Siis MIKÄ siinä imetyksessä on hankalaa?
Onko hankaluus äidissä vai vauvassa? Siis yleensä?
Kommentit (22)
itselläni oli esikoisen aikana rintakumit käytössä koko 10kk kun imetin, ei puhettakaan että enää vauva huoli ilman kumia rintaa kun oli siihen tottunut. Nyt toisen aikana kaikki sujui alusta alkaen paaaaljon paremmin ja kertaakaan en ole rintakumeja tarvinnut :)
Kai se on vähän yhteispeliäkin, meillä oli esikoinen aika ärhäkkä luonne heti synnyttyään ja tää toinen on sit niiiiin rauhallinen että...
esikoisen kanssa 2kk ennen kuin opittiin oikea imetysote. Sairaalassa hoitajien mielestä ote oli ihan hyvä, mutta sattui tosi paljon ja nännit verellä imetin. Kun vihdoin satuin imetystukiryhmän sivuille ja löysin kunnon ohjeet, imettämisestä tuli siedettävää. En koskaan nauttinut siitä, mutta olen silti imettänyt kolmea lastani yhteensä 2,5v.
Kyllä siihen maidonnousuun muutama päivä yleensä menee...
se rintojen kipeys. Alussa tuntui tuskalta kun vauva tarttui nänniin kiinni ja itse kavahdit aina taaksepäin tahtomattasi. Ja KUKAAN ei kertonut että se kipu loppuu aikanaan. Onneksi olin sinnikäs ja jatkoin imetystä kivusta huolimatta. Mutta ymmärrän jos toiset ei sitä kipua siedä.
Ja uskon myös sen että kaikilla ei vain maitoa tule/ei riitä. Miksi ihmisellä riittäisi kun ei aina eläimilläkään riitä.
Vaikee vain ruokkimistarkoituksessa sitä tehdä, jos ei tule maitoa. Mulla loppui yhtäkkiä kuin seinään vaikka 4 kk tuli tosi reippaasti. No, tissillähän tuo on vieläkin aina syötön aikaan, mutta huutamaan alkaa ku nälkä tulee, ei vaan tule maitoa vaikka tuttina olisin monta tuntia peräkkäin. Varmasti omista syömisistä ja juomisista ja stressistä kiinni, mutta myöhäistä itkeä kun paska on jo housuissa.
kiireellisessä sektiossa, vauvan lastenosastolla viikon letku/pulloruokinnalla ja myöhemmin todettu kireä kielijänne. Ei tarvitse olla paljon vikaa kun jo tilanne on todella vaikea. Hattua nostan itselleni, että edes siihen 4kk ikään asti sain kauhealla tappelulla imetettyä. Ei ollut helppoa.
imetys sujui erittäin hyvin, maitoa tuli hyvin vaikka lapsi tuli mailmaan hätäsektiolla. sitten toisen lapsen kohalla, hän syntyi suunnitellusti sektiolla, ei maitoa tullut, 2vkoa yritin imettää, lapsi huusi nälkää yöt. sitten annoin suosiolla korviketta. ja huuto loppui!
Ekan lapsen kohdalla muistan/tunsin ihan selvästi kun maito nousi rintoihin, mutta toisen kohalla vain odottelin tätä tunnettä jota ei koskaan tullut.
Korviketta syönyt lapsi on aina ollut hyvin terve ja rintamaitoa syöneellä on allergioita liuta.
jos maitoa ei tule. kylla sille vauvalle on ruokaa saatava heti alusta ja useimmilla maitoa tulee vaikka pienemmassa maarin kunnes maito nousee. ei vauvaa voi jattaa maidotta muutamaa paivaa ja odotella jos jotain tapahtuisi.
Itselläni maito ei noussut ollenkaan, vaikka imetin ja pumppasin. Lapsi huusi kun pistetty sika kun mitään ei tullut, nännit hajosi ja itkin koska sattui niin julmetusti.
Sukuvika meillä, äitinikin on "pullovauva".
sen takia vauvoillahan yleensä paino tippuu synnytyksen jälkeen, koska sitä maitoa ei tule heti kunnolla.
Uudelleenimettäjillä ei muuten välttämättä tule ollenkaan sitä maidonnousun humahdusta. Mulla ei tullut ollenkaan sitä kolmosen kanssa. Kysyntä ja tarjonta kohtasivat heti.
jos maitoa ei tule. kylla sille vauvalle on ruokaa saatava heti alusta ja useimmilla maitoa tulee vaikka pienemmassa maarin kunnes maito nousee. ei vauvaa voi jattaa maidotta muutamaa paivaa ja odotella jos jotain tapahtuisi.
