Migreenikohtaus vai jotain muuta?
Eilen aamulla heräsin tosi kovaan, toispuoleiseen päänsärkyyn. Join kahvit, koitin lukea lehteä mutta ei siitä mitään tullut päänsäryn vuoksi. Ajattelin, josko Burana auttaisi ja nappasin yhden, mutta vartin päästä oksensin koko mahan sisällön pihalle. Otin toisen ja menin takaisin sänkyyn.
Onneksi uni tuli ja heräsin neljän tunnin päästä. Päätä särki enää vain vähän, mutta olo oli tosi hutera ja "pöpperöinen". Kävin kioskilla ja myyjän deodorantin/hajuveden tuoksu sai melkein oksentamaan. Olin koko illan järjettömän väsynyt ja nukuin melkein 12 tuntia.
Tänäänkin olo ollut tosi väsynyt ja edelleen hieman "outo". Kävin illalla pienellä kävelyllä ja pystyin haistamaan vastaantulevan naisen hajuveden tms. kaukaa ja teki edelleen todella pahaa. Nyt olo alkaa olla hiljalleen normaali...
Onko tuon tyyppinen päänsärky migreeniä vai jotain muuta? Mitään "auroja" tms. ei ollut vaan se kova särky vaan oli heti herättyäni. Muistelen että olen päänsäryn vuoksi oksentanut kymmenisen vuotta sitten mutta ylipäänsä mulla särkee todella harvoin päätä...
Ja oisko tuolla jotain tekemistä stressin laukeamisen kanssa? Mulla on ollut todella haastava tilanne töissä joka ratkesi viime viikolla - ehkä se kroppa reagoi tuohon "relaamiseen" sitten noin?
Kommentit (5)
Minulla usein särky alkaa aamuyöstä ja se on juuri tuollaista toispuoleista, kovaa ja tavallaan sykkivää. Käytössä on täsmälääkkeet jotka auttavat liki aina mutta jos ne eivät auta niin sitten se särky yleensä yltyy niin kovaksi että ei voi muuta kun oksentaa ja toivoa että jotenkin saisi nukuttua sen pahimman yli... Mitään auraa tai muutakaan ennakko-oiretta minulla ei ole koskaan ollut eli niitä ei aina tule kaikille. Ja olen myös huomannut sen että minun migreenini liittyy lähes aina stressin laukeamiseen, näin on kuulemma aika monella. Jos sinulle tulee noita migreenisärkyjä useammin niin suosittelen kyllä lääkärillä/neurologilla käyntiä ihan sen takia että saisit nuo täsmälääkkeet koska niistä ihan oikeasti on enenmmän apua kun pelkästä buranasta!
Itse olen käynyt silmälääkärillä ja hierojalla päänsärkyjen vuoksi mutta luultavimmin oli kuitenkin migreeniä. Mitään auroja tai muuta ei esiintynyt.
Pari kertaa on näkynyt sahalaitaa ilman päänsärkyä ja päänsäryt on iän myötä jääneet lähes tyystin pois.
juuri tuo nukkuminen ja oksentaminen ja hajuille herkistyminen.
oireilee joko valoherkkyytenä tai sit hajuherkkyytenä. Olen kyllä muutenkin molemmille melko herkkä muutenkin...
Migreeni alkaa mulla silmien takana ja sit välkehtii ja tulee irrallinen tai oksettava olo. Joskus taas hajut voimistuu ja oksettaa.
Lääkärin määräämät tyrmäystropit auttaa yleensä, mutta myös ilman lääkkeitä kärsityt kohtaukset nukuttaa kyllä kamalasti.
Että joo, mulle tuo kuulostais just migreeniltä.
stressi helpottaa. Monilla on myös aistihäiriöitä ja puutumisiakin. Oireesi voi johtua myös pahasta niska-hartiajännityksestä. Itselläni on kuulohäiriöitä, puheen soperrusta, näköhäiriöitä ja puutumista, sahalaitoja ja valonvälähdyksiä.
Käy lääkärin arviossa, jos oire palaa. Saat ainakin mielenrauhan.