G: Minkä ikäinen/missä vaiheessa ei enää ole "POIKA"ystävä?
Minkä ikäistä miestä ei enää kutsuta poikaystäväksi? Onko se se maaginen 30v rajapyykki? Vai loppuuko se siinä vaiheessa, kun pari muuttaa yhteen, tällöinhän oikea termi on avomies.
Itseäni huvittaa kun puhutaan 18-vuotiaista "miehistä", ja toisaalta 34-vuotias "poikaystävä" kuulostaa niin koomiselta... :D :D
Kommentit (31)
olen alkanut miettiä tätä. Ollaan nyt 25 molemmat. Tähän asti ei oo ollu mitään ongelmaa kutsua tuota ukua poikaystäväksi. Mutta ihan nyt viimeaikoina se on alkanu tuntua vähän hassulta. Mutta ei se todellakaan mikään miesystäväkään ole. Se kuulostaa omaan korvaani siltä, kuin oltais 40+, mahdollisesti erottu aiemmista liitoista ja löydetty toisemme. :)
Avomies on aivan liian virallinen ja yököttävä jotenkin. "Avomieheni kanssa eilen kaupassa huomattiin..." eeeeiiii! Ei arkikieleen istu ollenkaan. (ollaan siis asuttu yhdessä 21-vuotiaasta)
No, onneksi toi on aika harvoin ku täytyy käyttää. Tutuille kun tietty tulee puhuttua ihan "Penttinä" vaan. Ja pyrin uusillekin tuttavuuksille mahd. pian alkaa puhua nimellä. Jos siis ylipäätään tulee tilanne missä pitää uku mainita.
aikuista. Säälittävää jonkun kolmevitosen itkeä, kuinka hän ei halua tulla sanotuksi naisystäväksi vaan tyttöystäväksi. Wt-meininkiä tuo wanna be-teiniys aikuisilla ihmisillä.
Miesystävä ja naisystävä- näistä tulee mieleen jotkut viiskymppiset jotka seurustelee. Ei jostain kolmekymppisestä voi käyttää noita termejä. On eri asia käyttää termejä poika/mies ja tyttö/nainen ihan erikseen. Poika ja tyttö on mun mielestä sellaisia ala-ikäisia tai max parikymppisiä. Sen jälkeen pitäisi käyttää sanaa mies/nainen. Toki kukin saa käyttää mitä termiä haluaa, siis itsestään. Ärsyttää kun uutisissa mieheksi sanotaan jotain 17-kesäisiäkin julleja, kun taas tyttöjä on jopa 25-vuotiaat naiset. Ei se "poika" siinä poikaystävässä tai "tyttö" siinä tyttöystävässä tarkoita kirjaimellisesti sitä että seurustelukumppani on tosi nuori.
iässä :) Ei sen enää mikään poikaystävä ole, jos yhdessä asutte ja olette tuon ikäisiä.
olen alkanut miettiä tätä. Ollaan nyt 25 molemmat. Tähän asti ei oo ollu mitään ongelmaa kutsua tuota ukua poikaystäväksi. Mutta ihan nyt viimeaikoina se on alkanu tuntua vähän hassulta. Mutta ei se todellakaan mikään miesystäväkään ole. Se kuulostaa omaan korvaani siltä, kuin oltais 40+, mahdollisesti erottu aiemmista liitoista ja löydetty toisemme. :) Avomies on aivan liian virallinen ja yököttävä jotenkin. "Avomieheni kanssa eilen kaupassa huomattiin..." eeeeiiii! Ei arkikieleen istu ollenkaan. (ollaan siis asuttu yhdessä 21-vuotiaasta) No, onneksi toi on aika harvoin ku täytyy käyttää. Tutuille kun tietty tulee puhuttua ihan "Penttinä" vaan. Ja pyrin uusillekin tuttavuuksille mahd. pian alkaa puhua nimellä. Jos siis ylipäätään tulee tilanne missä pitää uku mainita.
eräs vanhempi eläkeläisrouva puhui poikaystävästään joka asui 400 km:n päässä.