Eihän se vauva ekoina päivinä varsinaista maitoa juokaan, vaan ns. ternimaitoa, joka on koostumukseltaan ihan erilaista. Vastasyntynyt ei mitään isoja määriä maitoa tarvitse, muutaman päivän iässäkin jo ihan teelusikallinen on jo hyvä annos, kunhan sitä saa säännöllisesti. Jos vauva ei osaa tai jaksa imeä, voi vähän auttaa lypsämällä.
Siis ymmärrän, jos imetys ei onnistu vauvan fysiologian takia tai siksi, että vauva tai äiti ovat huonossa kunnossa tai äiti erityisen stressaantunut, mutta eihän se imetys muissa tapauksissa ihan oikeasti niin vaikeaa ole.
6
Etkö tosiaan tätä tiennyt?
Se on ihan normaalia, että maidon nousu kestää muutaman päivän. Tuon ajan vauva elää niillä muutamalla hassulla ensitipalla, mitä maitoa ehkä sattuu tulemaan. Ja paino monella vauvalla tippuu aika paljonkin. Vauva saattaa olla itkuinen ja rinnalla käytännössä koko ajan, "tilaamassa" maitoa. Kurjaa, jos joku tuossa tilanteessa luovuttaa luullen, että joku olisi jo pielessä ja maidon olisi pitänyt jo nousta. Onneksi nykyään synnytyssairaaloissa taitaa kuitenkin saada ohjausta tässäkin asiassa.
Jotkut vauvat toki tarvitsevat ensipäivinä lisämaitoa. Tämän vuoksi vauvojen sokereita seurataan, jos arvot ovat liian alhaiset, annetaan lisämaitoa. "Varmuuden vuoksi" sitä sen sijaan ei terveelle vauvalle ole syytä antaa.
Vastasyntyneelle riittää ne muutamat tuhdit tipat, mitä rinnoista ensin erittyy. Maidonnousuun menee muutama päivä ihan luonnostaan.
Eihän se vauva ekoina päivinä varsinaista maitoa juokaan, vaan ns. ternimaitoa, joka on koostumukseltaan ihan erilaista. Vastasyntynyt ei mitään isoja määriä maitoa tarvitse, muutaman päivän iässäkin jo ihan teelusikallinen on jo hyvä annos, kunhan sitä saa säännöllisesti. Jos vauva ei osaa tai jaksa imeä, voi vähän auttaa lypsämällä.Siis ymmärrän, jos imetys ei onnistu vauvan fysiologian takia tai siksi, että vauva tai äiti ovat huonossa kunnossa tai äiti erityisen stressaantunut, mutta eihän se imetys muissa tapauksissa ihan oikeasti niin vaikeaa ole.
6
Minulla oli pienipainoinen vauva jolta seurattiin sokereita ja imetysvälit oli maksimissaan tunnin. Ja tarjolle tuotiin aina varuilta korviketta, jos oma maitoni ei olisi riittänyt. No hyvin riitti, olin oikea lehmä, ja vieläkin iskee rinnat pakkiin jos imetän pari kertaa normaalia enemmän. Vaikka enää en imetäkään kuin kahdesti päivässä.
Toisinaan toivoinkin että voi kun voisin lahjoittaa niillekin tisseihin maitoa joilla se ei riitä kuin muutaman kuukauden.
Etkö tosiaan tätä tiennyt?Se on ihan normaalia, että maidon nousu kestää muutaman päivän. Tuon ajan vauva elää niillä muutamalla hassulla ensitipalla, mitä maitoa ehkä sattuu tulemaan. Ja paino monella vauvalla tippuu aika paljonkin. Vauva saattaa olla itkuinen ja rinnalla käytännössä koko ajan, "tilaamassa" maitoa. Kurjaa, jos joku tuossa tilanteessa luovuttaa luullen, että joku olisi jo pielessä ja maidon olisi pitänyt jo nousta. Onneksi nykyään synnytyssairaaloissa taitaa kuitenkin saada ohjausta tässäkin asiassa.
