2 kk vauva ja äidin bakteerikammo
Olenko pakko-oireinen vai normaali, jos en esim. uskalla tavata kaveria, jonka vauva on toipumassa flunssasta? Tai mietin uskaltaako aloittaa vauvauinnin bakteerien takia? Siis missä menee normaalin ja bakteerikammoisen raja? Vaikuttaa lapsen ikä? Luulen että osaan ottaa rennommin kun vauva on vähän vanhempi. Onko muita joilla bakteerikammo alkanut vauvan syntymän jälkeen ja mitä sille pitäisi tehdä?
Kommentit (36)
Meilläkään ei ole ylimääräisiä vakuutuksia. Kun 3vkon ikäiselle vauvallemme tuli räkätauti (ei kuumetta), veimme hänet päivystykseen kahdesta ja molemmilla kerroilla pääsimme suoraan jonojen ohi lastenlääkärille. Kaupungit olivat eri, molemmissa yhteispäivystys kyseessä. Kyllä vauvat yleensä tutkitaan ja hoidetaan tehokkaasti.
miten niin et voi mennä yksityiselle kun vauvalla ei ole sairasvakuutusta?
Tottakai voit mennä mutta et vaan saa sieltä maksusta korvauksia.Mutta siellä voitte käydä ilman muuta.
Taas pitäisi keksiä joku tekosyy, miksen pääse kaveritapaamiseen keskiviikkona, kun kaveri on nyt pienessä flunssassa, mutta käy silti töissä ym. eikä flunssa ole hänelle este tulla tapaamiseen. Muutkin on menossa vauvojensa kanssa, enkä viitsi kuulostaa hörhöltä.
Erakoidun varmaan kohta... mutta vauvan suojelemisen tahto on suurempi kuin ryhmän ulkopuolelle jäämisen pelko.
Keksiikö muut tekosyitä vai sanotteko suoraan että pelkäätte pöpöjä?
ap
tai huolestuta sinua lisää, mutta imetätkö?
Jos kyllä, voisitko ottaa vähän rennommin ja luottaa, että imetys suojaa vauvaa?
mutta mulla ei influenssarokotusta, niin jos vauva saa tartunnan ennen mua niin mulla ei ole sille vasta-aineita, kun on ole ollut pitkään aikaan itse sairaana.
ap
Ihan normaali enkä mitenkään bakteerikammoinen. Mutta vatsaflunssaisia pelkään, enkä mene lähellekään jos kuulen että on pari päivää oltu jo tervennä. Ja jos jossakin kodissa on vasta sairastettu vatsatautia niin en mene sinne pariin viikkoon, koska virukset elää pinnoilla kopa kymmenenkin päivää.
Meidän vauva sairastui johonkin nuhaflunssaan kuukauden ikäisenä, eikä se ollut kivaa, ei. Oli kuumettakin, joten mentiin sitten päivystykseen parin flunssapäivän jälkeen. Noin pieni sai ainakin päivystyksessä hyvää palvelua, saimme Jorvissa jopa oman odotushuoneen, ettei käytävällä jonottavien pöpöt tarttusi vauvaan. Olimme yön lastenosastolla tarkkailussa ja vauvalta imettiin räkää nenästä jne.
Mutta joo, kannattaa pienen kanssa olla hieman varovaisempi, mutta kyllä mä jo kaksikuukautisen kanssa kerhoihin ja muualle ihmisten ilmoille menisin!
En halua pelotella, mutta mä täysimetin ja vauva sai silti flunssan. Mutta joo, kyllä hoitoa saa julkiselta, joutuu vaan jonottamaan pidempään. Yksityisellä saa ehkä joskus parempaa palvelua, mutta olen huomannut että julkinen riittää meille. Esikoisella on vauvavakuutus, mutta siitä ei ole ollut juurikaan hyötyä kun ainoat taudit on olleet flunssakäyntejä. Jos olisis allergioita tai muita isoja sairauksia, niin vakuutuksestakin voisi olla hyvötyä.
