Erittäin matala kipukynnys ja synnytys
Pelkään ihan julmetusti :(
Itselläni on pienestä pitäen ollut todella matala kipukynnys. Kaikki pienetkin asiat, jotka toisilla ehkä vähän nipistävät, niin minulla sattuu niin järjettömästi, että kärsin hullun tavalla.
Esimerkkinä vaikkapa viisaudenhampaiden poisto. Sitä pelkäsin jo etukäteen ja muut naureskelivat, että eihän se missään tunnu edes.
No siinä sitten hammaslääkärin tuolissa istusessa kärsin taas kerran elämäni hirveimmät kivut. Tunsin joka repäisyn ja viillon, olin täysin hiestä märkä ja joka lihas jumissa, kun koko operaation kärsin kivusta ja kauhusta tönkköjäykkänä.
Synnytystä en sitten uskalla edes ajatellakaan. Miten ihmeessä voisin siitä selviytyä, kun pienimmätkin kipukokemukset tuntuvat minun kropassani jättiläismäisiltä kauhukivuilta :(
Kommentit (11)
keksitty ja toisaalta elimistö sietää synnytyksen aikana kipua ihan eri tavalla kuin normaalisti.
Eikä kipukynnys takaa mitään synnytyksen suhteen. Itselläni on sangen korkea kipukynnys, hammaslääkärissä en ota usein ollenkaan puudutusta, kun en viitsi. Silti synnytys oli aivan järjettömän kivulias.
Toisinaan taas synnytys etenee helposti ja kipu ei nouse mitenkään pahaksi. Äidilläni oli yksi synnytyksistä "kuin kakalla olisi käynyt", mutta toinen todella kivulias. Eli ei ole kivuliaisuus kiinni pelkästään kipukynnyksestä, vaan pääasiassa monesta muustakin asiasta. Toivotaan, että sulle sattuu hyvin etenevä "helppo" synnytys.
Kannattaa ilmoittaa heti kättelyssä, että haluaa tarvittaessa kaikki mahdolliset kipulääkkeet. Sekin auttaa, kun tietää, että ne ovat saatavilla. Mutta synnytyskipu on normaalisti kuitenkin aika erilaista kuin esim. hammaslääkärissä, synnytyskipuja sietää paljon enemmän kuin jotain "epäluonnollista" kipua.
tekemistä kipukynnyksen kanssa. Se kipu voi olla niin kamalaa, että siinä lähtee taju vaikka muuten ei ois ollenkaan kivulle herkkä. Tai se voi mennä niin hienosti, ettei tarvi edes lääkitystä, vaikka oiskin kipuherkkä. Me ei voida tietää, miten se sun kohdalla menee. Toivotaan vaan parasta. :) Ota heti alusta asti gramma panadolia kun suppari alkaa ja vaadi kunnon kivunlievitykset, niin kyllä sä siitä selviät hengissä.
lähetteen saat neuvolasta. Millä viikolla nyt olet? Sinun kipusi kuulostaa joltain muulta kuin vain matalalta kipukynnykseltä, kun kuvailet pieniä kipuja kauhukivuiksi. Joka tapauksessa muista, että synnytys kestää vain oman aikansa, ei loputtomasti ja oma lapsi on kaiken sen arvoinen.
auttaa varmasti. jos ajattelet sitä positiivisena niin luultavasti se sujuukin paremmin kuin jos pelkäät jo etukäteen kamalasti ja ajattelet että se tulee sattumaan hirveästi.
Itse en voi sanoa että synnytys edes sattui :)hymyillen ponnattiin poju ulos! Tsemppiä! toivottavasti sullakin sujuu hyvin!
Kipukynnyshän on ihmisillä suhteellisen sama. Se miten kukin sitten sietää kipua, vaihtelee. Kertomasi perusteella suuntaisin todellakin Pelkopolille tai psykologille. Enkä nyt sano millään pahalla, vaan luultavasti sieltä saisit apua. Eihän tuo ole enää normaalia :/
Etkö vois vaatia sektioo? Sen kyllä saa kun vaan pyytää!
on vähän erilaista kuin muut kivut. Mä olen puolestani aina kokenut, että mulla on korkea kipukynnys, mutta synnytyksessä olin "kuolla" siihen kipuun ja traumatisoiduinkin siitä jossain määrin. Kukaan ei tiedä etukäteen miten sen homman kokee (riippuu myös hirveästi synnytyksen kulusta).
Pelkopolin kautta sen saa.
Ehkä saat avun sieltä muutenkin.
t. yks jolla alatiesynnytys (johon pelkäsin kuolevani kivun takia ja lopulta pelkäsin jääväni henkiin...) ja kivulias pelkosektio, mutta se jälkimmäinen oli silti parempi kokemus.
sektion haluamisen kannalla juuri senkin takia, että olen traumatisoitunut jo näistä "pikkukivuista" niin, että muistelen kauhulla niitä vuosikymmenien jälkeenkin :( saati sitten jotain synnytystä.
Mutta olen lukenut niin paljon juttuja, joissa teilataan täysin mahdollisuuskaan siihen sektioon vaikka miten kävisi anelemassa ja itkemässä pelkopolilla :(
Se on totta, että pelkopoli ei ottaudu (ainakaan joissain paikoissa) tuohon pelkosektioasiaan millään tavalla. Mutta se on tosiasia, ettei kukaan voi sinua pakottaa synnyttämään alateitse. Jos olet itse alusta loppuun sitä mieltä, että haluat ja tarvitset sektion, se sinun on saatava ja sen sinä saat. Mutta se vaatii kyllä sen, ettei anna periksi kätilöille ja lääkäreille, koska hehän tekevät kaikkensa ettei pelkosektiota tehdä.
Puhu neuvolassa ja käy pelkopolilla.! Helpottaa.
Ja ajattele positiivisesti kipua, sitä, minkä palkinnon siitä saat kun jaksat kivun kanssa.
Opettele rentoutumaan ja ota jotain RAUHALLISTA musiikkia mistä pidät mukaan synnytykseen. Opettele niiden kanssa rentoutumista jo nyt.