiaan..
Kuinkas paljon olette kuulleet vauvoista, jotka ovat tukehtuneet siihen, että äiti tai isä kierähtää päälle?
Asiaa on tutkittu ihan kansainvälisesti kätkytkuoleman yhteydessä ja todettu on, että tukentumisia sattuu maailmanlaajuisesti todella vähän ja silloin äiti tai isä ollut kännissä tai huumattuna.
Terve vanhempi havahtuu kyllä vauvaansa. Tämän asian on minulle 2 lääkäriä perin juurin selittänyt. Ja olivatpa vielä ihan eri puolilta maapalloa. Eli viereen vaan.
Kolmen lapsen äitinä sanoisin, että nukutte niin miten parhaiten kaikki nukkuvat. Ota vauva kainaloon omaan sänkyynne seinän ja sinun väliin niin ei tarvitse pelätä miehen kierähtämistä vauvan päälle. Toinen hyvä vaihtoehto on laittaa pinnasänky teidän sänkyynne kiinni. Omassa huoneessa en alkaisi vauvaa nukuttamaan. Itse en saa niin nukuttua kun mietin miten vauva voi ja toisekseen en myöskään jaksaisi alkaa ravaamaan keskellä yötä toisessa huoneessa.
Saat varmasti paljon neuvoja, mutta lopultakin teette niin kuin teistä tuntuu parhaalle ja luontevimmalle. Oli nukkumisjärjestely mikä tahansa, ette te saa vauvaa pilatuksi :) Itse olen esimerkiksi jokaisen kohdalla päättänyt, että nyt tämä vauva opetetaan nukahtamaan ilman tissiä ja itsekseen sänkyyn, mutta yhdenkään vauvani kanssa en lopulta ole siinä onnistunut. Tällä kolmannella oli hyvä alku, mutta jostain syystä muuttui 4kk ikäisenä niin levottomaksi, että nyt nukahtaa öisin vain tiukasti kapaloimalla ja heijaamalla. Pilalle meni siis tämäkin lapsi :)