on ihan tervettä välttää turhia kontakteja pienen vauvan kanssa influenssa-/rs-virus aikana. Sitten kun tää pahin flunssakausi on ohi, niin voi turvallisin mielin mennä taas kerhoilemaan ym. Meillä ei esim. käydä uimahalleissa ollenkaan koska kaikilla on iho-oireita enkä todellakaan halua niiden pahenevan. Terveihoisena ehkä oltaisiin menty. Vältän myös koskemasta julkisissa tiloissa ovenkahvoihin ym mutta en silti koe olevani mikään pakko-oireinen. Liikun lasten kanssa normaalit menot ja käyn kerhoissa, mutta katson hieman tarkemmin ettei lapset joka kohtaa nuohoa ja pestään kädet esim kauppareissujen jälkeen. Mikäli koet, että et pääse kotoasi poistumaan normaalien asioiden hoitoon, niin silloin on kyse ongelmasta.
ja luuletko sen oikeasti helpottavan lapsen kasvaessa, vai kannattaisiko nyt jo tehdä jotain tilanteen muuttamiseksi.
Toki pientä lasta ei kannata turhaan altistaa taudeille, mutta toisaalta noin pientä vauvaa on varsin helppo suojata pöpöiltä vaikka liikkuisikin "ihmisten ilmoilla". Noin pienihän ei itse liiku mihinkään, ei koske toisten leluihin ja pistä muiden käpälöimiä leluja suuhunsa kuten isommat lapset. Vauvaa ei tietenkään pidä antaa flunssasta toipuvan syliin eikä kenenkään muunkaan, ellei käsiä ole pesty. Tungoksia kannattaa välttää, mutta tarvittaessa tungospaikoissa (hisseissä/ruuhkabusseissa) vauvan vaunut/turvakaukalon voi helposti suojata harsolla tai ohuella peitolla (niin etteivät satunnaisen ohikulkija pärskeet sinne pääse).
Itse menisin "äititapaamisiin" vauvan kanssa, vaikka joku olisikin taudista juuri parantunut. En kuitenkaan antaisi vauvaa syliin ja pitäisin itsekin vähän etäisyyttä. Kahvilan pöydän yli voi ihan hyvin jutella, jos toinen ei enää yski tai pärski eikä ne vatsatautipötkään kovin kauas hypi. Ja tietysti huolehtisin hyvin käsihygieniasta, käsidesiä kehiin :)
Sellaiseen kotiin en kuitenkaan menisi, jossa on hiljattain sairastettu vatsatautia, siellä saisi varoa kaikkia ovenkahvoja jne...
Tervettä järkeä kannattaa käyttää eikä kotiin kannata eristäytyä. Itse koin konttaavan ja kävelevän taaperon kanssa tautien välttämisen paljon hankalammaksi. Sen ikäinen pistää kaiken suuhun ja ottaa kontaktia toisiin lapsiin ihan eri tavalla kuin pikkuvauva.
Olenko pakko-oireinen vai normaali, jos en esim. uskalla tavata kaveria, jonka vauva on toipumassa flunssasta? Tai mietin uskaltaako aloittaa vauvauinnin bakteerien takia? Siis missä menee normaalin ja bakteerikammoisen raja? Vaikuttaa lapsen ikä? Luulen että osaan ottaa rennommin kun vauva on vähän vanhempi. Onko muita joilla bakteerikammo alkanut vauvan syntymän jälkeen ja mitä sille pitäisi tehdä?
Mun mielestä on ihan ok välttää kontakteja noin pienen vauvan kanssa. Sitten kun vauvasi on yli 3kk niin voit vähän höllätä. Nyt on pahin influenssa kausi, joten itsekin vähän välttelen kerhoja yms vaikka minulla on sekä vauva että taapero. Ei siitä ole isommillekkaan lapsille haittaa jos nyt muutamia viikkoja elää vähän erakossa. Ihan oikeesti miettikää nyt, pahempaakin elämässä voi tapahtua kuin viettää aikaa ihan vaan kotosalla. Ei aina tarvitse olla menossa kerhoissa ja hoplopeissa. Se on tätä nykyaikaa kun äidit luulee, että lapset tarvitsee jotain hirveitä virikkeitä. Mutta pienen vauvan kanssa ei ainakaan tarvitse lähteä nyt yhtään mihinkään. Pöpöt voi olla myös tosi vaarallisia joten ihan rauhassa vaan odotatte kevättä ja sitten menet ihmisten ilmoille :)
ja vaikka imettääkin, niin se antaa vain HEIKON vastustuskyvyn..
