Lääkkeiden avulla sikiön ulos saanti!
Nyt tilanne on niin että raskauksen kehitys oli pysähtynyt viikkoihin 8+2 ja nyt pitäisi olla kohta täynnä 12 viikkoa, sikiö ollut kuolleena reilut kolmeviikkoa ja edelleen maanantaina jatkui odotus sairaalaan pääsyyn, ei mitään järkeä, huomenna olisi sitten reissu sairaalaan edessä VIHDOINKIN, mutta puhuivat että sikiö voisi saada ulos helposti lääkkeillä, onko teillä kokemusta lääkkeistä?
Onko kuinka kipeä toimenpide kun uusitaan kahden päivän päästä ja supistelut jatkuvat silloin?
Minusta tämä on ihan kohtuutonta että näin toimitaan sillä en vuoda yhtään mitään ja kun näin kauan on jo kulunut aikaa niin eikö kaavinta olis selvin ja nopein toimenpide ennenkuin saa itse jonkun myrkytystilan kuolleesta sikiöstä?
Anteeksi kun kirjoitan mitä mieleeni tulee mutta tilanne hirvittää niin kauan, kun kaikki on ohitse ja hyvin ja normaalilla mallilla kaikki.
Onneksi mies lähtee tueksi ja turvaksi!
Toivon kaikkea hyvää odottaville äideille ja ehkäpä minäkin joskus vielä palaan listalle iloisilla uutisilla!
Jään odottamaan vastauksia, Moppes
Kommentit (7)
Otan osaa.
Itselläni samanlainen kokemus, keskenmeno todettiin rv 13, vauva oli kuollut n. kuukautta aiemmin. Lääkkeillä ulos neljä päivää ultran jälkeen. Mulle ainakin sopi hyvin se, ettei toimenpiteisiin ryhdytty saman tien vaan oli ensin aikaa käydä hiukan läpi tapahtunutta. Kipuja mulla oli tyhjentymisen yhteydessä jonkun verran, mutta sain kipulääkettä niitä helpottamaan. Lääkkeillä tyhjentäminen on tavallaan parempi vaihtoehto aina, koska kaavinta tehdään nukutuksessa johon taas liittyy aina omat riskinsä. Ainoa negatiivinen juttu siinä sairaalareissussa oli se, että samassa potilashuoneessa kanssani oli nainen, jolle tehtiin myös kohduntyhjennys lääkkeillä - hänen kohdallaan kysymys oli vaan tietoisesta raskauden keskeytyksestä. Se otti meikäläisellä aika koville.
Mä en suostuisi enää ikinä lääkkelliseen toimenpiteeseen. Mulla on noita keskenmenoja monta ja kerran tosiaan tehtiin tuo lääkehomma. Oli ihan kamalaa ja mikä pahinta, vuosin sen jälkeen 9 viikkoa putkeen ja kaavinta tehtiin sitten kuitenkin. Ystävälläni melkeen sama homma, tosin vuosi paljon reilummin ja joutui sairaalaan saamaan lisäverta viikko toimituksen jälkeen ja siis myös kaavintaan. Mulla ainakaan ei kaikki poistunut silloin kerralla. Eli vain huonoja kokemuksia mutta tosiaan, monella varmaan menee hyvin koska sitä nykyisin niin paljon käytetään.
Olen todella pahoillani keskenmenostasi ja hirmuisesti voimia!
Itelläni oli myöskin kesäkuussa samanlainen tapaus kun sulla nyt on. Sikiön kasvu oli pysähtynyt vk.8+4, ja viikkkoja oli kumminkin kasassa 12+2. Silloin valitsin kaavinnan, koska en halunnut tuntea/nähdä kuinka sikiö valuu minusta ulos... Ja kaavinta tapahtuu nukutuksessa, ja on ohi nopeasti. Jouduin kylläkin odottamaan kaksi 1/2 päivää kaavintaan, ja kivut oli kovat ennen operaatiota. Kaavinnan jälkeen kivut loppuivat melkein kokonaan, ja kivut jotka olivat niin oli tosi lieviä.. Ja mulle kaavinta oli henkiseen jaksamiseen parempi vaihtoehto.
