Korreloiko ensisynnytysikä yhteiskuntaluokan kanssa?
Melkein voisin tuttavapiirin kokemuksella näin väittää.
Eli mitä "korkeampi" yhteiskuntaluokka, sitä vanhempana esikoiden saadaan?
Kommentit (30)
Mitä tässä olen kymmenen vuoden ajan seurannut, niin kyllä korreloi. Tumpelot väänsivät pennut alle parikymppisinä, ja edelleen paskaduuneissa. Vanhemmalla iällä tehneet ovat "korkeammassa yhteiskuntaluokassa".
Toisaalta, onko se syy vai seuraus.
Myös kunnianhimolla on merkitystä. Joku on tyytyväinen siihen että myy Halosella vaatteita lopun ikäänsä. Hyvähän siinä on penska vääntää nuorena. Joku toinen haluaa ehkä kiertää maailmaa, työskennellä ja opiskella ulkomailla, jne kokea. Vasta tämän jälkeen tekee valintansa että meneekö Siwan kassalle vai käyttääkö niitä maisterin papereita johonkin hyödyllisempään.
Eikö olekin jännä homma, ettei kaikki halua kiireistä elämää? :) Vaan ovat hyvin tyytyväisiä työhön, mistä saa sen verran rahaa, että pärjää :)
Kerroppas mulle, onko nämä ns. alemmat työt todellakin hyödyttömiä sinun mielestäsi? :)
Ottaisiko päähän jos joku ei tekisi ruokaa mukuloillesi koulussa? Tai jos joku ei siivoaisi niiden paskoja pois? Tai möisi sinulle ruokaa kaupassa? :)+ tumpelot kuulemma vääntää lapset nuorena ;)
Joten kyllä, oletin ettet sinä oikein välitä näistä ns. alemmista hyödyttömistä ammateista, joihin menevät tumpelot :)Heh, olen minäkin vuosia ollut kaupan kassalla töissä, myymässä kaikille Kuninkaille päivittäisen leipänsä. Asiakaspalvelua tuli tehtyä monta vuotta. Vaimonikin on siivonnut toimistoja opiskeluaikanaan. Ilman tätä työtä ei yhteiskunta pyörisi. En suiskaan sitä väittänyt? O.O
Kaikkia töitä tarvitsee. Yhteiskunnan pyörittämisessä elintärkeitä ovat perusinfran ylläpitäjät. Kaikki ruuan tuottajat kauppojen kassoihin asti. Kaikkia ei vain ole tehty niihin kassahommiin.
Jos kaikki "olisivat olleet tyytyväisiä" ihmisen kehityksen alussa siihen että siitä joesta saa kalaa ja mukula saadaan ruokittua, niin nyky-yhteiskunta keksintöineen ja kaikkine innovaatioineen ei olisi koskaan kehittynyt. Olethan tätäkin miettinyt?
En millään tavalla alenna ns. alempaa yhteiskuntaluokkaa, koska kaikki työt ovat tärkeitä. Mielestäni esimerkiksi roskakuskin työ on paljon tärkeämpää kuin ns. markkinointisankarin, joka loppujen lopuksi vain kehittelee uusia tapoja myydä samaa paskaa koreammassa paketissa kalliimpaan hintaan.
Summa summarum - minäkin luulin kassa-aikoina että se 2000e kuukaudessa oli upea palkka (jos silloin olisi edes niihin ansioille päässyt), mutta ainakin itse kaipaan enemmän älyllistä haastetta ja tekemistä elämääni, ja onneksi olen päässyt mahtavaan asiantuntijatyöhön josta nautin. :) En edelleenkään aliarvioi mitään töitä. Kunnianhimosta ja omista kiinnostuksen kohteista se on edelleen kiinni mitä elämässään tekee.
Tuo sinun "hyödyllisempään" vain pisti silmään.
Lainaaminen on hanurista, jos ainoa teksti on otsikossa. :|
Noh, se oli pieni ajatusvirhe. Pakkohan se on kuitenkin myöntää, että pientä ylemmyydentunnetta kokee, kun näkee vanhoja kassa-aikojen työkavereita tekemässä edelleen samaa työtä kympin tuntipalkalla. Muuten siinä ei olisikaan mitään, mutta moni heistäkin valitti että työ oli perseestä ja palkka huono. Valintojen maailma. Minä lähdin tekemään muuta ja onnistuin. :) Kerran tässä kuitenkin eletään, eikä märehtimällä mitään saavuta.
