Näin pomoni toimenkuvan, jonka hän on allekirjoittanut pomonsa kanssa.
Tuo toimenkuva ei toteudu kuitenkaan juuri koskaan, pomo oikoo sieltä mistä aita on matalin ja jakaa omia töitään täystyöllistetyille alaisilleen. Pomon pomolle tämä ei näy kun vierailee meillä vain kerran kuukaudessa (eikä näköjään omalta osaltaan vahdi tuota pomomme toimenkuvan toteutumista, yhdellä silmäykselläkin huomaisi virheitä jos haluaisi huomata), silloin asiat pintapuolisesti ok.
Alaiset ovat täysin väsyneitä pomon velttoiluun ja haluamme että pomo ottaa vastuun omista töistään, kuten on tuohon toimenkuvansaakin allekirjoittanut.
Miten tästä voi ilmoittaa ja kenelle? Täytyykö vaan odottaa ilmapiiritutkimusta ja siinä avautua (sitten oikein kunnolla)?
Varsinaisesti minun tehtäväni ei ole vahtia pomoni tehtäviä, mutta kun satuin näkemään tuon toimenkuvapaperin (oli jättänyt lojumaan näkyvälle paikalle, siitäkin miinus) ja ollaan aikaisemminkin kollegojen kanssa ihmetelty uutta meininkiä kun vanhan pomon kanssa tällaiset temput eivät olisi missään tapauksessa tulleet kysymykseen, niin pakko tästä on kai ääneen puhua?
Ainakin minun toimenkuvaani kuuluu kaikki, mitä alaiseni tekevät. Ei minun odoteta tekevän mitään itse, vaan aina saan kuulla omilta esimiehiltäni ja vertaisiltani, että pitää keskittyä delegointiin ja johtamiseen. Hyvä alaiset onneksi osaavat tehdä paljon ilman suoraa käskyttämistä.