+MaalisMussukat Keskellä Viikkoa (KE-TO)+
Kommentit (34)
Mä suosittelisin hommaamaan etukäteen. Saattaa osoittautua kullanarvoiseksi ja voi myydä pois jos ei tarvitsekaan. Käytettynä noita liikkuu aika hyvin, joten ei uutena tarvitse kaikkea hommata :).
Yöllä kun vauva nukkuu ja tissit meinaa räjähtää maidosta ja mahdollisesti tukoksetkin uhkaa, niin ei sitä niin vain kipaistakaan kaupasta ;).
Käsinkin saattaa saada pumpattua, mutta mä en oikein sitä tekniikkaa hiffannut, ja olihan se nyt paljon helpompi pumpata suoraan siihen pulloon. Jos yhtään useammin ajattelee pumppaavansa, niin rintapumppu on aika ehdoton kapine.
Sen voi ottaa synnärillekin mukaan, jos vaikka tulee sellainen tilanne, että vauvaa ei voikaan pitää rinnalla lapsentahtisesti.
Mä myös suosittelen Avent Isistä! Mulla kokemusta Ainun käsikäyttöisestä ja tuosta Aventista->Ainulla sain puolen tunnin raastamisen tuloksena 20 ml! Mulla ei vain herunut pumpulle, paitsi kun vauva oli toisella rinnalla. Avent siitä tosi näppärä, että sitä pystyy käyttämään yhdellä kädellä ja näin ollen mahdollisti pumppaamisen samaan aikaan kun vauva imi :).
Se maksaa noin 60 ¿ (Stockalta ostin omani), mutta siihen tosiaan kuuluu kaksi pulloa, tuttiosaa yms. tilpehööriä. Ja imuotteen kannalta yleensä nuo Aventin tuttipullot ovat parhaiten muotoillut, koska muistuttavat malliltaan eniten rintaa.
Tutteja saa myös hitaalla virtauksella, jolloin vauva ei totu liian " helppoon" ruokaan (mikä on normaaleissa tuttipulloissa monesti ' kohtalokasta' , kun ruoka vain valuu vauvan suuhun eikä tarvitse itse tehdä töitä sen eteen..).
Aventilla on myös hyvä jälleenmyyntiarvo, jos ja kun ei sitä enää tarvitse. Ja jos joku on esim. Englannissa päin liikkeellä, niin siellä ainakin Mothercare myy noita 25 £:lla (=n. 40 ¿) :).
Paljon turhempaankin " vauvakrääsään" sitä voi rahansa laittaa mun mielestä :).
Melike77:
Mä ostin kaverilta kerran kokeillun Ainun sähkökäyttöisen rintapumpun!! Maksoin siitä vain 20¿, joten kannatti ostaa varuiksi... Käytäntö sitten näyttää tarviinko sitä!! Meidän suvun naisilla toi imetys ei oikein ole sujunut kenelläkään... :/
Eli monesti imetysongelmat johtuvat vain väärästä tiedosta, mistä meidän äitien (noin 70-luvulla synnyttäneet) polvi on kärsinyt eniten. Voi sanoa, että kokonaisen sukupolven imetys on tuhottu aivan vääränlaisella " tiedolla" ja neuvoilla.
Sillä ei ole merkitystä kuinka esim. äitisi imetys on sujunut, paitsi jos suvussanne on erityisen paljon esim. rauhaskudoksen puutteellisuutta, mikä on erittäin harvinaista (toki mahdollista). En edes tiedä esiintyykö sitä mitenkään suvuittain, vai onko vain yksittäistä " huonoa tuuria" .
Mutta siis jutut " minultakin loppui maito 3 kk mennessä, ja niin siskoltasi ja tädiltäsi ym. ym." kannattaa jättää omaan arvoonsa, koska sillä ei 99,9 %:n todennäköisyydellä ole mitään tekemistä sinun maidontuotantosi kanssa ;).
Eli halusin vain tsempata ;)!
Nyt jos pääsisi nukkumaankin :)..
[color=skyblue] Voi vitsi että olisi väsyttänyt, kun kello soi... tulisi jo lauantai että saisi aamulla nukkua. Ja täällä on pakkasta! Taisi olla autosta sisälämppäri hajalla, kun piti skrabata lasit... täytyy varmaan ostaa uusi.
