Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka päättää suunnittelusta sektiosta? Pelkopolin kätilö vai synnytystapa-arviota tekevä?

Vierailija
20.02.2012 |

Tuossa siis kysymykseni; kumpi päättää mahdollisesta sektiosta, se kätilö/lääkäri joka suorittaa synnytystapa-arvion, vaiko se lääkäri/kätilö jonka kanssa synnytystä on puitu ja läpikäyty pelkopolilla?

Tietäisin vaan miten asennoitua huomiseen synnytystapa-arvioon sairaalalla, pelkopolin toinen käynti mulla on ens viikolla. En oikein tiedä pitäiskö mun huomennakin puhua sektiosta siellä arviossa (vaadin siis sektiota, pieleen menneen ekan synnytyksen vuoksi), vai edelleen ens viikon pelkopolilla puhua että joo, mieleni ei ole muuttunut, sektion haluan?

Miten te olette klaaranneet tämän?

Ja ei, en halua tästä mitään sektio vs. alatiesynnytys-keskustelua.. :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin sektio, tosin omasta pyynnöstäni, eli ei olisi ollut välttämätöntä. On kuitenkin tehty se verran harvinainen aivo-operaatio, etteivät lähteneet asiaa mitenkään kyseenalaitamaan.

Mutta sinuna puhuisin asiasta heti, eli seuraavalla käynnilläsi. Kertovat varmasti sitten, onko tarpeen vielä muuallakin käsitellä.

Vierailija
2/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mullahan siis on nämä 2 sovittua käynti; tuo huominen arvio ja toinen pelkopolin visiitti. Pelkopolin kätilö sanoi ekalla kerralla mulle, että "älä nyt enää stressaa ja näe painajaisia, pääsemme kyllä lopputulokseen tämän asian kanssa", ja sovittiin toinen visiitti rv 37. Alkaa vaan menemään aika loppuhetkille tämän asian käsittely ja itsellä aikamoinen paniikki päällä.. :/ Eli tuskin tätä enää tuon pelkopolin jälkeen tarvii käsitellä missään? tai en tiedä.. aattelin vaan et jommassa kummassa varmaan nyt sitten kerrotaan miten menetellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kätilöt usein kertovat synnytyspelosta lääkärille. tietoihisi on kirjattu synnytyspelosta ja sectio toiveesta jos käyt pelkopolilla. Lopullisen päätöksen tekee kuitenkin synnytyslääkäri.

Vierailija
4/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu (valitettavasti) sairaalasta. Jos lääketieteellistä estettä ei ole niin toinen vaihtoehtoehto on hillitön pelko.

Suomessa kun halutaan kaikki tehdä mahdollisimman luomuna, niin sektion saaminen voi olla jopa mahdotontakin jos lääkäri on sitä mieltä.

Vierailija
5/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapiirini kokemusten perusteella päätöstä lykätään ihan kohtuuttoman pitkään. Vaikka sektio on aina myönnetykin, on tuleva äiti saanut pelätä ja stressata ihan viime metreille asti. Ihan tyhmää ja turhaa. Kaipa ne toivovat että mieli muuttuu tai että lapsi lähteekin syntymään.

Vierailija
6/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oma neuvolalääkäri on sitä mieltä että hänen urallaan ei koskaan olisi kuulemma tullut esiin tapausta, jossa äiti EI olisi saanut sektiota, jos on sitä vaatinut? Lääkäri myös itse 2 lapsen äiti ja suunniteltu sektio se toinen synnytys.

Eli synnytyslääkärilläkö nyt tarkoitatte sitä joka ottaa mut vasta poltoissani vastaan kun menen synnytysairaalaan, vai jompaa kumpaa näistä kenet 2 seuraavan viikon aikana tapaan, eli pelkopolin lääkäriä ja huomisen synnytystapa-arvion tekijää?

Lääkäreitähän he molemmat ovat kelle mulla on aika, ja tuskinpa suunnitelluissa sektiossa se menee niin että katotaan tilanne paikan päällä, kun vedet on jo menneet, vaan aika sovitaan jotenkin viikko ennen laskettua aikaa tms?

