Vauvan syntymä ja facebook
mua suututtaa kun jotkut kirjoittelee fb:seinälle onnitteluja tai jopa ilmoituksen että nyt se on syntynyt jo ennenkuin äiti itse on ilmoittanut asiasta fb:ssä. eikö tuon ilon voisi jättää vauvan saaneelle itselleen?!
minä ainakaan en puhu vauvsta mitään fb:ssä ennenkuin äiti on itse saanut ilouutisensa sinne kirjoitettua. vasta sitten onnittelut.
Kommentit (41)
mutta kukaan muu ei onnitellut ennenkuin itse pistin viestin seinälle vauvan syntymästä. Sama tyyppi onnitteli yhteistä tuttua samalla tavalla. Tällä kertaa näen vain itse muiden seinälleni kirjoittamat jutut.
Paha mieli tuli kun luin tätä.
Olen sitten tehnyt tyhmyyksissäni tälläisen emämokan. Ihan ilosta vain, mutta nyt harmittaa. Ystävältä tuli tekstiviesti syntymästä ja kirjoitin onnittelut koko perheelle Face-seinällä hymy huulilla täpinöissäni. Siis en sukupuolta tms. Mutta nyt harmittaa sitte
Mikset vastannut viestiin tekstarilla, mikä logiikka? Halusit kuuluttaa, että sinäpä tiedät?
joka postaili jokaisen kuvan synnytyssairaalasta, pari alastomana ponnistusvaiheesta.
Eipä moni kommentoinut mitään. Mitä jos kokeilisitte samaa?
ihmettelen jo sitäkin, että halutaan salata raskaus, vaikka ollaan jo ihan viimeisillään. miksi lapsen saaminen on halutaan salata?
halunnut huudella naamakirjassa odotukseni vaiheista yms kaikelle kansalle koska on mun yksityisasia ja jaan sen mulle tärkeiden ihmisten kanssa. Enkä mä jaksa lukee kaikkia muiden neuvolakäyntejä, kuinka kauan jonku synnytys on kestäny ja kaikkein parhaita on ne joissa isä päivittää että kohta aletaan ponnistaa!!! olis kyllä meillä ukkokulta lentäny salista pihalle jos olis siellä alkanu päivittää. En mä ymmärrä miks noin haavoittuvaisessa paikassa pitää jakaa elämänsä yksityisimpiä asioita jotka voi joutuu ties kenen käsiin. JA joo, jos olisin siellä julkisesti ilmottanu että meidän pikku prinsessa se ja se synty sillon ja silloin painaen näin paljon ja ollen näin pitkä niin olis se mustakin kurjaa ollut jos joku olis mun ihanan vauvauutisen menny pilaamaan.
No minulla on nyt pari viikkoa laskettuun aikaan enkä ole FB:ssa maininnut raskaudesta halaistua sanaa. Kun "ystäviä" on siellä n. 300 joista osa koulukamuja, kollegoita eri yrityksistä ja muitakin ei niin läheisiä ihmisiä, en ole nähnyt "järkeväksi", tai tuntenut tarvetta päivittää millä raskausviikolla mennään tai että olen nyt äitiyslomalla. Tietysti ystävät tietävät ja suku, mutta mielestäni näistä perhepiirin asioista ja henkilökohtaisista jutuista pidetään yhteyttä ihan naamatusten / suullisesti, ei nettiin päivittelemällä.
Muutaman kerran tässä näiden 9kk aikana on käynyt, että joku vanha kollega on nykyisen kollegan kautta kuullu että meille tulossa toinen skidi ja mennyt kirjoittamaan seinälle IHANAA, ONNEA, PIKKULINNUT LAULOI UUTISET... ja minä välittömästi meilannut kiitokset mutta dellannut postauksen. Mielestäni on hyvän maun vastaista mennä julkisesti kirjoittelemaan? Pitää tuntea ihminen tosi hyvin tai olla tiedossa että on OK puhua asiasta. Mulle aivan sama loukkaantuuko ihminen siitä, et sit menen deletoimaan hänen onnetoivotuksensa. Meilaisi sitten privaattina onnittelut.
Ehkä se on sitäkin, että kun mikään ei ole varmaa. Kuinka menee loppuraskaus, miten menee synnytys, onhan vauvalla kaikki ok? Itse haluaa kätkeä onnensa ja käpertyä itseensä ja KUN kaikki on varmaa ja hyvin, ilmoittaa asiasta. En halua nähdä itseäni julkisena riistana.
Mut toisaalta, en ole muutenkaan mikään hyysääjä tai ole päivittelemässä "nyt vauva paskoi", tai "nyt ihana vauvani röyhtäsi"-juttuja. Kuka niitä jaksaa?
juu 8, olen samoilla linjoilla. Ja aijon nytkin muokata naamiksen asetukset niin, ettei mitään kommentteja näy kuin minulle, jolloin voin ite kontrolloida mikä päivitys sieltä ekana ihmisten silmille pongahtaa. Koska saletisti varmaa on, että kun pari tekstaria pistää niin heti on joku sivulle kirjoittamassa vauvaonnitteluja...
Eihän sinne kirjoiteta "KUULIN ETTÄ UKKOS PETTI SUA, SORI KAUHEESTI"-läppiäkään. No, tietty vauvauutiset on iloisia, mutta anyway, henkilökohtaisia asioita joka tapauksessa. ;)
[/quote]
Mut toisaalta, en ole muutenkaan mikään hyysääjä tai ole päivittelemässä "nyt vauva paskoi", tai "nyt ihana vauvani röyhtäsi"-juttuja. Kuka niitä jaksaa?
