mitä kivaa voisi keksiä vastahakoisen murrosikäisen
kanssa hiihtolomalla? Yksi päivä hiihtolomasta olisi tarkoitus viettää yhdessä, 15 v. teinityttöä ei kiinnosta mikään eikä hän ole suostuvainen lähtemään minnekään, mutta yhden päivän saa luvan meidän vanhempien kanssa olla (välit menneet aika huonoiksi eikä ihme, kun emme tee yhdessä enää mitään kivaa, kaikki hetket kun olemme koko perhe yhdessä keskustelemma ikävistä asioista).
Olen ehdottanut laskettelua, ja sen ehkä teemmekin, jos ei muuta parempaa keksi. Mutta olisiko kellään mitään ideaa, mihin teini ehkä mielummin lähtisi? Asumme Porvoossa ja jossain n. 100-150 km sisällä siitä olisi hyvä pysytellä, ja mielellään vähän kauemmamksi menisimme kuin lähimipiin ostoskeskuksiin.
Kommentit (27)
Laskettelurinteessä helposti ollaan omissa oloissa (ja varsinkin jos teini bongaa rinteessä tuttuja keiden kanssa jää hillumaan, talvilomalla tuttujen näkeminen hyvin todennäköistä...)
Miten olisi keilaaminen, tai sitten vaikka seinäkiipeily? Noita voisitte tehdä yhdessä ja tsempata toisianne samalla. Päälle hyvää ruokaa jossakin mukavassa ravintolassa.
Jos haluaa teiniin yhteyden, voi kokeilla myös jotakin "uutta", esim. sanoo lapselle joka ihmettelee mihin me ollaan menossa, että ajetaan tyhjälle parkkipaikalle tm., ja siellä sitten antaa teinin vaikka ajaa vähän autoa. (kyllä, pitäisi olla suljettu rata, on laitonta jne. mutta itse muistan kuinka hienoa oli ajella isän kanssa yhdellä syrjäisellä kentällä missä ei muita koskaan illalla liikkunut).
ja siellä se viuhtoi 20 metriä mun edellä koko näyttelyn ajan ja just sen näköisenä, ettei kiinnosta tippaakaan
sitten mentiin kahville ja pullalle ja juteltiin mukavia ja hyvällä mielellä kotiin, oli kuulemma ollu kivaa =)
mutta pitänee painottaa shoppailu, jotta teini suostuisi edes harkitsemaan.... tarkoitus olisi toisaan vain viettää aikaa yhdessä, ei saarnata eikä luennoida eikä käsitellä mitään ongelmia, joita meillä on. Laskettelussa ei ehkä tosiaan ole aikaa jutella, mutta toisaalta juttelu on aika kiven takana, tällä hetkellä pelkästään yhdessä puuhailukin on plussaa.
Kiitos vinkistä =)
elokuvaa
shoppailua
mäenlaskua
kylpylää
laivaristeilyä
ja myös keilailu, miksei seinäkiipeilykin, kuulostaa hyviltä ideoilta, ehdotan niitä, teini saa valita =)
Kiitos ideoista, sain niitä itsekin pari lisää =)
ap
Muutenkin rikkoa vähän rajoja teinin kanssa.
Mun ehdotukset:
-kauas ostoskeskukseen jossa hemmottelet teiniä ihan kunnolla
-autolla ajo
-jos teini käyttää alkoholia (moni käyttää, valitettavasti) niin ostat teille vaikkapa siiderit ja istutte iltaa. Voit heittää hetkeksi sen äidin roolin pois ja kertoa omista teinikokemuksistasi
-älä nalkuta
-kehu teiniäsi
Vältä paikkoja jossa teini voisi tavata kavereitaan! Silloin hän uskaltaa olla enempi oma itsensä ja saattaa laskea uhmaansa hetkellisesti.
Esim. me käymme kahden teinini kanssa Torniossa shoppailemassa (asumme oulussa) ja meillä on aina ihan älyttömän hauskaa! Uskaltavat olla omia itsejänsä kun ei pelkoa tuttavista :-)
ja myös keilailu, miksei seinäkiipeilykin, kuulostaa hyviltä ideoilta, ehdotan niitä, teini saa valita =)
Kiitos ideoista, sain niitä itsekin pari lisää =)
ap
Ateneumin kaupasta teini saisi sitten valita mieleisensä taidejulisteen. Kiasmassa muuten on myös kiva kauppa.