Vierailija
7/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aivan ymmärtänyt kuinka monta eri lääkäriä olet tapaamassa, mutta Helsingissä Kättärin pelkopolilla itse tapasin ensin kätilön, jonka kanssa "vain" keskustelin ja sen jälkeen viikon-parin päästä lääkärin, joka teki päätöksen sektiosta.

Suunniteltusektio toteutetaan nimensä mukaisesti suunnitelusti, eli ei odoteta että lapsi lähtee syntymään vaan sektioaika sovittiin ainakin omalla kohdallani tasan 1 viikko ennen laskettua aikaa.

Vierailija
8/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottavan ensimmäisen synnytyksen jälkeen (joka päättyi lähes kuolleen lapsen syntymään) päätin etten alakautta enää synnytä. Tätä puolsi myös lääketieteelliset syyt eli esikoinen ei esim. laskeutunut koskaan synnytyskanavaan joten tässä todettiin olevan "jotain häikkää", samoin kohdun suulla on lihaskasvaimen tyyppinen este.

Ilmoitin ensimmäisellä käynnillä äitiyspolilla että alakautta en synnytä, paperini luettiin tarkasti läpi, "jouduin" pelkokeskusteluun jonka piti sama kätilö joka oli ekassa synnytyksessäni ja joka sanoi heti että hän puoltaa sektiota.

Pääsin / jouduin keskustelemaan myös ylilääkärin kanssa joka ehdotti ensin ratkaisuksi sitä että hän toimii "kätilönäni", seuraa synnytystä tarkasti koko ajan ja jos se ei etene, päädytään sektioon. En suostunut. Pyysin mustaa valkoisella että saan sektion ja niinpä ylilääkäri sen minulle sitten kirjoitti ja totesi itsekin että perusteet kyllä löytyy.

Näin sain suunnitellun sektion joka oli aivan ihana ekaan katastrofiin verrattuna :)

Vierailija
9/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli siis synnytän NKL:lla (eka syntyi kättärillä), pelkopolilla käyn Jorvissa (kun kysyin miksi, vastaus oli että ovat keskittäneet keskustelut sinne ja "ihan samahan se on missä asiasta puhutaan"..). Oli aika katasrofi mielestäni myös toi eka pelkopolin käynti, kätilö oli erittäin tyly puhelimessa aikaa varatessa, ja sovittiin mm. että kandeja ei paikalle tulisi, mutta kun itse istunto sitten alkoi (45min myöhässä), oli paikalla myös 6 kandia kuuntelemassa tilitystäni.. Kätilö soitteli puheluita, vastaanottovirkailija/hoitsu ramppasi huoneessa allekirjoituttamassa erilaisia papereita lääkärillä jne. Ja 30 min etuajassa loppui se istunto koska porukan pitikin lähteä johonkin seminaariin. Kätilö pelotteli mut molempien synnytystapojen suhteen; kertoi kuolleisuuksista, infektioista, riskeistä, ja antoi kotiin luettavaa. "Miksi haluaisit sektion kun ensimmäinenkin meni juuri niin huonosti kun se vain voi?" hän kysyi, kun kerroin että sektion tahdon.Suorastaan veetuttaa että näen tämän naisen uudestaan ens viikolla. Harmittaa että itku tuli vasta autossa, kun tapaamisesta lähdin, ois varmaan pitänyt alkaa hysterisoimaan siellä vastaanottohuoneessa.

Mulla ekan lapsen syntymä oli 3 päivää kestänyt synnytys joka huipentui hätäsektioon koska lapsen sydänäänet katosivat, eikä synnytys käynnistelystä huolimatta kuitenkaan ollut käynnissä tms. Supistuksia oli koko ajan, joihin sain vain ilokaasua (ei auttanut lainkaan), ettei synnytys saisi takapakkia.. Tämän lisäksi sain pian kotiinpäästyäni kohtutulehduksen ja jouduin uudestaan sairaalaan vauvan ollessa kuukauden ikäinen. Tällöin peloteltiin mm. kohdunpoistolla ja uudella leikkauksella, mutta onnekseni tulehdus saatiin lääkkeillä kuriin.

