Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät naiset, kannustakaa tyttöjänne miehisille aloille!

Vierailija
25.02.2012 |

Minä päätin tehdä niin jo vuosia sitten. Vanhin tyttäreni valmistuu pian diplomi-insinööriksi ja nuorempikin on suuntautunut matemaattisesti. Vanhempi sai jo kesätyössään 30 miehen esimiehenä palkkaa jollaista en itse tule koskaan saamaan, en pääse edes lähelle sitä.

Kummityttäreni työskentelee puolestaan urheilutoimittajana ja tienaa paljon enemmän kuin naistoimittajat yleensä, verotietojen mukaan noin 70 000 euroa vuodessa.

Vain naisittamalla miehisiä aloja naistenkin palkkataso nousee.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen DI ja mies myös. Duunini ovat olleet hyviä ja ura oli nousujohtoinen ensimmäiseen raskauteen saakka. Siihen mennessä en tuntenut, että mua olisi sukupuolen vuoksi arvostettu vähemmän tai mahdollisuudet olisivat olleet huonommat kuin miehillä.

Nyt on toinen ääni kellossa. Äitiyslomalta palattuani olen saanut huomattavasti huonompia töitä ja lapseni sairastelusta miehet jaksavat huomautella. Sairastelut ovat ihan normaalia päivähoidon aloittaneella ja meillä mies hoitaa osansa sairaspäivistä.

Meitä on muutamia naisia samassa duunissa, mutta silmiinpistävää on se, että ei yhtään yli 45v. Miehiä on kaikenikäisiä, jopa kohta eläköityviä.

Kyllä mua välillä pelottaa olla äiti ja keski-ikää lähestyvä nainen miehisellä alalla :(

Vierailija
22/25 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat miesvaltaiset poliisi, armeija ja palokunta ja toisaalta esim. maailman tasa-arvoisimmaksi valitussa Norjassa vain 10% insinööreistä on naisia ja 10% sairaanhoitajista miehiä. Suomen lukuja en tiedä mutta ihan samaa luokka ovat varmasti.

Tutkimusten mukaan ns. tasa-arvoisimmissa maissa niin kuin esim. pohjoismaissa on kaikkein suurin ero mies- ja naisvaltaislla aloilla koska on suurin valinnan vapaus. Köyhissä maissa kuten esim. Intia on vain tärkeätä saada ihan mikä tahansa työpaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on muutamia naisia samassa duunissa, mutta silmiinpistävää on se, että ei yhtään yli 45v. Miehiä on kaikenikäisiä, jopa kohta eläköityviä.

Kyllä mua välillä pelottaa olla äiti ja keski-ikää lähestyvä nainen miehisellä alalla :(

Keski-ikäistä vanhempien naisten puute miesvaltaisilla aloilla johtuu siitä, että vasta 1980-luvulla alkoi olla tavallista valita toisen sukupuolen aloja.

Siihen mennessä kouluissakin oli itsestään selvää, että tytöt ottivat tekstiilityötä ja kotitaloutta, pojat teknistä ja muita sellaista "poikien aineita". Vielä noin 5 vuotta sitten joissakin kunnissa oli itsestään selvä jako tytöt tekstiilityöhön - pojat tekniseen kyselemättä.

Jonkun verran omakin asenne vaikuttaa. Kyllä voi olla rakennekynnet ja meikit, kunhan töihin on oikea asenne. Ei "jätkämäisyys" pelasta, jos ei osaa sopivasti jättää herjoja huomioimatta ja vastata tarvittaessa samalla mitalla vaan ottaa kaiken itseensä.

Vierailija
24/25 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjätäkseen miehisellä alalla. Ex-pomoni oli naisellinen nainen ja ei ruvennut miesten kanssa äijäilemään mutta silti menestynyt työssään. Viimeksi kun näin entistä työkaveriani niin mainitsi tämän naispomon nousseen vielä ylemmäs yrityksessä.

Vierailija
25/25 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmän kuin rivi-sairaanhoitaja sairaalassa tai vanhainkodissa. Eikä tähän mun työhän riitä pelkkä sairaanhoitajan tutkinto.