[/quote]
Vauva paskoi tai vauva syntyi ovat kyllä kaks ihan täysin eri luokan asiaa.
Mä kyllä vähän ihmettelen, et jos elämästään ei mitään halua jakaa, niin miks siellä fb:ssä pitää olla?
Ap:n pointin ymmärsin, mut en nyt jaksais moisesta närkästyä. Mut jos raskausuutinen ilmotettais fb:ssä ennen kuin ite olisin sitä kaikille lähimmilleni kertonut, niin siitä loukkaantuisin.
ihanaa, kun palatessani sairaalasta kotiin, huomasin facebook-sivuni täyttyneen onnitteluista. Itkien niitä luin :)
Vauvan vanhemmat ilmoittavat vauvasta. Sit saa avata hanat!
Mä olisin saanut raivarin, jos joku olisi mun seinälle aiheesta kailottanut ennen mua. Ja pidän ihmisiä, jotka näin tekevät, jotenkin vajokkeina.
Mä kyllä vähän ihmettelen, et jos elämästään ei mitään halua jakaa, niin miks siellä fb:ssä pitää olla?
no jos ei kerro odotuksestaan, tarkoittaako se, ettei kerro mitään itsestään? :)
ja toi vauva syntyi vs. vauva paskoi- tarkoitin sitä, että kun vaan on se ihmistyyppi joka päivittää JOKAISEN liikkeensä, on heijaheijaa, on foursquarea jne, mikä on musta sairasta. Miksi joku haluaisi tietää missä apteekissa nyt kävit, tai että olet esim. Kontulan Lidlin Mayor? :D
Mä olisin saanut raivarin, jos joku olisi mun seinälle aiheesta kailottanut ennen mua. Ja pidän ihmisiä, jotka näin tekevät, jotenkin vajokkeina.
Kyllä on pienisieluinen ihminen, jos terveen vauvan saatuaan oikein "raivostuu", jos joku onnittelee fb-seinälle. Aika moni on innoissaan kavereiden vauvauutisista, jotenkin kummallinen suhtautumistapa tuollainen. Kaikenlaisia tyhmiä ämmiä tässä maassa onkin, kun tuollaisesta asiasta saadaan suuri ärtymys tai raivo. Voi voi, ottakaa tuosta nallekarkki, pai pai.
On äidin ehdoton yksinoikeus julkistaa lapsen syntymä ystävilleen. Törkeetä varastaa häneltä se hetki!
mutta riippuu ihmisestä, pitää siis tuntea hyvin.
Mulla lukee edelleen FB:ssa että olen sinkku, vaikka olen jo pari vuotta seurustellut ja nyt olen kihloissakin. Sielä ei myöskään lue mitään mun raskaudesta. Ja nämä ei ole sitä varten että häpeäisin tai haluaisin salata, mun mielestä vaan kaikki joiden pitää tietää (ystävät, perhe) tietää ihan oikeasta elämästä, ja muiden (vanhat koulukaverit, vanhat kollegat, entiset naapurit) ei tarvitsekaan tietää. Jos joku näistä kyselee kuulumisia, niin toki kerron, mutta kun ei tule niiden kanssa muutenkaan jutletua, niin tuntuisi vaan tyhmältä ruveta heitä varten hehkuttamaan asioita facebookissa.
Mä käytän facea lähinnä chatin takia, ja lukeakseni muiden päivityksiä. Itse myös ilmoittelen sielä jos esim. lähden helsinkiin viikonlopuksi, jotta kaikki sielä asuvat tutut osaavat soitella jos haluavat nähdä. Sielä on myös helppo jakaa kuvia kauempana asuvien sukulaisten ja ystävien kanssa.
On äidin ehdoton yksinoikeus julkistaa lapsen syntymä ystävilleen. Törkeetä varastaa häneltä se hetki!
juuri niin. mutta monet varastaa.. pahoin pelkään että näin käy minunkin kohdalla kun vauvani syntyy.. suututtaa jo valmiiksi..
juuri niin. mutta monet varastaa.. pahoin pelkään että näin käy minunkin kohdalla kun vauvani syntyy.. suututtaa jo valmiiksi..
Muokkaa sivusi asetukset niin, että seinällesi kirjoittavien tekstit näet ainoastaan SINÄ! Siitäs saavat, ilonpilaajat!
En tiedä naamakirjasta paljoakaan, mutta miten sinne menee tietoa jota et ole aikonut kertoa ja joku toinen kertoo eteenpäin :p
Meillä se oli myös isän "oikeus, hän kun sattuu olemaan toinen vanhemmista. En minä lasta yksin "omista".
Meillä siis mies kirjoitti omalle sivulleen, että tyttö tuli jne. Yhteisiä kavereita kun on kasa niin kyllä se oma seinäkin oli täynnä onnitteluja.
Paha mieli tuli kun luin tätä.
Olen sitten tehnyt tyhmyyksissäni tälläisen emämokan. Ihan ilosta vain, mutta nyt harmittaa. Ystävältä tuli tekstiviesti syntymästä ja kirjoitin onnittelut koko perheelle Face-seinällä hymy huulilla täpinöissäni. Siis en sukupuolta tms. Mutta nyt harmittaa sitte