Olen huolissani lapseni (reilu 3 v ikää) kehityksestä
Näytin hänelle kananmunarasiaa ja kysyin että kuinka monta munaa siellä on, niin lapsi vastasi että "kakku". Lapsi tippui sohvalta ja menin lohduttamaan häntä, niin hän sopersi itkun seasta että hänen pitää pyytää sinulta anteeksi. Olemme opettaneet lapsille että jos satuttaa toista niin silloin pitää pyytää anteeksi, joten en ymmärrä että miksi lapsi käsittää asian noin. Muitakin asioita on josta olen huolissani, mutta voiko tuon ikäisella olla vielä ymmärtämisen kanssa ongelmia?
Kommentit (6)
Meillä 4v tyttö ja välillä tuntuu, ettei vain mene asia perille, en tiedä mistä johtuu, ehkä selitän huonosti tai liian vaikeasti. Muuten reipas ja leikkii normaalisti jne.
miksi vaadit lapselta tuollaisia taitoja.
On täysin ikäkehityksen vastaista kuvitella lapsen osaavan laskea kananmunia. Sen sijaan oli hienoa logiikkaa ja ymmärrystä että niitä tarvitaan kakkuun.Anteeksiannon käsite on vaikeaa jopa aikuisille. Lapsi oli hyvin looginen: jotain meni vikaan ja silloin pyydetään anteeksi. On hyvin hienosäätöä alkaa tajuta syy-seuraussuhteita ja vastuullisuuden käsitettä. Se vaatii abstraktin ajattelun kehittymistä jota 3v ei voi olla.
Vaadit aivan kohtuuttomia lapseltasi. Perehdy iänmukaiseen kehityksen tukemiseen ja anna lapsesi olla lapsi.
Noisa esimerkeissä lapsella ei ole ymmärtämisen ongelmia vaan äidillä minun mielestäni.
Meillä vanhempi lapsi laski sujuvasti 3,5-vuotiaana, nuorempi oppi siinä sivussa ja oppi juuri äskettäin laskemaan, ikää nyt 2,5.
On täysin ikäkehityksen vastaista kuvitella lapsen osaavan laskea kananmunia. Sen sijaan oli hienoa logiikkaa ja ymmärrystä että niitä tarvitaan kakkuun.Anteeksiannon käsite on vaikeaa jopa aikuisille. Lapsi oli hyvin looginen: jotain meni vikaan ja silloin pyydetään anteeksi. On hyvin hienosäätöä alkaa tajuta syy-seuraussuhteita ja vastuullisuuden käsitettä. Se vaatii abstraktin ajattelun kehittymistä jota 3v ei voi olla.
Vaadit aivan kohtuuttomia lapseltasi. Perehdy iänmukaiseen kehityksen tukemiseen ja anna lapsesi olla lapsi.
Noisa esimerkeissä lapsella ei ole ymmärtämisen ongelmia vaan äidillä minun mielestäni.
Meillä vanhempi lapsi laski sujuvasti 3,5-vuotiaana, nuorempi oppi siinä sivussa ja oppi juuri äskettäin laskemaan, ikää nyt 2,5.
http://www.lukimat.fi/matematiikka/Vanhemmalle/taitojen-kehityksesta#se…
normaalisti 3 v luettelee lukuja vain lorumaisesti eikä ymmärrä että kukin esine lasketaan vain kerran, kun tuota linkkiä seuraat
Osaa laskea vaikka monta lintua jossain kuvassa on ( jos alle 10 )...olen monesti ajatellut, että tyttö on jollain tavalla edellä aikaansa.
miten sen anteeksipyynnön kanssa on. Lapsen mieli tosiaan kehittyy eli nelivuotias ymmärtää enemmän kuin kolmevuotias jne.
On täysin ikäkehityksen vastaista kuvitella lapsen osaavan laskea kananmunia. Sen sijaan oli hienoa logiikkaa ja ymmärrystä että niitä tarvitaan kakkuun.
Anteeksiannon käsite on vaikeaa jopa aikuisille. Lapsi oli hyvin looginen: jotain meni vikaan ja silloin pyydetään anteeksi. On hyvin hienosäätöä alkaa tajuta syy-seuraussuhteita ja vastuullisuuden käsitettä. Se vaatii abstraktin ajattelun kehittymistä jota 3v ei voi olla.