Entä miten olisi tähtitorni kirkkaana yönä? Päivällä myös Tornista on hyvät näkymät. Jos teillä on kamera, voisitte ottaa "postikorttikuvia" kahvien lomassa.
Ihan suoraan sanottuna olisin teininä itsekin ihan helvetin kyllästynyt jossain Kiasmassa vanhempien kanssa. Rikkokaa rajoja! Kyllä te yhden päivän voitte olla teininne kavereita äidin sijaan
Meillä teini 15v. pakotetaan lähtemään koko viikoksi perheen kanssa laskettelemaan! Ei ole vielä kypsä jäämään kotiin viikoksi yksin. Ja kaveria ei ota mukaan...muutenkin saa luuhata niiden kanssa kaiken päivää.
Äiti, isä ja pikkuveli saa kelvata seuraksi hiihtolomareissulle ja kesällä 1vko etelässä.
Hiihtolomalla lasketellaan,syödään ravintoloissa, shopataan,käydään uimassa+hieronnassa ja mökillä pelataan pelejä,saunotaan,luetaan kirjoja ja tehdään ristikoita,katsotaan leffoja ja tietokone on mukana että teini voi roikkua myös facebookissa :)
Ihan suoraan sanottuna olisin teininä itsekin ihan helvetin kyllästynyt jossain Kiasmassa vanhempien kanssa. Rikkokaa rajoja! Kyllä te yhden päivän voitte olla teininne kavereita äidin sijaan
Itse olin innoissani, kun teininä pääsin taidemuseoihin. Eräs tuttavaperheen äiti vei ja kertoi tosi mielenkiintoisia juttuja maalauksista.
Itse olin innoissani, kun teininä pääsin taidemuseoihin. Eräs tuttavaperheen äiti vei ja kertoi tosi mielenkiintoisia juttuja maalauksista.
Itse ainakin käsitän tällä siis ne yläasteen pikkupahikset.
Itse ainakin käsitän tällä siis ne yläasteen pikkupahikset.
Se voi olla rooliakin. Ei voi näyttää, että tykkää.
Kyllä ihan naurattaa toi 9 ehdotus...ostakaa teineille siideriä niin johan viihtyy :) Jos on vähän tylsää ja pitäisi viettää aikaa perheenkin kanssa niin juotetaan teineille viinaa.. johan alkaa teini viihtyä kotona ja kaikilla on kivaa...
ei tahdo laskettelemaan eikä kiinnosta museot. Helsinkiin lähtee, syömään ja shoppailemaan, ja se kuulema riittää. Eilen se ei kuitenkaan aikonut lähteä minnekään, eli on jo antanut periksi ja antaa vielä sen verran, että jotain muutakin teemme kuin vain syömme ja shoppailemme. Ehkä keilailu, Heureka tms. matkan varrella, sitten vasta stadiin.
Meillä ei ikävä kyllä ole enää vuosiin ollut mitään yhteistä lomailua tms, ja se on ollut iso virhe. Tyttö harrasti aktiivisesti ratsastusta ja vietti aikaa mielummin tallilla ja ratsastusleíreillä kuin lähti lomareissulle meidän kanssa. Mieskin on mielummin omassa harrastuksessaan kuin lähtee lomallaan matkoille, enkä minäkään ole innokas matkustelija, viihdyn lomillakin hyvin kotona, ja sen vuoksi emme ole väkisin mitään lomareissuja tehneet. Se on kyllä nyt jälkikäteen ajatellen ollut virhe, tyttö on jäänyt liian yksin ja kun se teininä lopetetti ratsastuksen, tuli tilalle alkoholi, tupakka ja kaverit. Tätä virhettä yritetään nyt korjata, kyllä se vielä onnistuu, pakko onnistua.
Kiitos hyvistä ehdotuksista, ja toivtaan että meillä tulee onnistunut päivä. Tytölle juuri sanoin, että meihän pidetään hauskaa vaikka väkisin, jos ei muuten onnistu niin vaikka itketään ja pidetään hauskaa.... Jostainhan se on aloitettava, ja tästä se nyt lähtee....
ap
En usko että 15-v vastahankaista teiniä kiinnostaa. Mutta menkää keilamaan, biljardia pelaamaan tai muuta, nuo sellaisia mitkä teiniä kiinnostavat.
