Apua sämpyläntekoon?
Hei, mulla on puoli kattilallista aamuista puuroa jääkaapissa. Maitoon keitettyä. Mitä mä sille nyt teen, että saataisiin illaksi sämpylöitä? Huom. En ole koskaan leiponut. Kiitos avusta jos joku vaivautuu auttamaan.
Kommentit (5)
Mitä puuroa se on? Eikös sitä voi laittaa taikinaan sitä puuroa? Mutta luulen että vasta loppuvaiheessa.
Katso netistä ohje.
niin ja unohdin sanoa että kuivahiiva seataan aina jauhoihin muuten ei onnistu. ensin hiiva/jauhoseos sitten muita aineita niin paljon että vaikuttaa helposti leivottvaslta jos on vetelää niin ota jauhoa käsiin ja taputtele vaan pellile tulee yhtä hyviä .n 200-225 astetta 10-15 min
Kuivahiiva lisätään aina jauhoihin.
Lämmitä puuro kädenlämpöiseksi mikrossa, liota tuorehiiva tilkkaan vettä ja lisää puuroon, lisää suolaa ja loraus siirappia sekä alusta joukkoon jauhoja, lopuksi lisää rasvaa 50-100g ja alusta taikina valmiiksi.
Jos käytät kuivahiivaa lämmitä puuro 42 asteiseksi, muuten toimit samoin kuin edellä mutta lisäät jauhojen joukkoon kuivahiivan
Kun en tiedä kattilasi kokoa (0,5 litraa - 10 litraa) en voi tarkempaa ohjetta antaa. Jos haluat voit toki lisätä vettä puuron joukkoon ja tehdä isomman taikinan.
Keitä vettä jonkinverran että saat lämpimäksi puuron n.39 asteiseksi jos on kuivahiivaa,sitten sekaan ruokaöljyä suolaa leseitä ym kaikkea mitä löytyy,vähän siirappia herkullisia sämpylöitä tulee.