Monkey kertoi suonenvedoista pohkeessa... se on kyllä kauhee tunne herätä siihen. Se sattuu ihan hirveesti! Ei ole onneksi vähään aikaan ollut, joskus alkuraskaudesta taisi olla viimeksi.
Mun maha liikkuu=) Hassun tuntuista, kun äskenkin masusta tuntui pientä pompsahtelua. Mutta nyt taisi vauva rauhoittua... aloittaa varmaan tossa aamupäivällä uudestaan.
Tänään ajattelin siivota kylpyhuoneen, kun pääsen työpäivän jälkeen kotiin. Sinne kertyy pölyä melkoisesti. Vähän kun siivoilee pitkin viikkoa, niin pysyy koti suht siistinä. Huomenna pitäisi sitten saada loput eteisen kaapit paikoilleen.
Ja rintapumpusta vielä... ehkä sen voisi tosiaan etukäteen ostaa. Ei sitä kyllä voi tietää, että tarviiko vai ei. En ole muutenkaan koko imetystä hirveesti vielä miettinyt.
NapNap rv24+1 [/color]
Rintapumpusta munkin on sanottava, että käsikäyttöinen Ainun pumppu, jonka sain 2 eurolla käytettynä palveli loistavasti ainakin mua! Mun äiti on myynyt maitoa aikanaan 50 litraa...ja luotin siihen, että tulee sitä multakin. Ja niin tulikin. Mulla ainakin oman käden lypsäminen sattui hirveästi eli ei onnistunut. Synnäreillä on pumppuja, joten omaa ei tarvitse sinne ottaa mukaan!
Ehkä ei kannata investoida etukäteen isoja summia, kun ei tiedä tarvitseeko. Ostaa käytettynä jos mahdollisuus. Nehän on hyvää kierrätystavaraa. Omakin on nyt kaverilla lainassa.
Caddie kyseli sykkeistä näillä viikoilla harrastuksissa. Alle 150 on hyvä, joten voit vähän nostaa (kysyit 120-130) ;=)
Kurkussa on mullakin alkanut polttelemaan jos vaikka nostan jotain latttialta...inhottavaa! Balancid Novumia minäkin kaapista löysin närästykseen siis.
Kirpeitä ilmoja ja hyviä vointeja!
rv23+2
Tuohon rintapumppuun palatakseni..... Muutin taas mieleni, ja varmaan hankinkin sen etukateen. Tosin ehtiihan se mieli tassa viela muuttumaan :)
MONKEY: mulla kanssa veti suonta eilen jalasta ihan hirmuisesti. ei meinannut oikein mikaan auttaa, ja ' vaantelehdin' vaan tuskissani. Ma syon kylla magnesiumia, mutta silti joskus vaivaa :(
Muutenkin tuntuu, etta viikon aikana on vointi huonontunut.. Koko raskauden ajan on olo ollut tosi loistava, mutta nyt viimeisen viikon olen karsinyt jos jonkinlaisista saryista... Toivottavasti ei koko loppuaikaa ihan tallaista olisi. Toisaalta, taytyy kai olla kiitollinen ettei supistele ja etta paasee viela liikkumaan aika normaalisti!
Hyvaa vointia,
Browniette 24+0!!!!! Taas vaihtui viikko, jippee!
tule ja vähän lämpöä ja kauhea yskä. Tämä alkoi siis jo maanantaina kunnes eilen meni siihen pisteeseen töissä etten saanut ääntäni kuulumaan mihinkään. Ei auttanut muu kuin käydä tohtorilla joka antoi " puhekiellon" mutta käytännössähän se ei onnistu kun lapsille on pakko puhua ; ) Eivät nuo 5 ja 2 vuotias vielä ymmärrä tälläistä ja kun mieskin iltavuorossa...Ovat toki tänään olleet päiväkodissa joten lähes puhumatta olen ollu koko päivän. haen heidät reilun tunnin päästä.
