Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ne energiajuomat kohtuudella nautittuna niin vaarallisia?

Vierailija
29.02.2012 |

kyselee absolutisti mamma, joska ei ole koskaan maistanutkaan energiajuomaa.

Omalle lapselleni en kyllä niitä anna, enkä anna kokistakaan, mutta silti itseäni mietityttää, että ovatko ne energiajuomat nyt niin kauhean vaarallisia, jos niitä harvoin pienen määrän juo. Ei kai se yksi kahvikupillinen kerran viikossa tai colajuomalasillinen kerran kuussakaan maailmaa kaada.

Jotenkin tuntuu, että tuon energiajuomakeskustelun myötä hysterisointi ja asioista keskustelu siirtyy vähän väärille urille. Minusta olisi tärkeää keskustella esim siitä, missä lapset ja nuoret viettävät aikaansa, millaisia arvoja vanhemmat heille omalla esimerkillään näyttävät, millaiset rajat lapsilla ja nuorilla ylipäätään on ja miten heille osoitetaan rakkautta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kofeiinia saman verran kuin kupissa kahvia, niin ei kai se yksi viikossa haittaa teinillä enää. Mutta kun se ei niillä jää siihen. Eikös ne juo useita kerralla, ja siinä on sitten paljon sokeria, ja sydän hakkaa varmasti lapsella. Mä en ole juonut energiajuomia, mutta kahvia on tullut joskus nautittua liikaa, enkä mä niitä oireita lapselle soisi. Tosin mun 9-vuotiaanikin saa joskus kahvia vähän, ja kokista lasin silloin tällöin, mutta ei tosiaan jatkuvasti, eikä tölkkikaupalla.

eikös siitä tule huono olo kun sydän hakkaa kovasti. ja pissahätäkin tulee kun paljon juo...

luulisi janon sammuvan jo tölkillisestäkin.

Vierailija
2/19 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kofeiinia saman verran kuin kupissa kahvia, niin ei kai se yksi viikossa haittaa teinillä enää. Mutta kun se ei niillä jää siihen. Eikös ne juo useita kerralla, ja siinä on sitten paljon sokeria, ja sydän hakkaa varmasti lapsella. Mä en ole juonut energiajuomia, mutta kahvia on tullut joskus nautittua liikaa, enkä mä niitä oireita lapselle soisi. Tosin mun 9-vuotiaanikin saa joskus kahvia vähän, ja kokista lasin silloin tällöin, mutta ei tosiaan jatkuvasti, eikä tölkkikaupalla.

eikös siitä tule huono olo kun sydän hakkaa kovasti. ja pissahätäkin tulee kun paljon juo... luulisi janon sammuvan jo tölkillisestäkin.

niistä saa 'perjantaipörinät', eli tulee hassu olo kun juo viisikin tölkkiä illassa. Kun jotenkin se nuppi on saatava sekaisin viikonloppuna kun muillakin on. Ollaan sit tosi viileetä kun keho ja aivot käy ylikierroksilla ja tulee tehtyä kaikkea hölmöä. Mistähän se roolimalli tulee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös siitä tule huono olo kun sydän hakkaa kovasti. ja pissahätäkin tulee kun paljon juo... luulisi janon sammuvan jo tölkillisestäkin.

niistä saa 'perjantaipörinät', eli tulee hassu olo kun juo viisikin tölkkiä illassa. Kun jotenkin se nuppi on saatava sekaisin viikonloppuna kun muillakin on. Ollaan sit tosi viileetä kun keho ja aivot käy ylikierroksilla ja tulee tehtyä kaikkea hölmöä. Mistähän se roolimalli tulee?

tai edes humalankaltaiseen tilaan, mutta ehkä mä sitten en ole juonut tarpeeksi montaa kupillista...

Vierailija
4/19 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kofeiinia on tosiaan vain kahvikupillisen verran, eikä siitä päätään oikeasti sekaisin saa - mahansa kyllä.