Ja tuossa oli hyvä pointti kanssa, että kai isä on siirretty ulkoruokintaan, ettei kanna ulkomaailman pöpöjä kotiin.
Ei tuohon voi muuta sanoa, kuin että järjen käyttö on sallittu. Eihän aikuinenkaan ehdoin tahdoin flunssaa halua vrt kättelynvälttämiskampanjat. Jos haluaa virukset ja bakteerit täysin välttää, niin sitten muutto jonnekin todella korpeen ja puomi kiinni.
Mutta ei se lapsenkaan etu ole, että äiti erakoituu ja lapsi joutuu pakkomieteiden uhriksi.
se vauva saisi tartunnan toiselta vauvalta, joka ollut kipeä. Se voi saada jos sen toisen vauvan kipeä äiti tulee ja pussailee sit, mutta aika vähän tuollaiset 2kk ikäiset on kontaktissa toisiinsa. Yleensä tuon ikäiset köllöttää kylässä omissa vällyissään ja jos osaavat kiinni pitää niin omasta helistimestä. Eli kyllä olet pakko-oireinen. Toki minusta terveen varovainen pitää olla, mutta tuo ei ole tervettä.
normaalia minusta! Äläkä välitä noista syyllistäjistä ja jotka sanoo että terve järki sallittu tms terve järkihän sinulla nimen omaan on kun haluat suojella omaa pientä vauvaasi. Noin pieni vauva on hyvä pitää erillään kipeistä ihmisistä. Rs-virus, ripuli ja influenssa voi viedä tosi huonoon kuntoon. Ole hyvillä mielin vielä erillään muista ja nauti vauvastasi. Kohta vauvasi jo kestääkin enemmän pöpöjä ja sitten sinäkin voit nauttia kerhoista ja kavereistasi kun ei tartte enää stressata. Kohtahan vauvasi on jo vähän isompi ja saanut enemmän rokotteitakin.
että ei se sairausvakuutus paljon auta jos vaikka kerran käyt lapsen flunssan takia yksityisellä. Niissä vakuutuksissa on omavastuut ja yleensä korvaus haetaan vasta sitten vuoden ajalta sattuneista käynneistä. Eli et käy yksityisellä ilmaiseksi kuitenkaan. Vakuutus maksoi ainakin meillä yli 200e vuodessa, joten kyllä siitä säästyneellä rahalla jonkun kerran käy yksityiselläkin lääkärillä näyttämässä korvia. Vakuutuksen hyöty tulee mielestäni vasta jos on jotain pitkäkestoista vaivaa, josta ehkä jo jotakin pysyvän haitan korvausta maksetaan (ja niissäkin on aina se oma tappelunsa, että mitä korvataan ja mitä ei), ei satunnaisista flunssista tai korvatulehduksistaakaan sillä vakuutuksella juuri mitään tee.
vielä mieleeni, että jos imetät lastasi niin kyllä hän on jo nyt aika hyvässä suojassa. Se, että joku on toipumassa flunssasta niin on jo aika hyvässä jamassa. Eli flunssavirukset tarttuvat eniten juuri pari päivää ennen oireita ja pari päivää oireiden jälkeen. Voit vähän kuulostella millainen tauti on ollut, eli jos tavallinen nuhakuume niin voisit mielestäni jo mennä kyläilemään, mutta jos influenssa niin vältä silloin.
miten niin et voi mennä yksityiselle kun vauvalla ei ole sairasvakuutusta?
Tottakai voit mennä mutta et vaan saa sieltä maksusta korvauksia.
Mutta siellä voitte käydä ilman muuta.