Missään vaiheessa kättärillä ei synnytystäni läpikäyty tai sen kulusta puhuttu, jäin pimentoon, mutta ehdoton kammo jäi ja silloin jo päätin että jos KOSKAAN enää vauvaa tekisin, ehdoton sektio. Kokemus oli kauhea varsinkin kun aina unelmoin suurperheestä :/. No, tulin raskaaksi ja koko tämä 8kk on mennyt painajaisunten, paniikkikohtausten ja stressin kourissa :/

Nyt sitten huomenna toi klinkan synnytystapa-arvio ja ens viikolla sitten se toinen tapaaminen pelkopolin "ihanan" kätilön, ja ehkä taas niiden 6 kandin kanssa... Neuvolassa olen pelosta puhunut paljonkin, kuten myös sen neuvolalääkärin kanssa joka vain sanoi että tulisi pysyä kovana.

En kuitenkaan tiedä millä "argumenteilla" omaa kantaani perustella, muuten kuin etten halua käydä samaa helvettiä uudestaan läpi. Piste.

Ja onhan tässä aikaa kulunut useampi kuukausia näiden pelkopolin istuntojen välissä. Sain kotiin "läksyä" eli luettavaa molemmista synnytystapoista, plussista ja miinuksisa (ihankuin en olisi tässä näiden vuosien aikana lukenut ja etsinyt tietoa synnytystavoista, kun yritin etsiä vastausta miksi eka meni niinkuin meni), ja tilastoja kumpi tapa "kannattaa" ja kumpaan delaa itse helpommin... Oi ttä auvoa.

Ja löyhässä hirressä roikun edelleen, "saattaahaan se toinen synnytys mennä nopeasti ja helposti, älä stressaa"-kommentteja saaden ystäviltä (joiden synnytykset olleet 3h luomusynnytyksiä).. Jep jep.

Vierailija
10/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko nyt vähän selvennystä, niin voisin vastata sulle. Mulle on tehty pelkosektio Naistenklinikalla.

Pelkopolilla juttelet vain ja ainoastaan KÄTILÖIDEN KANSSA, jotka eivät tee leikkauspäätöstä. Sun pitää käydä pelkopolit läpi, ennenkuin LÄÄKÄRI tekee päätöksen sektiosta. Sekin päätös tehdään erillisellä vastaanotolla, joka ei siis sijaitse pelkopolilla.

Synnytystapa-arvio, kysymys siitä, oletko menossa tapaamaan lääkäriä vai kätilöä?!

Vierailija
11/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tekee aina päätöksen sektiosta. Sektiopäätös (suunniteltu sektio) tehdään yleensä melko myöhään, varsinkin, jos syynä on pelko. Sulle myönnetään sektio ehkäpä vain pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja se suunniteltu sektiokin vedetään melko lähelle laskettua aikaa.

Kätilöt ei todellakaan tee sektiopäätöstä.

Vierailija
12/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huominen tapaaminen on lääkärin kanssa, joka tekee synnytystapa-arvion. Pelkopolin emäntä oli ilmeisesti kätilö (jos muistan oikein). Laskettuun aikaan on tänään päivälleen kuukausi. Eli ilmeisesti jos edelleen vaadin ens viikon pelkopolilla vielä sektiota, saan sitten taas uuden ajan lääkärille joka tekee lopullisen päätöksen?

Vierailija
13/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huominen tapaaminen on lääkärin kanssa, joka tekee synnytystapa-arvion. Pelkopolin emäntä oli ilmeisesti kätilö (jos muistan oikein). Laskettuun aikaan on tänään päivälleen kuukausi. Eli ilmeisesti jos edelleen vaadin ens viikon pelkopolilla vielä sektiota, saan sitten taas uuden ajan lääkärille joka tekee lopullisen päätöksen?