Minusta poikaystävä termi kuulostaa leikkisemmältä ilmaukselta kuin miesystävästä puhuttaessa. Miesystävä nimitystä voisi käyttää joissain virallisemmissa asiayhteyksissä.
iässä :) Ei sen enää mikään poikaystävä ole, jos yhdessä asutte ja olette tuon ikäisiä.
olen alkanut miettiä tätä. Ollaan nyt 25 molemmat. Tähän asti ei oo ollu mitään ongelmaa kutsua tuota ukua poikaystäväksi. Mutta ihan nyt viimeaikoina se on alkanu tuntua vähän hassulta. Mutta ei se todellakaan mikään miesystäväkään ole. Se kuulostaa omaan korvaani siltä, kuin oltais 40+, mahdollisesti erottu aiemmista liitoista ja löydetty toisemme. :) Avomies on aivan liian virallinen ja yököttävä jotenkin. "Avomieheni kanssa eilen kaupassa huomattiin..." eeeeiiii! Ei arkikieleen istu ollenkaan. (ollaan siis asuttu yhdessä 21-vuotiaasta) No, onneksi toi on aika harvoin ku täytyy käyttää. Tutuille kun tietty tulee puhuttua ihan "Penttinä" vaan. Ja pyrin uusillekin tuttavuuksille mahd. pian alkaa puhua nimellä. Jos siis ylipäätään tulee tilanne missä pitää uku mainita.
Sillä voi hyvin kiertää avo- ja aviopuolison ja myös sen onko hetero- vai lesbo/homosuhde
Ei tämä elämä niin vakavaa ole. Virallisimmissa asioissa jokainen yli 18-vuotias on nainen ja mies eli silloin puhutaan nais- tai miesystävästä mutta puhekielessä poika ja tyttöystävät voivat olla 0 - 120-vuotiaita :) Ei sillä ole mitään tekemistä iän kanssa.
Naurettavaa tosin on, jos 35-vuotias haluaa olla tyttöystävä, koska pelkää olevansa vanha muuten. Kannattaa yrittää alistua siihen, että ikää tulee koko ajan lisää vauhdilla :)
Itse sanoisin, että kolmikymppinen. Tämäkin on vähän kakspiippuinen juttu; jos pari asuu yhdessä, mutta eivät ole naimisissa, on ihan typerää puhua tyttö- tai poikaystävästä. Se on silloin se ja sama, onko 25v vai 40v.
Mutta noin seukkailuvaiheessa miesystävästä puhutaan vasta kolmenkympin jälkeen,
Vähän riippuu tilanteesta, kuten jo aikaisemmin sanottiin, jos jo asuu yhdessä ei enää ole mikään poikakaveri.
Voisko tulla joku valtakunnallinen käytäntö tähän?! Yli 30v on MIES, piste.
Heh, itselläni menee vain hermot välillä, kun ollaan jo viidettä vuotta yhdessä asuttu ja 2v lapsikin löytyy, silti äitini jatkuvasti sanoo miestäni minun POIKAystäväksi. Jotenkin vähättelevä termi. Tiedä sitten onko se protesti sille, kun ei olle naimisiin menty :D
Ja mieheni on siis 39v... x)
Aika ylös te tuon mies-termin pistätte!
Mie oisin sanonu että armeijan jälkeen on sitten niin mies eikä poika enää.
Armeijaan mennään yleensä n. 18- 20- vuotiaana. Mielestäni parikymppiset jätkät tosiaan ovat vielä pojankloppeja.
Verratkaapas naisiin samaa termiä; aika monia lähimmäs nelikymppisiä emäntiä tytötellään :)
Armeijaan mennään yleensä n. 18- 20- vuotiaana. Mielestäni parikymppiset jätkät tosiaan ovat vielä pojankloppeja.
Verratkaapas naisiin samaa termiä; aika monia lähimmäs nelikymppisiä emäntiä tytötellään :)
Näinhän se menee. Omassa puheessani, nyt kun pohdin, elämäntilanne on se joka ensimmäisenä vaikuttaa. Tyyliin onko työpaikka, asunto, auto, parisuhde.... Täysin vieraasta puhuttaessa rajaan sen "mieheyden" sinne 25v kieppeille.
Heh, itselläni menee vain hermot välillä, kun ollaan jo viidettä vuotta yhdessä asuttu ja 2v lapsikin löytyy, silti äitini jatkuvasti sanoo miestäni minun POIKAystäväksi. Jotenkin vähättelevä termi. Tiedä sitten onko se protesti sille, kun ei olle naimisiin menty :D
Miksi et sano äidillesi mitään? Itse ainakin pitemmän päälle loukkaantuisin oikeen kunnolla, kuulostaa tosiaan jotenkin niin vähättelevältä, varsinkin jos on tahallista :/ Oikeen paha mieli tuli
Armeijan jälkeen on mies eikä poika enää. Minusta vastaavasti voi sanoa että tytöstä tulee nainen kun hän saa lapsen sekä heillä on elämä hallussa. Eli teiniäidit eivät ole naisia vaan kotialeikkiviä tyttöjä.
Miksi et sano äidillesi mitään? Itse ainakin pitemmän päälle loukkaantuisin oikeen kunnolla, kuulostaa tosiaan jotenkin niin vähättelevältä, varsinkin jos on tahallista :/ Oikeen paha mieli tuli
Korjaillut olen moneen kertaan tätä termiä :P Että avomies tai tyttäreni lapsen isä ois miellyttävempiä vaihtoehtoja, mutta kun ei mee kaaliin niin ei- johtuu varmaan siitä, että meillä on pikkasen ikäeroa, (olen itse 28v) ja suhteemme alkuaikoina varsinkin äitini oikein korosti tätä POIKA-alkuliitettä, nolotti kuulemma niin paljon mitä muut ihmiset sanois jos tietääsivät että tytär on pokannut vanhemman miehen.
Jooo. O.o
Armeijan jälkeen on mies eikä poika enää. Minusta vastaavasti voi sanoa että tytöstä tulee nainen kun hän saa lapsen sekä heillä on elämä hallussa. Eli teiniäidit eivät ole naisia vaan kotialeikkiviä tyttöjä.
Ja lapsettomat 70-vuotiaat ovat "tyttöjä" ja "neitejä", just just.
viisikymppisetkin puhuu poikaystävistä :) Ja kyllä minä 18-vuotiasta poikaani jo miehenä pidän, kun on nähnyt pienestä vauvasta saakka niin kyllä ero siihen pieneen poikaan on aikamoinen kun lapsukainen on kaksi metriä ja täyttää kaikki mieheyden tunnusmerkit :)
Tohon teiniäitiyteen en ota kantaa, mutta kyllä mites esim VELAt? Ja kaikki eivät halua lapsia...
Olen muutenkin sitä mieltä, että tytöistä tulee naisia ennenkun pojista miehiä, tytöt ovat muutenkin kehityksessä poikia edellä.
Korjaillut olen moneen kertaan tätä termiä :P Että avomies tai tyttäreni lapsen isä ois miellyttävempiä vaihtoehtoja, mutta kun ei mee kaaliin niin ei- johtuu varmaan siitä, että meillä on pikkasen ikäeroa, (olen itse 28v) ja suhteemme alkuaikoina varsinkin äitini oikein korosti tätä POIKA-alkuliitettä, nolotti kuulemma niin paljon mitä muut ihmiset sanois jos tietääsivät että tytär on pokannut vanhemman miehen.
Jooo. O.o
Mun mielestä toi on törkeetä!
Muuten en ota kantaa/ jaksa välittää nimitetäänkö poika- vai miesystäväksi, mutta tuossa selvästi kyseessä joku ongelma mammasi korvien välissä.
NOLOTTAA mitä MUUT ihmiset ajattelevat???
apua.
Miesystävä ja naisystävä- näistä tulee mieleen jotkut viiskymppiset jotka seurustelee. Ei jostain kolmekymppisestä voi käyttää noita termejä.
On eri asia käyttää termejä poika/mies ja tyttö/nainen ihan erikseen. Poika ja tyttö on mun mielestä sellaisia ala-ikäisia tai max parikymppisiä. Sen jälkeen pitäisi käyttää sanaa mies/nainen. Toki kukin saa käyttää mitä termiä haluaa, siis itsestään. Ärsyttää kun uutisissa mieheksi sanotaan jotain 17-kesäisiäkin julleja, kun taas tyttöjä on jopa 25-vuotiaat naiset.
Ei se "poika" siinä poikaystävässä tai "tyttö" siinä tyttöystävässä tarkoita kirjaimellisesti sitä että seurustelukumppani on tosi nuori.