Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aso-asumisesta

Vierailija
19.02.2012 |

Onko teillä aiheesta kokemuksia, jotka olis tärkeä jakaa perheelle joka vakavasti asoa harkitsee?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että vuokrien olisi pitänyt alentua, mutta en oikein muista tommoista kuulleeni.

Syyt korotuksiin ovat yleensä huoltojen korotukset, kovat talvet yms. Jos vertaa ihan vapaiden markkinoiden hintoihin niin onhan tämä ihan ok asumista, jos ei halua huolehtia mistään itse eikä halua yllärikuluja. Itse en halua omistaa yhtään mitään. Se olisi sitten joku arvohuoneisto Eirassa, Tukholmassa tai Pietarissa, mutta ei mitään tämmöisiä moderneja taloja.

Ihan tyytyväinen olen ollut. Nyt tähän kämppään pitäisi kyllä vaihtaa liesi ja vessa, mutta sitä eivät tee. Ovat aika kamalassa kunnossa edellisen vuokralaisen jäljiltä, mutta eivät vaihtaneet. Toisaalta ei kait sellaiset maksa kuin jotain 2-300 euroa yhteensä, joten ei ole mikään pelkkä rahakysymys.

Täältä tulee elokuussa vapautumaan rivariyhtiöstä ihanalla paikalla ainakin kaksi kämppää noin 73 ja jotain 115 neliötä. Uskoisin, että nämä voisi saada aika pienellä numerolla. Lähellä kauppakeskus, uimahalli, jäähalli, venesatamat ja uimarantoja yms. Kiinnostaiskos ketään?

Vierailija
2/8 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisessa puinnissa juuri sen vääristyneen periaatteen vuoksi, että vastikkeet nousevat, monilla paikoilla ne ovat jo enemmän kuin vastaavat vuokra-asunnot vuokrineen ja niin ei missään nimessä pitäisi olla.

Ihmisillä on hyvin huonot mahdollisuudet vaikuttaa taloyhtiön asioihin, pimitetään kirjanpitotietoja eikä kenelläkään oikein ole selkeää kuvaa siitä, mihin ne vastikerahat menevät, mitä niillä tehdään...ason alkuperäinen periaatehan oli se, että vuosien kuluessa asuminen halpenee, eli kun taloyhtiön lainat on poismaksettu, vastikkeet pienenevät. Mutta näin ei ole missään käynyt.

Asosta on tullut monille rakennuttajille kultakaivos, hyvin tuottava bisnes. Itse olen monissa asoasunnoissa käynyt ja olen kyllä ollut kovin yllättynyt monien asuntojen kunnosta. Eivät todellakaan ole kaikki mitään hyvin hoidettuja kämppiä.

Jos ei yhtään tarvitse lainaa ottaa, voi se aso jonkin aikaa olla ihan toimiva juttukin...mutta lainan kanssa hyvin usein vastike nousee samoihin summiin ellei jopa enemmän, kuin mitä jo lyhentäisi asuntolainaa.

Itse olen asunut Hason asunnossa siis Hlesingin kaupungin omistamassa sellaisessa ja takaisin en muuta. Nyt asun vuokralla ja olen paljon tyytyväisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa firmaa on aina ollut eli Vaso Turun seudulla. Vastike meilläkin nyt ensi kuun alusta nousee ollen n. 1050€/kk. Asunto on 5h+k 120m2 rivitalo, vastikkeeseen kuuluu vesiennakko ja netti.

Vastaavan kokoista rivitaloa olisi ollut vaikea löytää näin läheltä keskustaa tällä hinnalla, vaikka maksetaan lainaakin 150€/kk. Yleensäkään isoja vuokrarivitaloja on Turussa aika vähän.

Tietysti tuolla hinnalla lyhentäisi jo aika hyvää asuntolainaakin mutta tällä hetkellä emme saa lainaa pienten tulojen takia. Saadaan tietysti sitten asumistukeakin Kelasta kuin vuokra-asuntoon, itsemaksettavaksi ei jää kovin paljon (saadaan täydet 80% tällä hetkellä asumistukea).