Masuasukki on ollut aikas hiljainen jo pian viikon ajan mutta kun aina välillä kuiteskin liikkuu niin en sitten ole neuvolaan soittanu. maanantaina olis kuitenkin neuvola. närästys jatkuu yhtä kauheena, muuten ei kummempaa uutta. olo vaan on kuin jyrän alle jäänyt : / täytys nyt vaan koittaa jaksaa tää ja huomisilta vielä lasten kanssa keskenään ja viikonlopun sitten mieskin taas auttelemassa joten saa huilattua. ´
mulla on kuopuksesta tallessa aventin käsikäyttöinen rintapumppu ja on mielestäni ainakin parempi kuin ainu käsikäyttöonen pumppu. sitäkin kokeilin esikoisen vauva aikana kun sain kaverilta lainaksi. sähkökäyttöinen olisi varmasti kaikkein paras, mutta lopulta käyttöä (ehkä) niin vähän että en sellaista ole hankkinu. jos tarvetta tulee niin hankin. saahan noita rintapumppuja melkein mistä kaupasta tahansa. citymarket yms joten en tiedä kannattaako ostaa etukäteen, mutta makuasia sekin. nyt taidan mennä vielä hetkeksi huilimaan ennenkun lähden lapsia hakeen. moido!
t.lyytikki rv 22+5
Viime yönä oli sellaista teutarointia mahassa, ettei aiemmin ole ollutkaan. Yleensä vauvan liikkeet on olleet sellaisia vekkuleita muljahduksia ja nuljahduksia, hauskoja potkuja ja puskemista, mutta viime yönä oli niin hurja meno päällä, että se ihan sattui. Ehkäpä poikanen sai hepulin siitä kakusta, mitä iltamyöhällä ahmin. Se kun oli niin hyvää... :)
Mies lähti aamulla Turkkiin vanhempiensa luona käymään. Oli taas koomista seurata matkavalmisteluja: kaikki viimetingassa ja puolet jäi tekemättä. Kone lähti aamulla klo 9.00 ja klo 6.15 mies kömpi sängystä (ei varmaan olisi sitäkään tehnyt jos en olisi kyynärpäällä töninyt). Sitten vasta lähti kellariin etsimään matkalaukkua ja sen jälkeen alkoi se vaatekaapin penkominen... No, kukin tyylillään!
Täällä on ollut juttua niin monista asioista, että mitähän tässä kommentoisi...? Tarvikkeista sen verran, että tuskin hankin etukäteen kovinkaan paljon tavaraa. En esikoisellekaan koskaan tarvinnut tuttia, tuttipulloa enkä rintapumppua, joten en aio nytkään sellaisia etukäteen ostaa. Itkuhälytintäkään meillä ei ole koskaan ollut. Vaunut ja turvakaukalo täytyy hankkia, mutta eiköhän se alkajaisiksi riitä.
Oma olo on vaihteleva: supistuksia on päivittäin, suonenvetoa joskus, samoin selkäkipuja yms. Joinakin päivinä olo on tosi raihnainen ja paksu, toisinaan taas tuntuu melkein niin kuin ei raskaana olisikaan.
Ai niin, nimistä on ollut täällä puhetta. Meillä on nimi päätetty jo kuukausi sitten. Kun saimme rakenneultrassa tietää, että on tulossa poika, aloitin KIIHKEÄN nimipohdinnan enkä jättänyt miesparkaa rauhaan ennen kuin nimet oli sovittu. Tuntuu mukavalta, kun voi jutella vauvalle sen oikealla nimellä.
Hyvää päivänjatkoa kaikille ja pikaista paranemista flunssaisille!
Nyt oli vaan aivan pakko kirjottaa kun jotenkin musta tuntuu niin huvittavalta että TE kanssasisaret alatte jo pyöriä mun unissakin (ketään kylläkään ihan henkilökohtaisesti tuntematta).
Niin se mun uniuutinen oli että Monkey tuli mulle kertomaan että heille odotetaan sitten poikavauvaa :)
Sitä en tiedä odotetaanko tai mistä hän oli sen saanut tietää, mutta kuitenkin hassua ;)
-martta + vauvakaveri 21+4
[color=Mediumpurple]ollut [b]Martan[/b] kanssa, mä näin viime yönä unta tästä vauvasta ja mä näin unta, että se olisi TYTTÖ... saa nähdä, kumpi sieltä nyt tulee...
Paranemista [b]Lyytikille[/b]! Tää syksyn flunssa on kyllä tosi sitkeetä. Mulla edelleen yskä vaivaa vähäsen, kuudetta viikkoa siis jo.
Mulla olikin sitten viime yönä hyvin vähäuninen yö, onneksi huomenna tarttee mennä töihin vasta kymmeneen, niin saa nukkua pitkään. Kahden aikaan mun serkku soitteli (oli ilmeisesti viettämässä pikkulauantaita), en kyllä vastannut, mutta heräsinpä siihen kuitenkin. Kolmen aikaan veti taas jalasta suonta ihan älyttömästi *auts!* ja sitten neljän jälkeen neiti huuteli huoneestaan, että hänellä on menny pissat housuun... ei muuta kuin petivaatteita keräämään ja neitiä suihkuttamaan. Laitoin sillon yöllä heti pesukoneenkin pyörimään, ettei jää pissaset pyykit aamuun haisemaan. Siinä sitten meni tunnin verran ennen kuin sain unta ja seiskalta piti jo herätä. Kyllä nyt väsyttää! *haukottelee*
Nyt syömään...
Monkey ja mosse rv. 22+1
Olipas paljon puhetta rintapumpusta.
Esikoisella minun tuli käytettyä sitä aika paljon varsinkin loppuun päin mentäessä imetyksessä, imetin melkein vuoden. Loppupuolella alkoi olla enemmän menoja itsellä ja jätti jo vauvaa helpommin hoitoon. Mutta alkuajoista muistan kun olin varsin tietämätön imetysjutuista ja ekalla viikollahan niitä vieraita pukkasi. Yks kaks rinnat täyttyi ja teki niin kipeeta ja just oli tulossa miehen töistä ihmisiä meille, eli en heitä niin hyvin tuntenut ja olin siis ihan tuskissani tyyliin 10 minuuttia ennen heidän saapumistaan. Itkin vessassa että ei kyllä päästetä sisään. En varmaan edes tiennyt mitään pumpuista silloin ja hieroinkin rintoja vain kuumalla vedellä ja kiroilin että vois jo vauva herätä syömään. ym. Kylläpä olisi silloin ollut pumppuapu mieleen. Vaan helpotti vasta kun vieraat lähtivät ja pääsin imettämään vauvaa. Mutta se pumppu oli lainassa silloin, nyt ajattelin ostaa oman jo etukäteen. En tiedä vielä vaan että minkä merkkisen. Aventin Isistä on kehuttu, ehkä sen.
Pisti niin naurattamaan tuo Zian kirjoitus miehensä pakkaamisesta. Hauska kuulla että muutkin miehet siis ovat tuollaisia kuin vain omani. Hän käy silloin tällöin työmatkoilla ja aina menee juuri niin kuin kerroit. Minä sitten yritän olla " stressaamatta" hänen pakkaamisistaan ja olenkin jo nykyään aika lailla oppinut että kyllä hän ne kasaan saa viime minuuteilla sitten *virn* Itse kun aloitan pakkaamiset usein viikkoa ennen sillä että varmistan että kaikki haluamani vaatteet on pesty ym.
Olen myös jouluihminen, ja varsinkin valmistelut on aina niin ihania. Ja rakastan jouluruokia myös. joitakin joulujuttuja on taas jo tullut ostettuakin :)
Itkuhälytin on minustakin ihan must. Helpottaa huomattavasti jos itse puuhailee muualla, talon toisessa päässä tai ulkona kun vauva nukkuu sisällä tai toisinpäin ym. Tosi kätevää. Myös kantoreppu oli esikoisellamme ihan ehdoton. Kesällä hänen ollessaan suunnilleen saman ikäinen kuin tämä uusikin niin viihtyi siinä kun itse puuhastelin vaikka mitä. Kantoliinaa en koskaan oppinut oikein sitomaan joten reppu tuntui paremmalta. Vauvat liinoissa on kyllä ihanan näköisiä.
Babysitteri pitäisi myös hankkia, esikoisella oli lainassa naapurin. Kiva päästä vauvaostoksille kohta puoliin. Ja hyvä puoli myös on että voipi joulupukille kirjoitella näistä tarvikehankinnoista *virn*
Hauskaa torstaipäivää ja huomiseen!