Jotkut vauvat toki tarvitsevat ensipäivinä lisämaitoa. Tämän vuoksi vauvojen sokereita seurataan, jos arvot ovat liian alhaiset, annetaan lisämaitoa. "Varmuuden vuoksi" sitä sen sijaan ei terveelle vauvalle ole syytä antaa.
en jaksanut sitä jatkuvaa imetystä.. 2kk sinnittelin kun vauva huusi koko ajan ja oli nälkäinen, tissillä oikeasti 10-12h vuorokaudessa, joista pari tuntia yöllä ja loput päivällä. Siirryin siirryin sitten korvikkeeseen ja itkevästä nälkäisestä vauvasta tuli heti tyytyväinen vauva, ja ruokavälit pidentyivät 3 tuntiin ja yösyötöt loppuivat 3kk iässä. Eli mulla ei tullut maitoa tarpeeksi ja olin todella väsynyt.. Kävin niin ylikierroksilla etten edes päikkäreitä pystynyt nukkumaan silloin kun vauva nukkui (n. 30min pätkiä)
maksimissaan kaksi tuntia =)
Minulla oli pienipainoinen vauva jolta seurattiin sokereita ja imetysvälit oli maksimissaan tunnin. Ja tarjolle tuotiin aina varuilta korviketta, jos oma maitoni ei olisi riittänyt. No hyvin riitti, olin oikea lehmä, ja vieläkin iskee rinnat pakkiin jos imetän pari kertaa normaalia enemmän. Vaikka enää en imetäkään kuin kahdesti päivässä.
Toisinaan toivoinkin että voi kun voisin lahjoittaa niillekin tisseihin maitoa joilla se ei riitä kuin muutaman kuukauden.
Etkö tosiaan tätä tiennyt?Se on ihan normaalia, että maidon nousu kestää muutaman päivän. Tuon ajan vauva elää niillä muutamalla hassulla ensitipalla, mitä maitoa ehkä sattuu tulemaan. Ja paino monella vauvalla tippuu aika paljonkin. Vauva saattaa olla itkuinen ja rinnalla käytännössä koko ajan, "tilaamassa" maitoa. Kurjaa, jos joku tuossa tilanteessa luovuttaa luullen, että joku olisi jo pielessä ja maidon olisi pitänyt jo nousta. Onneksi nykyään synnytyssairaaloissa taitaa kuitenkin saada ohjausta tässäkin asiassa.
Lapsi on pieni ja heikko, eikä itse tajua olevansa nälkäinen/ ei herää syömään, eikä jaksa imeä tarpeeksi (nukahtaa kesken). Silloin ei voida jäädä odottelemaan, että kyllä se imetys varmaan kohta sujuu. Sitten lapsi onkin jo tottunut siihen, että maito tulee pullosta, ja rinnalle opettaminen on tosi työlästä. Vaatii äidiltäkin tosi paljon, että jaksaa yötäpäivää pumpata lapsen vahvistumista odotellessa.
Täysiaikaisen lapsen kanssa imetys onkin ollut mun kokemuksen mukaan helppoa, mutta uskon ettei se ole sitä kaikille. Jokainen äiti tietää, että rintamaito on lapsen parasta sapuskaa, ja suurin osa kokee hirveitä tunnontuskia korvikeruokinnasta.
en jaksanut sitä jatkuvaa imetystä.. 2kk sinnittelin kun vauva huusi koko ajan ja oli nälkäinen, tissillä oikeasti 10-12h vuorokaudessa, joista pari tuntia yöllä ja loput päivällä. Siirryin siirryin sitten korvikkeeseen ja itkevästä nälkäisestä vauvasta tuli heti tyytyväinen vauva, ja ruokavälit pidentyivät 3 tuntiin ja yösyötöt loppuivat 3kk iässä. Eli mulla ei tullut maitoa tarpeeksi ja olin todella väsynyt.. Kävin niin ylikierroksilla etten edes päikkäreitä pystynyt nukkumaan silloin kun vauva nukkui (n. 30min pätkiä)
Ei tietenkään sinua auta enää, mutta ehkä tulevia imettäjiä. Siis pieni vauva EI jaksa imeä monta tuntia putkeen tehokkaasti, eli ei ole mitään mieltä istua vauva sylissä tuntikausia. Maksimiaika on parikymmentä minuutta ja sitten kannattaa pitää tauko. Ehtii sitä maitoakin sitten tulla...
Vauvan paino laskee aina synnytyksen jälkeen, mutta sillä ei ole maidontulon kanssa mitään tekemistä. Painon kuuluukin tippua, muuten ollaan huolissaan. Ja paino tippuu myös pulloruokituilla. Tiedän sen, koska oma keskosemme sai heti syntymästään pullosta (luovutettua) äidinmaitoa.
mulla ei ainakaan tullu maitoa. jo sairaalassa paadytiin korvikkeeseen. aitini ja siskoni sitten 'paljastivat' ettei heillakaan ollut tullut maitoa eli olin ollut pullovauva itsekin.