Huoltohommat ovat tarvittaessa aina hoituneet ja asuminen on muutenkin yhtä "huoletonta" kuin vuokralla. Pois pääsee kuitenkin max 3kk irtisanomisajalla eli ei tarvitse itse yrittää myydä eteenpäin. Pankissa asunto käy mahdollisen lainan takuuksi 100%:sti eli takaajiakaan ei tarvittu.

Mielestäni aso-asuminen on siis hyvä vaihtoehto silloin kun omaan ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta. Kunhan valmistun niin hankitaan kyllä oma talo mutta siihen asti on hyvä tässä.

Vierailija
4/8 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se häiritsi pahasti, että vastikkeet nousivat koko ajan, mitään peruskorjauksia ei tehty ja silti annettiin ymmärtää, että indeksikorotus nostaa asomaksun arvoa vuosittain. Miten arvo voi nousta jos talo rapistuu käsiin?

Myös 3 kk irtisanomisaika on todella hankala pois lähtiessä. Muutimme vuokralle ennen omaan muuttamista ja jouduimme irtisanomaan ason kun ei ollut mitää tietoa mihin päästään. Onneksi asia järjestyi.

Kun muutimme asoon, samalla kuukausimaksulla sai siihen aikaan yhden huoneen enemmän kuin vastaavassa vuokra-asunnossa, kun muutimme pois, maksi oli jo sama.

Vierailija
5/8 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5+k+s ja vastike hieman alle 1000€. Mielestäni tältä alueelta tosi edulline, oma tämänkokoinen rivari maksaisi noin 300 000€ tällä alueella ja vuokrattunakin reilusti yli tonnin, jos vuokra-asuntona edes löytyisi. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä.

Nyt tuli juuri 10v täyteen ja saatiin ASOLTA remonttirahaa noin 1350€ ja sillä olisi takoitus hommata keraaminen liesi ja tehdä pientä pintaremonttia, maalausta ym. Huoltoyhtiö on toiminut tosi hyvin ja rikkoituneet kodinkoneet mm. jääkaappi vaihdettiin sutjakkaasti uuteen. Lumitöistä ym. ei myös tarvitse kantaa huolta, koska huoltoyhtiö tekee nekin. Emme ole valmiita sitoutumaan isoon lainaan ja Asossa taidetaan pysyä vielä monta vuotta.

Ehkä sit kun lapset muuttaa pois kotoa voimme harkita omaa kaksiota esim. Helsingin keskustasta :)

Vierailija
6/8 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissa omistaja kääntää aso-maksut omaan liiviinsä, velkaa lyhentämättä. Aso-maksut eivät siis alene kuten oli tarkoitus.

Vierailija
7/8 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissa omistaja kääntää aso-maksut omaan liiviinsä, velkaa lyhentämättä. Aso-maksut eivät siis alene kuten oli tarkoitus.

valtakunnallisesta asokodeista? Kyselee toinen asumisoikeutta harkitseva.

Vierailija
8/8 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuttiin lähes neljä vuotta. Nyt muutetaan omaan. Vastikkeet nousivat kovasti tänä aikana kun tässä asuttiin. Todella hyvin lyhennetään omaa asuntoa samalla rahalla mikä meni ennen vastikkeeseen.

Hyviä puolia oli hyvä asumisen laatu ilman suurta velkataakkaa. Asuminen on ollut myös riskitöntä, saamme asuntoon sijoittamanne summan takaisin ilman myyntihuolia. Vuotavien hanojen korjaukset ja muut huoltotoimenpiteet ovat sisältyneet vastikkeeseen ja huolto on toiminut hyvin.

En kuitenkaan oikein ymmärrä että tätä asuinmuotoa pidetään jotenkin "tuettuna". Vastikkeet lähentelevät kuitenkin markkinahintoja ja oma pohjasijoituskin tarvitaan. Ja vastikkeet siis ovat nousseet reippaasti koko ajan.

Hyvä vaihtoehto vuokra-asumiseen ilman että on niin riippuvainen vvuokranantajasta.