Ne "perjantaipörinät" on lähinnä kuvittelua. Kuka hyvänsä teini saa aivonsa ylikierroksille ihan sillä kun hihittää kavereitten kanssa ja yllyttävät toisiaan "hyviin" vitseihin. Ennen energiajuomia samaa ilmiötä kuvattiin sananölaskulla "joukossa tyhmyys tiivistyy". Mutta ehkä tätä ei kannata kertoa niille teineille, sillä tuo tieto todennäköisesti saisi heidät luopuman energiajuomista ja etsimään tehokkaampia päänsekoittajia.

Sokerin määrä niissä on kyllä oikeasti aika epäterveellinen. EI siitäkään päätään sekaisin saa, "sokerihumalaa" ei tieteellisesti katsoen ole olemassakaan, mutta lihottaahan se ja sitä kautta aiheuttaa terveysongelmia.

Vierailija
5/19 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole terveellistä todellakaan, mutta siinä suhteessa ero johonkin kolajuomaan ei ole iso.

Ne ns. perjantaipörinät kuulostavat vähän samalta kuin liian monen kahvikupillisen juomisesta peräkkäin tulevat oireet, sydän hakkaa, kädet tärisevät, verenpaine nousee kofeiinin vaikutuksesta jne. Harvempi vaan juo kahvia liikaa, limpparia muistuttavaa energiajuomaa on helpompi juoda isojakin määriä kerralla.

Eli eivät ne terveellisiä ole, mutta eivät myöskään niin vaarallisia kuin uutisoinnista voisi kuvitella. Isompi ongelma on se, että niitä vedetään sen yhden tölkin sijaan viisi.

Vierailija
6/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli juovat keskimäärin pari tölkkiä kuukaudessa. Eli ovat ostaneet tölkin joskus treenin jälkeen kun on tosi kova jano ja ovat hikoilleet paljon ja tuntuu, ettei vesi riitä.

Eli jos teidän teininne vetää näitä juomia litroittain kerralla, ei tee suurin osa niin. Johtuu ehkä siitä, millaisessa ympäristössä elää, mutta itse ainakin olen nähnyt melkein pelkästään ihan asiallista cociksen ja energiajuomien juomista. Niitä juodaan satunnaisesti joskus janoon.

Vierailija
7/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö.... en mä kyllä koskaan ole kahvilla itseäni humalaan saanut.

Sähän juotkin pelkkää TEETÄ.

Vierailija
8/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttavat eroosiota.

Vierailija
9/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irl näitä juojia, joten enpä osaa sanoa miten paljon suurin osa käyttää, mutta kun on jotain nettikeskusteluja lukenut, ja katsonut lasten irc-galleriasivuja, niin kyllä mulla on aika pahasti tullut se fiilis että on todella yleistä vetää näitä tölkkikaupalla.

Siellä kehuskellaan kuinka joku haki taas lastin, pöydät notkuvat "lauantai-illan perussettii".. Ja jotainhan se kertonee tuo sanasto, es-jonnet ja pärinät.

Eli juovat keskimäärin pari tölkkiä kuukaudessa. Eli ovat ostaneet tölkin joskus treenin jälkeen kun on tosi kova jano ja ovat hikoilleet paljon ja tuntuu, ettei vesi riitä.

Eli jos teidän teininne vetää näitä juomia litroittain kerralla, ei tee suurin osa niin. Johtuu ehkä siitä, millaisessa ympäristössä elää, mutta itse ainakin olen nähnyt melkein pelkästään ihan asiallista cociksen ja energiajuomien juomista. Niitä juodaan satunnaisesti joskus janoon.

Vierailija
10/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Battery Stripped, ei sisällä yhtään sokeria.

Vierailija
11/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän parikin tyyppiä, jotka hikisen pelin jälkeen veti energiajuomatölkin, ja jalat lähti alta.

Treenin jälkeen kropan pitäisi antaa palautua eikä vetää sykettä nostavaa ja elimistöä lisää kiihdyttävää energiajuomaa.

Vierailija
12/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai edes humalankaltaiseen tilaan, mutta ehkä mä sitten en ole juonut tarpeeksi montaa kupillista...