Juuri noin se menee. Pelkopolin ihmiset on kaikki kätilöitä, jotka eivät tee mitään päätöksiä. Huomenna lääkäri ei tee lopullista päätöstä, koska sun pitää läpikäydä koneisto. Eli vielä sinne pelkopolille pitää mennä ja vielä sen jälkeen sun pitää mennä lääkärin vastaanotolle, joka tekee päätöksen. Huominen lääkäri suosittaa ihan varmasti alatietä etkä tule hullua hurskaammaksi käynnistä.

Vierailija
14/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, semmosta käännytystähän tämä on koko ajan ollut, ainoastaan neuvolalääkäri ollut mun kanssa samalla aaltopituudella. Erittäin stressaavaa kyllä ollut tämä toisen odotus, huh huh. :(

Ja kyllä ekankin piti mahtua, olla sopivan kokoinen ja kaikkea muuta, kun kävin hänestä synnytystapa-arviossa kättärillä vuosia sitten, en usko että tosiaan tuo mihinkään muuttuu vaan kaikki puitteet on kunnossa alatiesynnytykselle.

Mitäs sitten sen pelkopolin jälkeen kun/jos saan sen toisen ajan sille lääkärille joka sitten tekee sen lopullisen päätöksen; mitä hänen kanssa käydään läpi/miten perustelen kantani? Tuntuu että kukaan ei ota tätä asiaa vakavasti, sivuuttaa mielipiteeni, silittelee vaan päätä että voi voi mutta kyllä se on parempi että alakautta jne jne jne. Tiedän tasan tarkkaan mikä on vauvalle parast, mikä äidille, mutta tämä on mun kokemus, tunteet, mielipide, päätös. Tuntuu että mitenkään en voi itse asiaan vaikuttaa ja ahdistaa aivan sikana. Yöt menee valvoessa, kun pitäisi levätä että jaksaa sitten vauvan kanssa kun hän muuttaa taloon..

Vierailija
15/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pelkopolin jälkeen saat vielä lääkäriajan ja sen kanssa saat vääntää pitkään kättä, ennenkuin sektiopäätös on kourassasi.

Vierailija
16/17 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molemmat lapseni saanut pelkosektiolla, siis ilman mitään "oikeaa lääketieteellistä" syytä. Ensimmäinen syntyi NKL:lla ja toinen SEKS:ssa. Ensimmäisen kohdalla piti vähän vääntää, toisen kohdalla ei sitten juurikaan. Tulevana kesänä kolmas lapseni syntyy automaattisesti sektiolla ilman pelkopolikäyntejä tms. koska alatiesynnytys ei käy kahden aikaisemman sektion takia. Molemmista olen sektiopäätöksen saanut kouraan rv 36 ja sektiot on tehty kaksi päivää ennen laskettua aikaa.

Mulle jo silloin aikoinaan NKL:lla sanottiin että ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen vastoin tahtoaan. Eli kyllä sen sektion ihan varmasti saat kun vaat pidät omasta kannastasi kiinni. Mun ei ole koskaan tarvinnut esittää mitään hysteeristä eikä tirautella kyyneleitä vaan olen perustellut kantani asiallisesti ja varmasti. Tsemppiä.

Vierailija
17/17 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siinä ei kauaa ehdi vääntää, pukkaa laskettuaikakin päälle jo... :P

huomasin papereista että pelkopolilla tapaamani nainen oli muuten lääkäri-nimikkeellä, ei kätilö. Ja kotiin lähettämänsä lapun (yhteenvedon) loppuun on kirjannut suunnitelma-kohtaan seuraavasti: "sovitaan kontrollikäynti rv 36:lle jolloin lopullinen kanta synnytystapaan ja mikäli alatiesynnytys tuntuu mahdolliselta, niin suunnitellaan siihen liittyviä asioita niin, että tuleva synnytyskokemus olisi edellistä positiivisempi."

En ollut tätä kirjelmää aikaisemmin lukenutkaan, mutta tämä tuntuu vähän antavan toivoa sektiosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi