Entinen kaverini mustamaalaa minua muille narsistiksi!
Aivan absurdia.
Katkaisin välimme koska HÄN käyttäytyi muutamaa ystävääni kohtaan ylimielisesti ja ilkeästi, eikä lopettanut heidän arvosteluaan ja lisäksi oli mustasukkainen ajasta jota vietin miesystäväni kanssa.
Kostoksi hän "diagnosoi" minut narsistiksi ja itsensä kamalan narsistin uhriksi. En tiedä itkeäkö vaiko nauraa...
Täälläkin palstalla ihmiset usein puhuvat narsisteista, en voi olla miettimättä kuinka usein tapaus onkin päinvastainen, ja niitä narsistisia piirteitä enemmänkin näissä uhri-"raukoissa". Totuushan on että narsistisia piirteitä on ihan kaikissa ihmisissä, enemmän tai vähemmän. Sairaus on eri asia.
Itse olen elämässäni kohdannut diagnosoidun, oikean narsistin, enkä kehtaisi alkaa muita sillä nimityksellä kutsumaan silkasta kiukutuksesta, jos joku onkin mun mielestä ollut ikävä ihminen.
Kommentit (7)
Luota vain ihmisten arvostelukykyyn.
Narsisti käyttä häikäilemättömästi ihmisiä hyväkseen. Yleensä narsisti valitsee uhrin (yleensä perhe, esim. vaimo) ja pikkuhiljaa alistaa tämän täysin tahtoonsa. Alistamistapoja ovat mm. haukkuminen, väkivalta ja uhkaileminen. Lopulta uhri tuntee itsensä niin huonoksi, että ei ymmärrä hakea apua, vaikka suhteessa olisi väkivaltaakin. Uhri saattaa tuntea ansaitsevansa väkivallan.
Ulkopuolisten on erittäin hankala huomata narsistiutta, sillä narsisti osaa näytellä ja tarvittaessa esittää hyvinkin miellyttävää ja empatiakykyistä. Usein narsisti myös vierittää pahat tekosensa uhrin syyksi. "Hän yritti tahallaan ärsyttää, joten pinna katkesi. Olen hyvin pahoillani ja pyysin anteeksi. Hän on itsekäs, eikä anna anteeksi." Näin uhri on jälleen syyllinen.
Avioliitossa narsisti usein uhkailee avioerolla. Jos narsistilla ja tämän uhrilla on lapsia, myös lapset joutuvat usein uhkailun kohteiksi. Narsisti saattaa uhata viedä lapset pois äidiltää. Erotilanteissa on hyvin tyypillistä, että narsisti pistää pystyyn huoltajuuskiistat.[3]
Narsisti käyttä häikäilemättömästi ihmisiä hyväkseen. Yleensä narsisti valitsee uhrin (yleensä perhe, esim. vaimo) ja pikkuhiljaa alistaa tämän täysin tahtoonsa. Alistamistapoja ovat mm. haukkuminen, väkivalta ja uhkaileminen. Lopulta uhri tuntee itsensä niin huonoksi, että ei ymmärrä hakea apua, vaikka suhteessa olisi väkivaltaakin. Uhri saattaa tuntea ansaitsevansa väkivallan.
Ulkopuolisten on erittäin hankala huomata narsistiutta, sillä narsisti osaa näytellä ja tarvittaessa esittää hyvinkin miellyttävää ja empatiakykyistä. Usein narsisti myös vierittää pahat tekosensa uhrin syyksi. "Hän yritti tahallaan ärsyttää, joten pinna katkesi. Olen hyvin pahoillani ja pyysin anteeksi. Hän on itsekäs, eikä anna anteeksi." Näin uhri on jälleen syyllinen.
Avioliitossa narsisti usein uhkailee avioerolla. Jos narsistilla ja tämän uhrilla on lapsia, myös lapset joutuvat usein uhkailun kohteiksi. Narsisti saattaa uhata viedä lapset pois äidiltää. Erotilanteissa on hyvin tyypillistä, että narsisti pistää pystyyn huoltajuuskiistat.[3]
ihan yhden viestin perusteella. Mikäs pätevyys sulla olikaan?
ap
PS Täällä on monta aktiivista ketjua aiheesta millainen narsisti on ystävänä, "narskujen" temput jne, jotka ovat tosi suosittuja, joten ilmeisesti näitä päteviä diagnosoijiakin on yllättävän paljon palstalle päätynyt...
oikeat narskut ovat, sinä "tiedät" ja siksi oletat, että uhrit ovat narksuja. Kuten sinun tapauksessa, olet nyt uhri... Jep.
Avioliitossa narsisti usein uhkailee avioerolla. Jos narsistilla ja tämän uhrilla on lapsia, myös lapset joutuvat usein uhkailun kohteiksi. Narsisti saattaa uhata viedä lapset pois äidiltää. Erotilanteissa on hyvin tyypillistä, että narsisti pistää pystyyn huoltajuuskiistat.[3]ihan yhden viestin perusteella. Mikäs pätevyys sulla olikaan?
ap
PS Täällä on monta aktiivista ketjua aiheesta millainen narsisti on ystävänä, "narskujen" temput jne, jotka ovat tosi suosittuja, joten ilmeisesti näitä päteviä diagnosoijiakin on yllättävän paljon palstalle päätynyt...
Kirjoittajan pätevyydestä en tiedä, mutta harvinaisen oikeassa hän on. Kaikki tuo on totta, been there, seen that, olen näet itsekin ollut persoonallisuushäiriöisen uhri, nähnyt jopa ihan virallisen lääkärinlausunnonkin asiasta. En siis voi ymmärtää, miksi usein aletaan todellakin esim. narsistin uhrin "asiantuntijuutta" epäillä, hänhän se on oman elämänsä elänyt ja kokenut. Omakin kokemukseni oli, että unelmamies muuttui pikkuhiljaa ja loppuaika oli järkyttävää.
tai että mä olisin erityisesti uhri. Lähinnä koen että kaveri on melkoisen epäreilu ja itselleen epärehellinen ihminen, joka puhuu paskaa.
Taustalla ihan tavallinen ihmisten välinen erimielisyys ja loukkaantunut ihminen ylireagoi ikävästi kostaakseen.
ap
joilla on tarve luokitella toisia ihmisiä narsisteiksi, on yleensä ongelmia oman narsistisuutensa suhteen. Oikea narsismi on tosi harvinaista, kukaan ihminen ei törmää narsisteihin useassa eri ympäristössä.