Moi pitkästä aikaa!
..tai ei edellisestä viestistäni taida olla niin paljon aikaa, mutta te kirjoitatte niin innokkaasti, että muutamankin päivän hiljaiselo saa tuntumaan siltä, että nyt on kyllä pudonnut kärryiltä ja pahasti (heh-heh).
SYNNYTYKSESTÄ. Mä olen ennenkin kirjoittanut miettiväni ja pelkääväni synnytystä jonkin verran, ja täytyy todeta, ettei tilannetta ainakaan parantanut tiistain TV 1:n dokumentti odotuksesta..katsoin sen yksin, kun miehelläni oli iltameno,ja se ei ollut minulle hyväksi. Dokumentti kertoi tosiaan ennen kaikkea odotuksesta, mutta siinä oli muutama synnytys-kohtaus, ja ne pelottivat minua. Kohtaukset olivat sinällään siistejä, mutta toisen synnyttävän naisen väsymys ja pelko saivat minutkin pelkäämään.
Siinä vaiheessa kun kätilö käski ponnistamaan, hän meni selkeästi lukkoon ja sai jonkinlaisen paniikki-kohtauksen. Hänen hiljainen pelkonsa ja ahdistuksensa sai minutkin ahdistamaan. Mietin, miten minä jaksankaan sen kaiken läpi, miten mä pystyn ylittämään itseni tilanteessa, jossa minua pelottaa ja minuun sattuu jne. Huh-huh. Seuraavalla kerralla olen viisaampi ja jätän katsomatta, kun en näköjään kestä.
Näissä mietteissä Callistrate (rv 21+3)
[color=Mediumpurple]ennen Everwoodia...
Kannattaa varmasti puhua tuosta pelosta neuvolassa [b]Callistrate[/b], jos vaikka pääsisit pelokopolille juttelemaan. Toisaalta kyllä sen synnytyksen jaksaa, kun on pakko ja tietää, mitä siitä on tuloksena. Tsemppiä!
Huomenna lähdetään kyläilemään Tampereelle, joten olen sunnuntaihin asti nettipimennossa.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Monkey
Työpäivä taas takana. Ajattelin tulla teitä pikaisesti moikkaamaan ja sitten painun petiin. Mulle on iskenyt joku ihme väsymys päälle. Eikös meidän vielä pitäisi elellä energistä keskiraskautta? :) Juu ei oo energiaa tällä mammalla.. Ehkä viikonloppuna helpottaa kun olen vapaalla oikein koko viikonlopun. Huomenna menen aamuvuoroon ja seuraavan kerran töihin maanantaina. Jes! :) Mies tosin on sitten koko viikonlopun töissä joten nautiskelen vapaastani sitten ihan yksin. Jos kävisin vaikka kaverien kanssa kaupungilla kahvilla ja shoppailemassa ja vanhempieni luona ja anoppilassakin pitäisi käydä.
Mä en osaa oikein noihin tarvike-asioihin kommentoida mitään näin esikoisen odottajana. Vinkkejänne vaan ahmin suurella mielenkiinnolla. :) Olen kyllä kovasti itsekin pohtinut tuota rintapumppua ja luulen että hommaan semmoisen etukäteen. Teiltä sai niin paljon kannustusta siihen.
Minäkin olen todellinen joulufani! :) Jouluvalot laitoin eilen ikkunoihin ja torttuja leivoin vielä illalla töiden jälkeen vaikka olinkin ihan puhki. Teki niin kovasti mieli. :) Eikä niiden tekemisessä nyt iso homma ole. Ehkä vähän aikaista mutta jotenkin näin raskaanaollessa tuo joulufiilis tuntuu oikein korostuvan. Kauneimpia joululauluja ollaan miehen kanssa joka vuosi käyty lurittelemassa ja perinne jatkuu tänäkin vuonna. Niitä odotellessa kuuntelen levyltä iki-ihania joulubiisejä. :) Mieskin on joulufani. Ei tosin ihan niin fani kuin minä mutta kuitenkin..
