Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias ei leiki yksin, miten teillä?

Vierailija
23.02.2012 |

Meillä 1- ja 3-vuotiaat lapset kotihoidossa. 3-vuotias ei malta leikkiä juuri laisinkaan yksin, vaikka alottelisi hänen kanssa leikkiä. Ainakun hivutan pois lastenhuoneesta tai muuten siirryn omiin töihini lapset seuraavat perässä. 1-vuotiaan kohdalla tämä on ymmärrettävää, mutta mielestäni vanhemman pitäisi osata olla jo hetken aikaa itsenäisesti. Isompi ei nuku edes päikkäreitä, joten mulla roikkuu koko ajan joku lahkeessa kiinni, mikä on aika rasittavaa. Leikkivätkö teidän samanikäiset jo yksin ja mikä voisi meille olla avuksi? Mies epäilee, että olen huomioinut häntä liikaa ja tämä on ns. opittua.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksii kyllä itse leikkejä (myös pitkiä roolileikkejä), mutta haluaa yleensä pitää aikuisen saatavilla joko leikin rekvisiitaksi tai yleisöksi.

Leikkien keksimisessä ei siis tarvitse avustaa, mutta niihin pitäisi osallistua edes passiivisesti.

Vierailija
2/4 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen oli tuollainen. Mietin myös, että olisiko opittua, mutta toisaalta lapsen keskittymiskyky ei ole koskaan ollut hyvä. Tästä johtuen hän ei ole erityisesti yksin ollessaan kyennyt pitkäjänteiseen toimintaan eli leikkiin/piirtämiseen yms. Vaati aina minua mukaan.

Toka ja kolmas lapsi ovat sitten ihan eri maata: ovat alusta alkaen osanneet leikkiä yksin. Ja tietysti myös sisarusten kanssa yhdessä. Esikoinen osaa nyt kouluikäisenä onneksi jo tehdä jotain yksinkin mutta raskasta se on ollut.

Kai kyse on temperamenttieroista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa yleensä että leikin hänen kanssa. Ihan vasta äskettäin alkanut vähän leikkiä/rakennella yksin legojen, junaradan tai autojen kanssa. Minun pitää yleensä olla vähintään samassa huoneessa ja osallistua/keksiä juonta puhuvana henkilönä. Nyt on kissa jäänyt puuhun, kuka tulee apuun -tyyliin. Välillä kehoitan häntä rakentamaan legoista laivan ja sitten tulen vähän leikkimään ja sitten kun pitää mennä vaikka ruokaa laittamaan, kehoitan vaikka kuljettamaan eläimiä eläintarhaan...

Kyllä ne varmaan kohta alkaa itse kehitellä leikkejä...

Vierailija
4/4 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus satunnaisesti (ehkä 2x/kuussa) innostuu jostain puuhasta, jota sitten tekee yksinään ehkä max. 30 min. Muuten haluaa aina äidin tai isän leikkikaveriksi. Lapsi siis 3.5v, aloitti pk:ssa muutama kuukausi sitten, joten toki haluammekin leikkiä hänen kanssaan illat ja viikonloput, mutta meininki oli kyllä samanlaista ennen hoidon alkuakin. Toki olemme aina leikkineet hänen kanssaan paljon ja hän on tottunut siihen.

Meillä 1- ja 3-vuotiaat lapset kotihoidossa. 3-vuotias ei malta leikkiä juuri laisinkaan yksin, vaikka alottelisi hänen kanssa leikkiä. Ainakun hivutan pois lastenhuoneesta tai muuten siirryn omiin töihini lapset seuraavat perässä. 1-vuotiaan kohdalla tämä on ymmärrettävää, mutta mielestäni vanhemman pitäisi osata olla jo hetken aikaa itsenäisesti. Isompi ei nuku edes päikkäreitä, joten mulla roikkuu koko ajan joku lahkeessa kiinni, mikä on aika rasittavaa. Leikkivätkö teidän samanikäiset jo yksin ja mikä voisi meille olla avuksi? Mies epäilee, että olen huomioinut häntä liikaa ja tämä on ns. opittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan