sektioäidit hoi!
En pysty itse synnyttämään alakautta, joten molemmat lapseni olen synnyttänyt sektiolla.
Kysyisin muilta äideiltä että kuinka kauan olette pitäneet väliä raskauksilla jos takana on yksi tai useampi sektio? Meillä olisi vielä se kolmas ja viimeinen suunnitteilla.
Esim. lääkärien suosittelut on tietysti yksilöllisiä, mutta kiinnostaapa silti.
Kommentit (5)
Esikoisen kohdalla vaikea alatiesynnytys, jonka seurauksena kakkonen suunnitellusti sektiolla. Mulle sanottiin että vuosi olis hyvä pitää väliä ennen kun tulee uudelleen raskaaksi, mutta tunnen kyllä niitäkin, jotka ovat aiemmin raskautuneet ja silti on hyvin mennyt...
ensimmäinen syntyi kiireellisellä sektiolla sydänäänten laskun takia 11/2010. Nyt odotan toista syntyväksi 07/2012. Väliä siis tulee 1v.8kk. Mulle ei ainakaan kukaan puhunut missään vaiheessa et kuinka kauan olisi hyvä odottaa ennen kuin seuraavaa voisi alkaa yrittämään. En ole kyllä sen puolin itsekkään asiaa yhtään miettinyt että olisiko ollut hyvä odottaa pidempään vai ei. Mulla jäi sektiosta niin hyvät kokemukset että jollain tavalla toivon myös tästä raskaudesta että leikattaisiin. Paraneminen oli niin hyvää ja nopeaa ettei tuu yhtään negatiivista asiaa mieleen kokemuksesta. Ja jotenkin tuntuu ettei mulla olisi edes tarve saada kokea normaalia alatiesynnytystä kaikkine kipuineen ja ponnisteluineen. Ehkä se jotenkin pelottaa että miten sen kestäisi ja jaksaa. Mut aika näyttää miten tulee käymään.
Mulle on tehty 3 sektiota. Eka lapsi syntyi sektiolla 07/2005 ja tulin uudestaan raskaaksi kun hän oli vähän päälle vuoden. Toinen syntyi sitten 07/2007, eli kaksi vuotta myöhemmin. Kolmas tuli maailmaan 3,5 vuotta sen jälkeen, 12/10. Tämän kolmannen sektion jälkeen sanottiin että olisi hyvä odottaa nyt pari vuotta ennen seuraavaa raskautta (jos neljännen haluaa). Muiden raskauksien välissä eivät olleet sanoneet mitään.
Koska sulla väli on melkein 2 vuotta uskon sen kyllä riittävän ihan hyvin. Mitä enemmän sektioita tekee, sitä pitempi väli pitäisi olla että kohtu ehtii palautua ja arvet umpeutua kunnolla. Sehän on myös tapauskohtaista kuinka monta sektiota kohtu kestää. Joillakin voi tehdä vain kaksi, ja toisille vaikka kuusi. Mulle annettiin "lupa" tehdä neljäs lapsi, koska lääkäri totesi kohdun olevan hyvässä kunnossa ja kestävän vielä, kunhan väli on tarpeeksi pitkä.
että synnytysten välissä olisi hyvää olla parin vuoden väli. Parhaiten varmaan osaisi vastata sektion tehnyt lääkäri, kun on nähnyt kohdun, että missä kunnossa se on.
Mulla on yksi sektio koettuna, se ensimmäinen lapsi ylipäätään. Oli perätilan takia ja magneettikuvissa perätilasynnytystä ajatellen turhan ahdasta että ois ottanut riskin. Toukokuussa 2010 oli tuo ja seuraavaa odotellaan syntyväksi lokakuussa, eli tulee melkein 2,5 v. väliä (ja toivottavasti kyllä alatiesynnytyksellä menee tämä...) Mutta muistaakseni sillon sektion jälkeen ei annettu mitään sellaista ehdotonta "odottakaa näin ja näin pitkään"-aikarajaa. Itsestämme tuntui ettei ihan heti ois uskaltanut.