Tietyt äänet, jotka aiheuttavat rennon, jopa huumaantuneen olon
Onkohan kenelläkään samanlaisia kokemuksia kuin minulla?
Saan kummallisen rauhoittuneen, jopa huumaantuneen olon, kun joku esimerkiksi luuttuaa/lakaisee lattioita tai harjaa hiuksiaan. Koiran puruluun syöminen aiheuttaa samanlaisen olon.
Minulla on myös misophonia, herkkyys tietyille äänille, jotka aiheuttavat jopa väkivaltaisia ajatuksia (maiskutus, purkan mässytys, vinkuva hengitys...), joten tiedän olevani herkkä äänille.
Tällaisesta positiivisesta herkkyydestä en ole kuitenkaan ennen kuullut. Kunpa voisin aina kuunnella/katsella lattian luuttuamista :D
Kommentit (35)
...mutta mulle tuli heti mieleen tämä
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1590991/oonkohan_ma_…
Oon siis itse tehnyt tuon aloituksen. Mulle se on ennen kaikkea fyysinen tuntemus, mutta kyllä siihen rentouttakin liittyy. Hiukan väsyneenä mulle tulee herkemmin noita tuntemuksia.
Tosiaan tuosta asmr:stä on mulla selkeästi kyse.
Siis talojen rakentamiseen ja tontin raivaamiseen liittyvistä äänistä.
Kouluaikoina unohduin monestikin vain nauttimaan jonkun open äänestä tai siitä tunteesta, tuskin kuuntelin itse "sanomaa" eli opetusta. :D
Mutta se on sellainen tavallaan kihelmöivä hyvänolon tunne ympäri päätä ja kalloa, ei millään lailla seksuaalinen, vain mukava johon haluaisi uppoutua vaikka loputtomiin.
Mulla on aivan samanlaisia kokemuksia, ja juuri noilla sanoilla sitä fiilistä kuvailisin. Olen joskus yrrittänyt selittää tätä kokemusta ystävilleni, muttei kukaan ole ymmärtänyt mistä puhun. Kiva kuulla, etten ole ainoa, jolla näitä fiiliksiä. :) Muistan kokeneeni näitä jo lapsena. Eniten kuitenkin lukioaikana, kun mulla oli kaksi opettajaa, joiden puheen kuunteleminen usein laukaisi tämän.
Yritin kuunnella noita videoita, mutta koin äänet vain ärsyttävinä ja suorastaan ahdistavina... Muita?
Rentoudun valtameren aaltojen ääneen. Ja kirkonkellojen, katedraalin kellot vielä paremmat, enkä edes kuulu kirkkoon saati usko jumaliin.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2012 klo 11:26"]
Minulla on myös misophonia, herkkyys tietyille äänille, jotka aiheuttavat jopa väkivaltaisia ajatuksia (maiskutus, purkan mässytys, vinkuva hengitys...), joten tiedän olevani herkkä äänille.
[/quote]
Tietyt syömiseen liittyvät äänet saavat minut raivon partaalle. Ja ikävä kyllä, aviopuolisoni on liian äänekäs syöjä. Ruokaa maiskutetaan suu auki, juomaa ryystetään, miehelläni on jopa täysin käsittämätön taito maiskuttaa suu kiinni. Hän syö tai juo jotain nestemäistä, sitten ikään kuin "pureskelee" sitä suussaan ja vasta sitten nielaisee. Tuosta "pureskelusta" lähtee todella raivostuttava ääni. Useimmilla ihmisillähän seuraa suoraan nielemisen ääni, kun ruoka tai juoma on suussa. Muutenkin pöytätavat ovat koko miehen lapsuusperheellä aivan järkyttävät: ruokapöydässä piereskellään, röyhtäillään, kaivetaan hampaita, puhutaan asiattomia, jne. Olen laittanut tämän sen piikkiin, että anoppi ei jaksanut kasvattaa kolmea pientä poikaa, kun mies oli reissutyössä. Itselläni on moitteettomat pöytätavat ja syöminen miehen suvun kanssa on yhtä tuskaa.
suosittelen tosiaan perehtymään ilmiöön nimeltä asmr. onneks koen asmr-värinöitä, poikaystävä ei ymmärrä mistä on kyse, mutta parilla kaverilla on tuo myös niin heidän kanssaan vaihdellaan youtuben asmr-artistivinkkejä :)
ASMR ilmiö. Se ilmenee eri ihmisissä eri tavalla, rentous, unetus on yksi tapa. Toisilla se kihelmöinti, väristely ym. Itseä ei uneta, mutta luin blogista vähän aikaa sitten miten monia nukutaa tietyt äänet.