Yksi hyvä voisi tytön kanssa olla myös hemmotteluhoidot, esim. pedi- ja manikyyrit, homma sujuisi hyvin jos tekijänä/tekijöinä olisi rempseä tapaus joka saisi teidän välille luotua sitä yhteyttä :)
heurekan ja keilailun se hylkäsi heti, vaikka minä en ole vielä sitä keilailuakaan sulkenut pois, tyttö kun kieltäytyy ekana ihan kaikesta. Mutta manikyyristä se kyllä tykkäisi, toisin en usko että me saisimme siellä mitään keskustelua aikaan, mutta olisihan se silti yhteistä tekemistä. Luulen, että myös mies lähtisi mielellään mani- ja pedikyyriin ;-).
ap
kanssa hiihtolomalla? Yksi päivä hiihtolomasta olisi tarkoitus viettää yhdessä, 15 v. teinityttöä ei kiinnosta mikään eikä hän ole suostuvainen lähtemään minnekään, mutta yhden päivän saa luvan meidän vanhempien kanssa olla (välit menneet aika huonoiksi eikä ihme, kun emme tee yhdessä enää mitään kivaa, kaikki hetket kun olemme koko perhe yhdessä keskustelemma ikävistä asioista).
Olen ehdottanut laskettelua, ja sen ehkä teemmekin, jos ei muuta parempaa keksi. Mutta olisiko kellään mitään ideaa, mihin teini ehkä mielummin lähtisi? Asumme Porvoossa ja jossain n. 100-150 km sisällä siitä olisi hyvä pysytellä, ja mielellään vähän kauemmamksi menisimme kuin lähimipiin ostoskeskuksiin.
voi olla hyvä, syöminen, shoppailu, mikä häntä nyt huvittaa , kysy suoraan. lisäksi voi puhua esim ihan lapsuudestakin ja kysyä onko sieltä kysyttävää. hyvät välit ku saa , mikäli itsestäs riippuu, on aina hyvä, ehkä ei asu enää kauaa muutenkaan kotona. vasta hän oli lapsi...
Kyllä ihan naurattaa toi 9 ehdotus...ostakaa teineille siideriä niin johan viihtyy :) Jos on vähän tylsää ja pitäisi viettää aikaa perheenkin kanssa niin juotetaan teineille viinaa.. johan alkaa teini viihtyä kotona ja kaikilla on kivaa...
ei tarkoitus ole että ryypätään teinin kanssa. vaan osoitetaan että ei se äitikään ole niin tiukkapipo ja alkoholinkäytön ei aina tarvitse olla sitä örveltämistä. Päästetään teini "aikuisten"maailmaan ja tehdään samalla selväksi että ryyppäämistä ei hyväksytä mutta äidin kanssa voi tutustua alkoholin käyttöön. Ihan kuin se teini ei sitä muuten tekisi!
voi myös kivasti lievittää teinin kapinaa. kannattaa kokeilla. (ja tehdä selväksi että äiti ei hae juomia bileisiin)
ei tarkoitus ole että ryypätään teinin kanssa. vaan osoitetaan että ei se äitikään ole niin tiukkapipo ja alkoholinkäytön ei aina tarvitse olla sitä örveltämistä. Päästetään teini "aikuisten"maailmaan ja tehdään samalla selväksi että ryyppäämistä ei hyväksytä mutta äidin kanssa voi tutustua alkoholin käyttöön. Ihan kuin se teini ei sitä muuten tekisi!
voi myös kivasti lievittää teinin kapinaa. kannattaa kokeilla. (ja tehdä selväksi että äiti ei hae juomia bileisiin)
jotenki nmulle tulee mieleen, että menisitte Atenuemiin katsomaan sen Carl larssonin koti-idyllinäyttelyn. Jos se vaikka herättäisi jotain keskustelunaihetta. Sit syömään hyvin ja vaikka kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneille tms ja vähän shoppailemaan. Ei olisi raskasta sivistystä, mutta rauhassa olemista ja sellaista, missä ehkä tulisi puhuttua perheen kesken jotain (lasketellessa ehkä ehtii puhua vähän nirkoisesti, kun on kova meno). Mut ei mitään luentoja...