Jos vähän pureudutaan vielä tähän työasiaan. Nyt on niin hiljaista töissä että kerkiää. ;)
Se hyödyllisyys on kompleksinen asia. Yhtälailla kanankasvatta on hyödyllinen kuin esimerkiksi verkkoinfran ylläpitäjä. Ilman sitä kasvattajaa ei olisi ruokaa, ja tämä verkkomies pitää huolen omalta osaltaan että tietoyhteiskunta pysyy pystyssä.
Tämäkin voidaan toisalta jakaa niihin ns. ylimääräisiin asioihin ja elintärkeisiin. Esimerkiksi PC ei ole elintärkeä, mutta ruoka on. Kuitenkin tämä maailma on aika pitkälti kasvanut IT-maailman ehdoilla, jossa jokainen lypsykonekin on jonkun sulautetun järjestelmän ohjaama. Onko tässä tapauksessa siis se IT-alan osaaja tärkeämpi, vai se lehmän omistaja? Kaikessa on monta puolta.
Ehkä tarkoitin aiemmassa sitä, että (omien kokemuksieni mukaan) kassatyötä osaa periaatteessa kuka tahansa tehdä pienen perehdytyksen jälkeen. Minä ainakin osasin. Kyseessä oli pieni kauppa, jossa hoidettiin myös tuotteiden tilaamiset, hyllytykset, inventaariot, kassatyöt, jne kaikki. Ei siis pelkkää kassalla ihmettelyä. Tätäkin tein useamman vuoden pelkällä peruskoulun koulutuksella, ja perehdytysten kautta.
Kuitenkin esimerkiksi monet asiantuntijatyöt (lääkäri, juristi, IT-asiantuntija, tutkija, etc.) vaativat vuosien koulutuksen. Tämähän on tavallaan oravanpyörä, koska tekniikan kehittyessä myös laitteisto ja menetelmät ovat monimutkaistuneet. Enää ei se puusepän oppipoikana oleminen riitä että saisi itselleen siitä ammatin. Pitää käydä vuosia kouluja että edes ymmärtää mistä alassa on kysymys.
Nojuu, tästä voitaisiin keskustella (ei väitellä) pitkä tovi, mutta toivon vain että ymmärsit pointtini. Minä esimerkiksi halusin haastavampia töitä ja hankin korkeakoulututkinnon, ja kiinnostuin alasta. Nyt olen mielekkäissä ja haastavissa töissä. Mutta kuten sanottua, se ei ole kaikille, ja jotkut nauttivat siitä rauhasta ja yksinkertaisesta työstä.
Peace out. :>
on tarpeeksi iso otanta, niin korreloi.
Tästä löytyy faktatietoa, ei tarvitse ihmetellä ja mututtaa.
Onhan siinä tietty logiikkakin, että korkeammin koulutetut eivät kesken opiskelujen perusta perhettä ja opintojen jälkeen vielä ollaan työelämässä sen verran pitkään, että palkkataso nousee ja työpaikkakin vakinaistuu.
Mutta omassa perheessä ei.
Sain ensimmäisen lapseni 24-vuotiaana. Toisen viisi vuotta myöhemmin. Äitini oli äidiksi tullessaan 25-vuotias. Ja meillä molemmilla - sekä puolisoillamme - on ylemmät korkeakoulututkinnot. Ja hyvä elintaso myös.
Asutaan Helsingissä.