Tässä jutussa unetuksesta. http://www.lily.fi/blogit/fitness-fuhrer/mika-ihmeen-asmr[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:34"]
ASMR ilmiö. Se ilmenee eri ihmisissä eri tavalla, rentous, unetus on yksi tapa. Toisilla se kihelmöinti, väristely ym. Itseä ei uneta, mutta luin blogista vähän aikaa sitten miten monia nukutaa tietyt äänet.
[/quote]
Linkki ei onnistunut http://www.lily.fi/blogit/fitness-fuhrer/mika-ihmeen-asmr
[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:36"]
Tässä jutussa unetuksesta. http://www.lily.fi/blogit/fitness-fuhrer/mika-ihmeen-asmr[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:34"]
[/quote]
[/quote]
Ääni kun lapsi on päiväunilla tuhisemassa, samalla kuuluu pesukoneen hurina kylpyhuoneesta.
Myös se ääni kun tallissa on hiljaista ja hevoset rouskuttaa heiniään. Välillä joku päristää sieraimiaan.
Omalla kyökkipsykologiallani olen tulkinnut, että äänet ovat muodostuneet rauhoittaviksi koska ne ovat tosiaan liittyneet aina rauhallisiin, turvallisiin hetkiin. AP:n harjausäänetkin voisi liittyä hyvin lapsuudessa koettuihin turvallisuuden tunteisiin tilanteissa, joissa vaikkapa äiti harjasi hiuksiaan tai mummo luuttusi lattioita.
airojen kolahtelu tyyneltä järveltä. Vaimeasti kilahtelevat pullot tai lasit sekä parin hyväntuulisen miehen naurahdukset ja keskustelu. Humina, mikä tulee puulämmitteisestä kiukaasta. Pelastusliivien kahahdukset, kun niiden viereen asettelee pyyhkeen saunan eteisen naulakkoon.
Mä tahdon pois tästä loputtoman pimeästä talvesta! On alkanut riittää! Tuossa vain joitain ääniä, joista mulle tulee hyvä olo. Olen todella aistiherkkä ihminen, siis myös muillakin alueilla kuin kuulon suhteen...
Vaimeasti kilahtelevat pullot tai lasit sekä parin hyväntuulisen miehen naurahdukset ja keskustelu. Humina, mikä tulee puulämmitteisestä kiukaasta.
Minulla on ihan samat. Samoin ruotsinlaivan äänet ja jos siihen saa vielä pikkusikarin tuoksun, eli kevyesti helisevät lasit ja se savun tuoksu - aaaaaah.
Rapeat brittiaksentit syvä-äänisillä miehillä aiheuttavat muuten saman rentoutumisen ja hyvänolon tunteen. Mistähän sekin johtuu?
Rapeat brittiaksentit syvä-äänisillä miehillä aiheuttavat muuten saman rentoutumisen ja hyvänolon tunteen. Mistähän sekin johtuu?
Mun mielestä on aivan ihanaa kuunnella silmät kiinni, kun joku piirtää, mielellään vielä lyijykynällä... Tuntuu, että siinä koko kroppa oikein valahtaa rennoksi :D
Vaimeasti kilahtelevat pullot tai lasit sekä parin hyväntuulisen miehen naurahdukset ja keskustelu. Humina, mikä tulee puulämmitteisestä kiukaasta.
Minulla on ihan samat. Samoin ruotsinlaivan äänet ja jos siihen saa vielä pikkusikarin tuoksun, eli kevyesti helisevät lasit ja se savun tuoksu - aaaaaah.
turvallisen olon minulle on koiran haukunta illalla tai yöllä jossain kaukana.