Onko epäkohteliasta olle menemättä ristiäisiin?
Ei olla kummeja. Perheessä osa lapsista sairaina. Meillä lomaviikko edessä ja matkalle ollaan lähdössä.
Kommentit (27)
No riippuu aika paljon siitäkin, kenen ristiäisistä on kyse. Minä pidän henkkoht ristiäisiä pienenä perhetapahtumana, mihin kutsutaan maksimissaan kummien lisäksi vauvan tädit ja sedät (+serkut) sekä isovanhemmat.
Mielestäni tuolla on merkistystä.
Ja jos päätätte jättää menemättä, niin eikö edes jompikumpi teistä vanhemmista voisi käydä edustamassa perhettänne?
Mä en mennyt veljeni nuoremman muksun ristiäisiin, kun haistoin vapaapäivän: Mies ja lapset menivät ja nauttivat juhlista.
on hyvä syy. Lasten sairastaminen on sellainen, tosin jos lapset ovat riittävän terveitä lähteäkseen matkalle...
Minusta on epäkohteliasta. Jos itse olette sairaana, voi sillä syyllä jäädä pois. Muuten en jäisi.
Menkää sillä porukalla, joka on terveenä.
Vai ettekö viitsisi mennä lainkaan?
Jos ette ole maisemissa ristiäisten aikaan niin ei ole epäkohteliasta.
Oman esikoiseni kohdalla seitsemästä 'hyvästä' ystävästä vain kaksi saapui paikalle. Osa krapulassa ja osa muuten vain ei jaksanut tulla. Mielestäni tämä oli erittäin epäkohteliasta.
Mietipä itse, että olisi järjestänyt juhlat ja kutsutut eivät tulisi paikalle tekosyyn vuoksi.
sairaita on tässä perheessä missä on ristiäiset. Me olemme terveitä. Ja lomailemme ensi viikon. ap
Eiköhän jokaisella ole oikeus itse päättää haluaako ottaa riskin sairastumisesta. Varsinkin jos on lomasuunnitelmia tiedossa, niin en ottaisi riskiä, enkä myöskään kutsujana loukkaantuisi jos peruvat sairauden takia tulonsa.
Minkä ihmeen tekosyyn??? Siellä isommat lapset kovassa kuumeessa ja räkätaudissa! En yleensä ole mikään tautikammoinen. Harvoin käymme missään matkoilla ja nyt saatiin lomaa koko perhe samaan aikaan. ap
mutta, toisaalta, pidänkin itseäni vähän itsekkäänä ihmisenä.
Mutta lähettäisin pienen lahjan ja kortin.
Minkä ihmeen tekosyyn??? Siellä isommat lapset kovassa kuumeessa ja räkätaudissa! En yleensä ole mikään tautikammoinen. Harvoin käymme missään matkoilla ja nyt saatiin lomaa koko perhe samaan aikaan. ap
Tee miten tykkäät, mutta kerro ystäväperheelle oikea syy, miksi ette tule paikalle. Silloin asia on ok. Jos sulla ei ole munaa kertoa, että ette halua ottaa riskiä sairastumisesta, et itsekään pidä poisjäämistä ok:na
Tietenkin kerron syyn jos emme mene! Ja mielestäni ristiäiset ovat sellaiset juhlat mitä ei minkään pienen jutun takia väliin jätetä. Sen takia kysinkin mielipiteitä, että onko tämä sellainen syy että ilkeäisi olla menemättä.ap
No miks pitäs mennä,jos ei ole varaa,ei kiinnosta jne. Ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kerron syyn jos emme mene! Ja mielestäni ristiäiset ovat sellaiset juhlat mitä ei minkään pienen jutun takia väliin jätetä. Sen takia kysinkin mielipiteitä, että onko tämä sellainen syy että ilkeäisi olla menemättä.ap
Turhaa tapakristillisyyttä ellei vanhemmat oikeasti ole uskossa. Jumalanpilkkaa. Lapsikaste ei pelasta!!!
En varmasti riskeeraisi omaa lomamatkaa! Olkoon epäkohteliasta tai ei! Jos kutsuja ei ymmärrä tätä, niin vetäköön sitten herneen nenään.
Ensin ajattelin, että siellä on lapset jossain tavallisessa nuhassa, eikä se olisi mielestäni välttämättä oikein "pätevä" syy jättää menemättä. Mutta jos lapset ovat kovassa kuumeessa, niin en minäkään mielelläni menisi ehdoin tahdoin sieltä tautia hakemaan.
Mutta jos kyse olisi minun lapseni ristiäisistä ja isommat olisi tänään kovassa kuumeessa, niin kyllä minä kovasti miettisin, että onko ristiäisiä mahdollista siirtää. Mitä jos lapset ovat kuumeessa vielä ristiäispäivänä...
Jos taas jostain syystä "tietäisin", että sairaat lapset olisivat ristiäispäivään mennessä ihan kunnossa, niin tietenkin myös olettaisin, että kaikki tulossa olleet vieraat myös tulisivat. Ja luultavasti pitäisin pois jäävää perhettä epäkohteliaina, jos eivät tulisi paikalle, vaikka meidän lapsetkin ovat jo ihan terveitä.
Nuorimman lapseni ristiäisistä oli poissa siskoni perhe, koska he olivat juuri lomalla. Ja se oli tietenkin ihan ookoo, sillä eihän me kyselty kaikila sukulaisilta, että kenelle käy milloinkin, vaan järjestettiin ristiäiset silloin, kun se meille onnistui. Mulle oli tärkeää lähinnä se, että minä ja perheeni ollaan paikalla ja toki sekin, että myös sukulaisia on mukana juhlassa. Mutta koska meillä aina paikalle tulee kyllä kaikki ne, jotka mitekään vain pääsevät, niin ei ole pelkoa siitä, että ketään sukulaisia ei tulekaan.