Omassa (.) ei kummempia. Tuossahan tuo kasvaa ja potkut voimistuvat ja nousevat ylöspäin. Onhan tuo masu jo aika iso. :) Liitoskivut ovat välillä melkoiset. Töissä en tänään meinannut päästä ylös tuoliltani ollenkaan kun niin sattui vaikken ollut kauaa ehtinyt istuakaan. Vessassakin pitää rampata ihan työkseen.. Ja mulle on iskenyt hirveä juustohimo. Siis mä söisin varmaan kilon Edam-juustoa jos saisin. :) Ihme himoja.. Muuten kaikki aika lailla entisellään.
Nyt mä painun peiton alle vaikka kello on vasta vähän yli kymmenen. Väsyttää niin turkasesti ja aamulla aikainen herätys. Mukavaa illan jatkoa kaikille! Huomiseen.
Lily & Nappo 25+1 (miten noita viikkoja voi olla jo noin paljon?!)
Nyt se on iskenyt sitten muhunkin toi unettomuus. Melkein tunnin pyörin sängyssä eikä tullut uni joten ajattelin tulla tänne kirjoittamaan kun en koko päivänä ole saanut aikaiseksi. Juniorikin heräsi pitämään äitille seuraa...
Mulla on ollu nyt taas joku ihme häsläys kausi, eilen poltin peukalon uunin vastuksiin kun laitoin liha-perunalaatikkoa uuniin. Siis toi peukalo ihan ruskistu tosta kynnen ja nivelen välistä, sattu aikas paljon. Sit mä nostin sen laatikon uuniin jäähtymään (siis ettei kissa syö jos on vuoka pöydällä) ja kappas vaan se unohtui sinne koko yöksi... No sai kissa sitten vähän reilummin laatikkoa... Ja harmitti aika paljon kun siitä oltais syöty viel tääkin päivä...
Tänään tuli se sitterikin. Piilotin sen kaappiin ettei isäntä huomaa ja pidä saarnaa mun malttamattomuudesta... Saa nähdä kuinka paljon tarvikkeita jää käyttämättä kun en malta olla ostamatta kaikkea jo etukäteen. No sit ei voi syyttää kun itteään. Esikoisella ainakin kaikki ollu tarpeellisia.
Sais jo tulla lunta et pääsis joulu fiiliksiin. Tuntuu oudolta soittaa joululauluja kun ulkona näyttää ihan syyskuulta. Ei jotenki osaa ees asennoitua et joulu tosiaan on jo ihan just. Mä muutenkin oon oikee joulu friikki ja laitan kaikki koristeetkin jo marraskuun lopussa ja kuusen (muovisen) koristelen jo pari viikkoa ennen joulua. Kohta mä varmaan lähden kauppaankin tonttulakki päässä...
Lahjat oon aikaisempina vuosina tilannut postimyynnistä mutta todennut että vielä toukokuussakin tulee makseltua noita lahjoja joten tänä vuonna pakotan itseni jouluostoksille... Ainoa asia jota joulussa inhoan on juuri toi kaupoissa juokseminen. Aina miljoona ihmistä samassa kaupassa ja kassajonot vähintään kilometrin... Pitää vissiin mennä viikolla ja suht ajoissa että saa rauhassa tehdä ostoksensa.
Vatsassa kaikki ennallaan. Närästää taas oikein kunnolla. Join vielä ison mukillisen tuoremehua ennen nukkumis yritystä joten täytynee seuraavaksi vetäistä sama määrä maitoa jos vaikka helpottais. Yleensä kyllä on auttanut.
Päätettiin kaverin kanssa alkaa käymään pari kertaa viikossa uimassa. Jos sais sillä vähän kuntoa nostettuakun ei toi kävely oikein luonnistu. Katsotaan nyt kauanko jaksetaan innostua. Ihan kiva kuitenkin että kaverikin innostui riittää itselläkin into pidempään ja saadaan jaettua bensakulut, vaikkei täältä ole järvenpäähän kun noin 15km.
Nyt pitää varmaan mennä kokeilemaan sitä nukkumista uudemman kerran että jaksaa aamulla lähteä kyläilemään. Ei kyllävieläkään väsytä...
Kati ja Lilli-Putti (24+4) just vaihtui päivä...