Miten usein eillä perheessä mahatauti ei leviä muihin?
Siis jos esim yksi sairastaa niin miten todennäköistä on, ettei se tule muille?
Kommentit (14)
Lapsi sairastaa, ja minä eikä mies koskaan vatsatautia. mies kyllä sitten sairastaa kaikki flunssat, me taas ei lapsen kanssa niitä koskaan.
Ilmeisesti kannan töistäni kaikenmaailman bakteerit kotiin ja ollaan niille immuuneja.
t. sairaana viimeksi vuonna 2002
Joka toinen talvi on jollakin lapsista, max kahdella, mahatauti. Muut pysyvät terveinä, tosin saattavat sairastaa sitten seuraavana talvena tai sitten ei.
kun ei ole ikinä ollut mahatautia/oksennustautia tässä perheessä.
Meillä eka lapsi aloitti mahataudin lauantaina, isä maanantaina myöhään ja toinen lapsi tiistaina myöhään. Äiti ja yksi lapsista vielä sairastumatta.
Meillä on ollut mahatautia harvoin ja aina ei ole käynyt kaikkia läpi mutta tämä tauti tuntuu tavallista rankemmalta ja taitaa tarttua herkästi (ainakin näin on muutkin kokeneet paikkakunnalla liikkeellä olevasta taudista).
Yleensä vain lapsi ja joskus myös mies sairastavat, minä en koskaan. Korkeintaan ripuloin yhden kerran, jos muut ovat totaalitaudissa.
lapsuudessa, kun kasvoin isossa perheessä, tuntu et aina kiers koko porukan läpi. nyt kun näitä lukee niin lohdulliselta näyttää.. ehkä joku voi välttyäkin siltä. varmaan hyvä käsihygienia ym vaikuttaa. syöttekö maitohappobakteereja?
Kaikki virukset ei tartu yhtä tehokkaasti. Noro esim. leviää kuin kulovalkea, mutta joku muu ei. Ja sillä, oletteko muut kosketuksissa sairastuneen eritteisiin, on vaikutusta myös. Samoin käsihygienilla, sillä vaihtaako tiuhaan käsipyyhkeitä ja pyyhkii ovenkahvoja ja muita pintoja. Ja kun ensimmäinen aloittaa, niin muille heti hevoskuuri maitohappobakteereja päälle.
Siis jos esim yksi sairastaa niin miten todennäköistä on, ettei se tule muille?
perheeseen jos yks sairastuu. Sellasta tilannetta ei oo vielä tullu että se EI leviäis...
ja pari kertaa tullut vain yhteen, muuten aina kiertänyt koko poppoon... :0(
mutta aina se tulee KAIKKIIN. Viimeksikin meni monta päivää välissä ja luulin jo, että selvittäis, mutta ei. Viipeellä se tuli sitten loppujen lopuksi kaikkiin. Muita tauteja ei sitten sairastetakaan, mutta vatsatauti vakiona kerran vuodessa. Onneks tän vuotinen on jo sairastettu.
mahatauti, jonka esikoinen tuo kotiin (tällä kaavalla menyt viimeiset 6 vuotta). Minä ja pienemmät sisarukset sairastuu, mies ei. Paitsi noro-virus, joka vedettiin kaikki antaumuksella läpi, tosin silloinkin mies selvisi helpoimmalla.
Vastaavasti flunssat menee niin, että minä en sairasta, mutta mies taas sairastaa.
Pyyhkeet vaihdetaan kerran päivässä, yksi vessa pyhitetään sairastavalle, käsidesi käytössä, maitohappobakteerit samoin ja kahvoja pyyhitään sairauden alkumetreillä päivittäin.
5-vuotias, pari päivää siitä mies ja taas parin päivän päästä siitä minä. Vanhin muksu säästy taudilta.