Kesäloma ja tasavertainen kohtelu työpaikoilla?
Miten teillä menee kesälomat? Saako toivoa, kiertävä lista? Onko tasavertaisuutta? Meillä menee sillee, että saa toivoa, mutta päällekkäisyyksiä ei saa kauheesti olla ja yksi ei saa peräkkäin esim. Suosittua heinäkuuta. Olen kuullut huhua, että joku äiti olis työpaikoilla vaatinut ja perustellut heinäkuuta Aina kesälomakuukaudeksi, koska onhan hänellä arvokkaampi elämä, koska on lapsia. Täytyyhän hänet toki huomioida ensin, koska muut työntekijät vähempiarvoisia ja muilla ei sitten ole elämää. Eli ei ole elämää jos elää parisuhteessa, omistaa koiria, matkustelee, seikkailee, sinkkuilee, siis heillä ei ole oikeutta tuoda omaa elämää esille ja saada äidin sijasta välillä valita kesälomansa? Tätähän tapahtuu harvoin ja muita halveksiva ja vähättelevä äiti pissii omaan nilkkaan, koska ei ihmiset jaksa katsella sellasta itsekkyyden huippua, joten voi inhotulla itsekkäällä äidillä olla vähä tylsä elämä, kun kukaa ei pidä tällaisesta. Ja ihan oma vika. Onko muissa tällaisia "yrittäjiä" perustelijoita oikeutta polkemaan muiden ihmisten yli äitiyden takia?
Kommentit (13)
Ei tietenkää voi yksi ihminen vaatia mitään, kyllä jokaisen pitäs tietää, että työpaikoilla pitäis olla oikeudenmukainen ka tasavertainen kohtelu. Kaikkoaa äkkiä ihmiset työhön, jossa jokainen on tärkeä ja jossa jokaisen omaa elämää arvostetaan. Tottakai. Tyhmä se on ja itsensä nolaaja, joka tietyillä perusteilla itselleen lomaa pätee.
ja kukin katsoo milloin omien töittensä puolesta voi olla pois, esim. kirjanpitäjä ei voi olla silloin kun pitää laskea alveja tai palkkoja. Minä en voi olla silloin pitää lähettää lainalaskuja yms. Aina on saatu sovittua. Yleensä olen heinäkuussa 2-3 viikkoa ja kesäkuussa loput. Neljää viikkoa en voi enkä halua olla yhtä soittoa lomalla.
Kesälomavuoroja on kolme: alkukesä, keskikesä, loppukesä. Alkukesän vuoro alkaa yleensä jo toukokuussa, voi olla jo toukokuun puolivälissä. Keskikesän vuoro kutakuinkin juhannukselta ja loppukesän heinäkuun puolivälissä tai loppupuolella. Helppo homma kun tietää joka vuosi päivämäärät aika tarkasti.
Työntekijät saavat keskenään vaihtaa vuoroja, mutta työantajan osalta lomavuorot kulkevat vuorottelusysteemin mukaan eikä työntekijöiden keskinäiset vaihdot vaikuta vuorottelusysteemiin.
Tasapuolinen ja toimiva systeemi joka aikoinaan kuulemma luotiin juuri siksi, että jokainen saisi vuorollaan lomailla ns. parhaina kuukausina. Työnantaja on kiitettävästi pitänyt kiinni järjestelmästä vaikka alkuvuosina kuulemma oli poikkeusten pyytelijöitä ravannut pomojen luona jonoksi asti.
Suositus että ketjutetaan, sijaisten saadessa sopparin koko kesälle. Munaton esimies ei tätä uskalla aina vaatia ja kikki laittaa minne sattuu. Sitten mennään vajalla ja itketään rankkaa duunia.
niin että tasaisesti väkeä lomilla. Jako menee niin että keskimmäinen ryhmä lähtee aina juhannukselta lomille. Siitä voi sitten laskea oman tarkan loman alkamisajan jos kuuluu 1. tai 3. lomaryhmään. Lomien ajankohtia saa tietysti keskenään vaihtaa jos jotkut haluavat ja jos esimies hyväksyy vaihdon. Esimerkiksi minulla olisi viime vuonna ollut loma heinäkuussa mutta pidinkin jo kesäkuun. Tänä vuonna loma elokuussa koska viralliseen kiertävään listaan ei meidän työntekijöiden keskenäiset vaihdot vaikuta.
heinäkuun lomaksi just siksi, että päiväkoti on usein silloin kiinni. Ja samoin talviloman saa aina lasten hiihtolomaviikoksi ja halutessaan lasten syysloman vapaaksi. Mielestäni tämä on just sitä paljon perääkuulutettua työn ja perheen yhteensovittamista eli ihan oikein.