Mutta suurin osa tuttavista on saanut esikoisensa kolmenkympin ylitettyään. Ja sitten tehnyt lapset pienellä ikäerolla.
t. FM + FT, lapsi saatu kun oltiin 26, tulot 2000 + 3000 e/kk.
puistattaa, kun rivien välistä saattaa lukea, miten korkeasti koulutetut ovat ns. parempia ihmisiä, älykkääpmiä jne, Siwan kassan työ on suoraan helvetistä ja "maailmaa kiertäneet" ovat Jumalasta seuraavia. Suvaitsevaisuutta ei ainakaan kaikille ole synnyinlahjana suotu. Itse olen KM, jos sillä nyt jotain väliä on, eka lapsi syntyi, kun olin 23v ja nyt niitä on neljä.
puistattaa, kun rivien välistä saattaa lukea, miten korkeasti koulutetut ovat ns. parempia ihmisiä, älykkääpmiä jne, Siwan kassan työ on suoraan helvetistä ja "maailmaa kiertäneet" ovat Jumalasta seuraavia. Suvaitsevaisuutta ei ainakaan kaikille ole synnyinlahjana suotu. Itse olen KM, jos sillä nyt jotain väliä on, eka lapsi syntyi, kun olin 23v ja nyt niitä on neljä.
Ja toisaalta ihmettelen sitä, miksi niin harva uskaltautuu vanhemmaksi kesken opintojen. Meidän perheessä ainakin yliopisto-opintojen ja lapsen yhteensovittaminen toimi hyvin. Opintomenestys ja -vauhti vain parani lapsen saannin jälkeen. Ja työpaikat ovat löytyneet omalta alalta ongelmitta. Lapset eivät ole vaikuttaneet rekrytoijiin. (Itsekin arvostaisin enemmän ihmistä, joka on niin tarmokas, että handlaa niin lapset kuin opinnotkin. Silloin on oletettavaa, että selviää myös työstä ja perheestä. Lapseton työntekijä on mielestäni isompi "riski": ei voi tietää kuinka hänen pollansa ja fysiikkansa kestää perheen ja työn yhdistelmää.)
t. FM
Ei korreloi. Mä olen paremmassa asemassa ts. vakituisessa työpaikassa (vaikka sain lapsen 22-vuotiaana) kuin ystäväni joka ensisynnytti vasta yli 30-vuotiaana (opiskelut kesken, pätkätöitä, työttömänä).
ja moni oli vauvalomalla jne.
"Onhan siinä tietty logiikkakin, että korkeammin koulutetut eivät kesken opiskelujen perusta perhettä ja opintojen jälkeen vielä ollaan työelämässä sen verran pitkään, että palkkataso nousee ja työpaikkakin vakinaistuu. "
Tohtoreista en sitten tiedä, aika monesta taisi tulla maisteri. Toisaalta, epäilen vahvasti että kaikki "vanhat äidit" ovat tohtoreita =)
Heh, olen minäkin vuosia ollut kaupan kassalla töissä, myymässä kaikille Kuninkaille päivittäisen leipänsä. Asiakaspalvelua tuli tehtyä monta vuotta. Vaimonikin on siivonnut toimistoja opiskeluaikanaan. Ilman tätä työtä ei yhteiskunta pyörisi. En suiskaan sitä väittänyt? O.O
Kaikkia töitä tarvitsee. Yhteiskunnan pyörittämisessä elintärkeitä ovat perusinfran ylläpitäjät. Kaikki ruuan tuottajat kauppojen kassoihin asti. Kaikkia ei vain ole tehty niihin kassahommiin.
Jos kaikki "olisivat olleet tyytyväisiä" ihmisen kehityksen alussa siihen että siitä joesta saa kalaa ja mukula saadaan ruokittua, niin nyky-yhteiskunta keksintöineen ja kaikkine innovaatioineen ei olisi koskaan kehittynyt. Olethan tätäkin miettinyt?
En millään tavalla alenna ns. alempaa yhteiskuntaluokkaa, koska kaikki työt ovat tärkeitä. Mielestäni esimerkiksi roskakuskin työ on paljon tärkeämpää kuin ns. markkinointisankarin, joka loppujen lopuksi vain kehittelee uusia tapoja myydä samaa paskaa koreammassa paketissa kalliimpaan hintaan.
Summa summarum - minäkin luulin kassa-aikoina että se 2000e kuukaudessa oli upea palkka (jos silloin olisi edes niihin ansioille päässyt), mutta ainakin itse kaipaan enemmän älyllistä haastetta ja tekemistä elämääni, ja onneksi olen päässyt mahtavaan asiantuntijatyöhön josta nautin. :) En edelleenkään aliarvioi mitään töitä. Kunnianhimosta ja omista kiinnostuksen kohteista se on edelleen kiinni mitä elämässään tekee.