Alakoulun opet
oliko oikein:
meidän tokaluokkalinen sai mukkarin tekemättömästä läksystä. Läksytehtävänä oli ollut piirtää isovanhemmat.
Lapsella elossa vain yksi isovanhempi ja lapsi oli piirtänyt pelkästään hänet.
Oli aika pieni isäni kuollessa. Lapsen isän isä ja minun äitini ovat olleet kuolleina jo kauan ennen hänen syntymäänsä.
Opettaja oli kuulemma vaatinut,että pitää piirtää myös nuo puuttuvat isovanhemmat.
Lapsi oli käsittänyt, että pitää piirtää vain olemassa olevat isovanhemmat.
Opettaja katsoi näin läksyn tekemättöämäksi koska kaikkia isovanhempia ei ollut piirretty ja laittoi reissuvihkoon muikkarin.
Itse en ole opettaja enkä tiedä miten yleensä toimitaan. Näin äitinä tuo kyllä tuntui aika kohtuuttomalta,sillä olihan lapsi tehnyt tehtävän.
Vaikkakin erillailla miten opettaja sen halusi tehtävän.
Niin eikä maaailma tuohon muikkariin kaadu. Lapsi itse vain oli todella surullinen asiasta.
Lohdutinkin ,ettei asia ainakaan minua haittaa ollenkaan.,koska läksy oli oikeasti tehty.
Kommentit (4)
Jos tarkoituksena oli piirtää kaikki isovanhemmat, niin olisin kyllä syyttänyt itseäni huonosta ohjeistuksesta. Ja kaikki isovanhemmat on kyllä vähän kohtuuton vaatimus sekin, koska minun luokallani on esim. lapsia, joilla ei ole tietoa kaikista isovanhemmista, on yksinhuoltajaa, pakolaistaustaa jne. Oli siis kohtuutonta opettajalta ja ihan oikein sanoit pojalle.
Mun mummia eivät ole nähneet kuin kahdesti. Isälläni on uusi vaimo, joka olisi kanssa mummo. Lisäksi on minun äiti ja mieheni äiti. Minun vaarini sekä mummoni ja mummini. Miehellänikin on vielä mummo elossa. Lapseni muistelevat edelleen mummoni entistä miestä (varavaaria, joka oli mummoni kanssa naimisissa 30 vuotta kun isäni isä on joskus aikoinaan kuollut) sekä mummoni siskoa myös isovanhempina, koska näitä moninaisia sukulaisuussuhteita on aikuisenkin hankala muistaa :) ja voi että, jos pitäisi piirtää tädit ja sedät ja serkut. :D
Miten se on lapsen vika, jos opettaja on ohjeistanut epäselvästi? Opettajan olisi pitänyt sanoa, että neljä isovanhempaa on piirrettävä.
Muutenkin ihan tyhmä tehtävä! Mitäs jos isovanhemmat onkin esim. lesbo/homopari?? Onko opettaja huomioinut, mitä keskustelua saattaa koulussa tulla tästä? Yksinkertaista olettaa, että kaikilla se elämä menee kaavan mukaan, että kaikilla on isovanhemmat ja tietyntyyppiset vielä kaupanpäälle.
Ei minun tokaluokkalaiseni aina välttämättä ymmärrä läksyjä oikein, lähes päivittäin joku lapsi unohtaa merkata läksyn tai kirja jää kouluun jne... Nämä lapset ovat kuitenkin vielä niin pieniä, että unohdukset ja väärinkäsitykset läksyjen ja muidenkin asioiden suhteen silloin tällöin ovat ihan sallittuja. Vastahan he opettelevat koululaisten taitoja. Jos tarkoituksena oli piirtää kuolleetkin isovanhemmat, olisin korkeintaan pyytänyt lasta täydentämään tehtävänsä vaikkapa jonkun tunnin alussa tai välitunnilla lapsen niin halutessa. En todellakaan tuollaisesta satunnaisesta tapauksesta reissuvihkoon kirjoittele. Minun mielestä lapsesi oli kuitenkin tehnyt tehtävän aivan oikein. Eihän hänellä tavallaan ole muita isovanhempia.