Äitien arvokkuudesta en tiedä, mutta meidän lasten päiväkoti on heinäkuussa kiinni eikä ole varahoitopaikkaa. Kyseessä on siis yksityinen päiväkoti. Pakko on lomailla heinäkuu tai järjestää itse lastenhoito heinäkuulle. Sitten kun lapset eivät ole päiväkoti-ikäisiä niin lomaa voi pitää muunakin ajankohtana esim. kesäkuun.
Koirat, parisuhde, seikkailu ja sinkkuilu eivät ole samalla tavalla kiinni ajasta, en ihan ymmärtänyt tätä vertausta. Toki typerää vedota johonkin arvokkaampaan elämään, ei se lapsellisten ihmisten elämä sen arvokkaampaa ole. Mutta jos päiväkoti on kiinni juuri sen heinäkuun niin tottakai vanhempi on hieman lirissä jos kesäloma lankeaa esim. touko- tai kesäkuulle.
Meillä onneksi saan itse määritellä koska lomailen ja heinäkuu on meidän alalla paras lomakuukausi muutenkin kun asiakkaatkin on suurin osa lomalla :)
heinäkuun lomaksi just siksi, että päiväkoti on usein silloin kiinni. Ja samoin talviloman saa aina lasten hiihtolomaviikoksi ja halutessaan lasten syysloman vapaaksi. Mielestäni tämä on just sitä paljon perääkuulutettua työn ja perheen yhteensovittamista eli ihan oikein.
Pienet lapset ei ole mikään syy saada lomaa juuri silloin kun haluaa. Tuo jonkun mainitsema kiertosusteemi, jossa keskenään saa vaihtaa, mutta se ei vaikuta kiertoon, on ainoa oikeudenmukainen järjestelmä. Onneksi meilläkin toimitaan niin, vaikka kaikki äiti-ihmiset siitä aluksi murisivatkin ja alkoivat seuraavan kesän vuoronvaihdon kyselyn jo heti elokuussa. Jotenkin kummasti lapset on aina saatu hoidettua vaikka onkin joutunut pitämään lomansa touko-kesäkuussa... Varahoito kun pitää järjestää ja jos on valinnut yksityisen hoidon niin se on oma valinta.
T: tahtomattaan lapseton, joka myös haluaa joskus lomailla heinäkuussa, sillä silloin suurimmalla osalla ystäviä on lomaa ja haluamme silloin tällöin reissata ystäväporukallakin...
aiemmin oli järjestelmä jossa heinäkuun saivat helpoimmin ne joilla ei päivähoitoa. Oli kuulema loppunut kun monessa perheessä sitten sekä isä että äiti lomaili heinäkuun mikä ei ollut ns suosimisen tarkoitus. Äideiltä (ja isiltä) unohtui vain kertoa sopivasti että puolisokin on lomalla heinäkussa eikä päivähoito-ongelmaa oikeasti ole.
Työpaikallanne kaikki yh-äitejä joiden lasten isät eivät missään tekemissä jälkeläistensä kanssa...
sillä todennäköisesti romuttaisit meidän toimivan systeemin. Meillä on suht pieni työyhteisö, ja hyvä henki. Kaikille sopii tämä lasten ehdoilla meininkin, kun suurimmalla osalla on lapsia tai ainakin tulee varmaan olemaan. Sitä mukaa kun ne ei enää ole pk ikäisiä, niin silloin joustaa ne mielellään, kun ovat saaneet siihen saakkaa lomat sopivasti. Onneksi meidän pomo tekee aina itse kesät töitä ja palkkaa sijaisia, että saadaan mieluisat lomat.
Joten lomaa saa sen koko ajan pitää. Joko palkattomana tai kerättyjä ylityötunteja.
Usein mulle on kertynyt tuo 8 viikon loma :)
ne heinäkuulomat tms kuuluu tasapuolisesti kaikille, myös lapsettomille ja sijaisille.
Meillä lomakuukaudet kiertää, mutta esim. kun jostain syystä (en tajua) heinäkuun lomailijoita oli tosi paljon, sanoin, että pidän mieluusti oman lomani kesäkuussa vaikka mulla olisi ollut heinäkuu vuorossa. Sain pitää kesäkuussa.