Jotkut tietenkin kokee pillerit paremmiksi, ja toiset taas sitten kaavinnan. Maku asia.. Kaavinta on varmempi vaihtoehto, pillereissä se huono puoli on, että voi joutua silti kaavintaan jos ei oo kohtu tyhjentyny täysin, niin lääkäri meille kertoi.
t. nallekarkki 11+0
Mulla np-ultrassa huomattiin keskeytynyt km rv 13+4. Kohtu vastasi viikkoa 8. Sain ajan kaavintaan heti seuraavalle päivälle.
Mulle sanottiin että kaavitaan suosiolla, koska ei merkkejä spontaanista vuodosta ja " viikkoja" noin paljon.
Lääkkeellinen tyhjennys on tosiaan hellävaraisempi kohdulle ja siksi sitä nykyisin suositaan.
En usko, että äidin vaara saada mitään myrkytystä on kovinkaan todennäköinen. On ihan normaalia, vaikkakin henkisesti rankkaa, joutua odottelemaan spontaania vuotoa/tyhjennystä jopa viikonkin.
Mä siis sain Cytotecit kotiin jotka piti ottaa illalla, aamulla synnärille jossa kaavinta suoritettiin. Yöllä alkoi vähän vuotamaan nappien ansiosta.
Mulla kaavinta meni tosi hyvin, vaikka pelkäsin sitä ja nukutusta. Ei siis tullut tulehduksia tai muitakaan komplikaatioita. Olisi se ollut kamalaa siihen vielä lisäksi :(.
Tosi paljon myötätuntoa ja tsempitystä täältä! Toivottavasti palaat palstalle iloisten uutisten myötä joskus!
P.s. Mä sain kaivattua vertaistukea keskenmeno-palstalta.
Ekasta pilleristä ei tullut kipuja juurikaan ja vuotoakin vain ihan vähän. Sitten kun kahden päivän kuluttua laitettiin ne uudet tabletit, niin alkoi ensin menkkakipuja muistuttavat kivut, jotka sitten yltyivät aika koviksikin. Kipulääkettä kannattaa ottaa ajoissa, eikä vasta sitten kun tosissaan koskee kovaa. Kipuun sain ensin tabletteja ja sitten piikin.
Vauva syntyi kokonaisena ja sitten hirveällä ryöpyllä muut limakalvot..
Voimia sinulle,
Miusumausu
mulla on ollu kaks keskenmenoa,eka tuli itelleen ulos 5+3 viikolla ja tokan kehitys oli pysähtyny viikolle 9,jolloin se myös todettiin kun huolestuin,kun ei kuultu sydänääniä neuvolas vaikka aina niillä viikoilla kuulunut..koita jaksaa:(
Voi harmi miten ikävästi kävi =( Voimia ja halauksia ihan ensiksi!
Lääkkeellinen keskeytys on nykyisin ensisijainen menetelmä. Siinä ei tarvitse nukuttaa, mikä on aina turvallisempaa koska nukutukseen liittyy aina riskejä (keuhkokuumeen mahdollisuus jne). Toisekseen kohtusi säästyy toimenpiteeltä, kaavinta on melkoisen ronskia hommaa kun limakalvot raavitaan lihaskerrosta myöten pois. Tähänkin liittyy aina riski, jos kaavitaan liian voimakkaasti voidaan saada kohtu arpeutumaan umpeen ja ompa täysin mahdollista saada kohtulihakseen reikäkin kyseisen toimenpiteen aikana. Kaavintakaan ei aina ole täydellinen, eli raskausmateriaalia saattaa kohtuun jäädä ja infektio tulla joka tapauksessa. Siksi lääkkeellistä suositaan, se on kuitenkin luonnonmukaisempi ja elimistöösi vähemmän kajoava. Yleensä sujuu ihan ok, ihan kivutonta ja vaivatonta ei tietysti ole kun vuotoja tulee.
Omakohtaista kokemusta ei ole kummastakaan muuta kuin tekijäpuolelta katsoen, joten jospa vastaavan itse läpikäyneet voisivat vielä kertoa kokemuksiaa miten on mennyt.