Onko 'paheksuttavaa' jos 3.serkut seurustelee keskenään???
Nii siis onko ns. 'paheksuttavaa' jos 3.serkut (eli isovanhemmat on serkkuja?) seurustelee keskenään?
Kun se että serkut seurustelee on monen mielestä ainaki ''paheksuttavaa'' nii mitenkäs on 3.serkkujen kohalla?
Ihan jokasen omaa mielipidettä kyselen, ku on omalla kohalla nyt tällänen tilanne, ja isä ei ainaka hirveesti ilahtunu (tosin se on aika 'vanhan aikanen', että johtusko siitäki..) :p
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
tiedän yhden avioparin, jotka ovat serkkuja ja heillä vielä kolme lasta. Ja ihan normaaleja ovat.
normaalia ei todellakaan ole moinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiedän yhden avioparin, jotka ovat serkkuja ja heillä vielä kolme lasta. Ja ihan normaaleja ovat.
mä tiedän parikin avioparia jotka ovat naimisissa keskenään - onko ällöttävää?
Juridisesti serkun kanssa voi avioitua. En mä näen mitään kummaa tuossa, jos 3. serkun kanssa seurustelee.
Vierailija kirjoitti:
Perverssiä touhua. Ihan sairasta.
Minäkin tunnen avioparin jotka ovat sisarusten lapsia keskenään. Ovat eläkkeellä eikä ole syntynyt lapsia kun olivat nuorempia.
Ei kaukaista sukua edes voi tietää ja harva tutkii.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, mutta jos lapsia tosiaan jossain vaiheessa tekisi mieli hankkia niin on pakko pitää mielessä, että sukusairaudet tosiaan periytyvät kovalla prosentilla ja mahdollisuudet muunkinlaisiin kehityshäiriöihin ovat paljon "normaalitapauksia" suuremmat. Mutta tämä on biologiaa, ei paheksumista.
Noin yleisesti ottaen en kyllä itse pitäisi ajatuksesta, että kumppanini kuuluisi samaan sukuun kuin minä, vaikka vain etäisestikin. Mutta sillä mitä minä ajattelen ei sinun kannaltasi taas ole tasan mitään väliä. Eli anna palaa vaan!
Noin kaukaisilla sukulaisilla ei käytännön merkitystä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_of_relationship
Ap, anna palaa vain. Jotkut varmasti katsovat kieroon mutta se on heidän ongelma, ei teidän.
Vierailija kirjoitti:
meiltä päin on ihan mahdoton löytää puolisoa joka ei ole mitään sukua, aina se jostakin kautta on! Itse hain tosin sitten kauempaa, mutta en näe tuossa mitään pahaa, se on kaukaista, vai kuinka monella teillä kolmannet serkut kuuluvat sukuun niin sanotusti? En itse todellakaan edes tiedä kaikkia kolmansia serkkujani!
En tiedä ainuttakaan sellaista ja tuskin muutkaan.
Ihan ok. Mun vanhemmat on pikkuserkkuja keskenään, ja saivat 6 tervettä(ainakin fyysisesti 😁) lasta.
Moni seurustelee tietämättäänkin. En minä ainakaan tiedä isovanhempieni serkkuja. Useimmilla vielä eri sukunimi luonnollisesti.
Isovanhempamme seitsemän sukupolven takaa olivat sisaruksia, haittaako se?
Ei ole normaalia. Voisiko sen kumppanin vaihteeksi hakea eri puolelta Suomea?
ei kirjoitti:
Ei ole normaalia. Voisiko sen kumppanin vaihteeksi hakea eri puolelta Suomea?
Eivät huoli tällaisia juntteja. Itse en tykkää lappalaisista enkä savolaisistakaan.
Minusta siinä ei ole mitään kummallista (harrastan sukututkimusta), koska 3. serkuilla eli pikkuserkkujen lapsilla on jo sen verran vieraampaa geeniperimää, (ainakin jos edeltävien tasojen serkkujen puolisot on muualta muuttaneita) että siitä vaan.
Laki ei kiellä. Joten mitenkään laitonta se ei ole.
Sukulaisuussuhde on niin pieni, että ei juuri merkitystä. Tuon asteinen sukulaisuus on ollut todella yleistä aiempien sukupolvien kohdalla varsinkin kun on pienissä kylissä asuttu. Itsekään en omien vanhempieni serkkuja suurta osaa tunne, saati sitten isovanhempien.
Siis pikku-pikkuserkkuja? No tietysti on ok. Jos nyt ajattelen äitini ja isäni serkkuja, niin osaankohan edes nimetä heistä kuin kaksi. Ja heitä on paljon enemmän, sen tiedän. Ja osaan nimetä ainoastaan kaksi pikkuserkkuani. En ole nähnytkään viimeksi kuin joskus 10-vuotiaana. Jos pikkuserkkujeni lapset ja minun lapset päättäisivät alkaa seurustella, niin siitä vaan.
Tai jos ajattelen isovanhempieni serkkuja... hah! En tod osaa nimetä heistä ainoatakaan. Ei pienintäkään käsitystä. Saati sitten, että tietäisin heidän lastensa eli vanhempieni pikkuserkkujen nimet, jotta olisin osannut varoa heidän lapsenlapsiaan, etten vahingossakaan olisi heihin haksahtanut sinkkuaikanani.
Tuossa kerran tutkin yhtä isompaa sukua, jonka sukuhaaraa minäkin etäisesti olen, ja sieltä paikansin monta luokkakaverini neljänneksi tai viidenneksi serkuksi. Näin lähellä mennään koko ajan, kun kyseessä on pieni maa ja vielä 90-luvullakin oli tosi umpeutunutta menoa maakunnissa. Kaikki sukua ainakin kaukaisesti.
Itse en edes tunne kolmansia serkkujani, kuin sisarukseni (vanhempamme ovat pikkuserkkuja keskenään). Kaikkia pikkuserkkujani en edes tunne. En olisi voinut parempia vanhempia toivoa: hyvin ovat kasvattaneet lapsensa ja rakastavat toisiaan monien vuosikymmenienkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä tiedän parikin avioparia jotka ovat naimisissa keskenään - onko ällöttävää?
Ja tunteisiin 😂
Etkö saanut ketään muuta kuin oman serkkusi?
Ei sukulaiset voi olla parisuhteessa, sitä kutsutaan ns, sukurutsaus eli kierokin voi hyvin kuvastaa asiaa, voi olla seurustelu suhteessa vain tuntemattoman kans, mikä ei saa olla sukua millään tavalla.