Kahvissa ei ole muuta haitallista ainetta kuin kofeiini. Mutta niissä energiajuomissa on kaikenmaailman tekopeliaineita. Esim. tauriinin vaikutusta ei todellisuudessa tiedetä ja toisaalta energiajuomien valmistajat ovat myöntäneet, etteivät tiedä miksi sitä edes niihin laitetaan. Tai sitten eivät vain halua kertoa.

Toinen asia on se määrä. Itse olen aloitellut kahvin juonnin melko myöhään, enkä muista että omassa nuoruudessa kaveritkaa olisi sitä juonut. Mutta nykyään kun katselee niin pienet kakarat lipittää sitä energiajuomaa ihan älyttömästi. Ja jos siinä tölkin kyljessä jo lukee, että maksimissaan kaksi tölkkiä päivässä, niin kyllähän se jo jotain kertoo. Ei edes kossupullossa lue, että korkeintaa kaksi päivässä ;)

Anyway, aivan turhia juomia ne ovat ylipäänsä. Niin aikuisille kuin lapsillekin.

Vierailija
13/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä todellakaan ole mikään kukkakeppi. Mitat on 168cm/82kg. Päässä on sellainen kevyt huimaava tunne ja elohiiret juoksee ja kihelmöi ihon alla pitkin selkää. Kahvia en edes pysty juomaan. Siitä tulee ihan arvaamattomia vaikutuksia. Voin esimerkiksi olla seuraavat 12 tuntia hyvin pahoinvoiva...

Tarkoitus oli siis sanoa, etttä me kaikki ollaan erilaisia ja reagoidaan kemikaaleihin eri tavoin. Energiajuomaa olen kerran maistanut hörpyn ja se oli niin pahaa, että siihen jäi. En siis tiedä, miten se minun kohdallani toimisi.

ööö.... en mä kyllä koskaan ole kahvilla itseäni humalaan saanut.

Sähän juotkin pelkkää TEETÄ.

Vierailija
14/19 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä sokerilla ja kofeiinilla nyt ei ole niin suurta vaikutusta, mutta ne muut aineet.

Lainaus Koffin sivuilta:

"Tyypilisesti ne sisältävät myös muita piristäviä ainesosia, kuten esim. guaranaa, tauriinia ja B-ryhmän vitamiineja."

http://www.koff.fi/juomamme/faktoja/Pages/Tietoaenergiajuomista.aspx

Ja vielä loppuun:

"Esimerkiksi Norjassa tauriinin ja vitamiinien lisääminen energiajuomiin on nykyasetusten mukaan kielletty."

Ja sitten vielä AP:n kysymykseen vastatakseni :) Ei kai se tölkki silloin toinen tällöin (siis vaikka yksi joka toinen viikko) mitään haittaa. Vähän kuin alkoholin juominenkin. Pari saunaolutta viikonloppuisin on hieman eri asia kuin sixpack päivässä.

Vierailija
15/19 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mun 9-vuotiaanikin saa joskus kahvia vähän, ja kokista lasin silloin tällöin, mutta ei tosiaan jatkuvasti, eikä tölkkikaupalla.

[/quote]

ei se siihen kuole jos se kokista juo. Anna sille ES nii se pärisee lattialla ja leikkii runeskaappia

Vierailija
16/19 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kofeiinia saman verran kuin kupissa kahvia, niin ei kai se yksi viikossa haittaa teinillä enää.

Mutta kun se ei niillä jää siihen. Eikös ne juo useita kerralla, ja siinä on sitten paljon sokeria, ja sydän hakkaa varmasti lapsella.

Mä en ole juonut energiajuomia, mutta kahvia on tullut joskus nautittua liikaa, enkä mä niitä oireita lapselle soisi.

Tosin mun 9-vuotiaanikin saa joskus kahvia vähän, ja kokista lasin silloin tällöin, mutta ei tosiaan jatkuvasti, eikä tölkkikaupalla.

Vierailija
17/19 |
19.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksi 0.5l viikossa haittaa

Vierailija
18/19 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä mitään pahaa ole kunhan ei juo liikaa. Siinä on vaarallisuus riskejä samat kuin coca cola juomassa

Vierailija
19/19 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä