Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos 1lk:n vanhempi kotona klo 15,tarvitseeko ip-hoitoa?

Vierailija
18.02.2012 |

en tiedä, mihin asti ekaluokkalaisilla yleensä on koulua?

olisin itse tullut töistä kotiin klo 15. mitä mieltä, tarvitseeko ip-kerhopaikka hommata?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli hakisin paikkaa ehdottomasti, koulu kuitenkin voi loppua jo klo 12 tai 13

Vierailija
2/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut muistelisin, et ekaluokkalaisten koulupäivät ois usein klo 12-14 asti?

että ite ottaisin kerhoopaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki kolme on tullut kotiin suoraa koulusta ja niin tehdään 4. kanssa.

Vierailija
4/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin pieni lapsi on tosi pieni olemaan yksin

Vierailija
5/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaikki kaverit menee ip-kerhoon, ja sinun lapsesi tulee yksin kotiin, hän on todella yksin ne kaksi tuntia ja samalla jää ulos kaveripiiristä, eli ip-kerho on nykyään "pakollinen"

Vierailija
6/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuota,ei todellakaan ole. KAIKKI tuntemani lapset lähtevät koulusta mielummin kotiin, kuin jäävät iltikseen. Ja näin on meilläkin tehty, olen kotona viim kolmelta. Kavereita on lapsella.

Vierailija
7/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaikki kaverit menee ip-kerhoon, ja sinun lapsesi tulee yksin kotiin, hän on todella yksin ne kaksi tuntia ja samalla jää ulos kaveripiiristä, eli ip-kerho on nykyään "pakollinen"

mut muuten en kyllä ymmärrä. Siis itse olen ainakin, samoin ku kaikki kaverini/tuttavani tullut koulusta kotiin, ekaluokkaisesta asti ja äiti+sisarukset tuli sitten n. 17.30-18.30 aikaan.. Nykyään on niin ihme hyysäysmeininki..

Vierailija
8/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevään 10-päiväisenä ip-kerhossa. Päivinä jolloin koulu loppuu klo 13 ei mene ip-kerhoon, mutta klo 12 loppuvina päivinä menee. Koulumatkaan menee puoli tuntia, eli tulee kotiin ennen minua. Meillä sopinut näin hyvin, mutta ensi syksyksi (kun alan tehdä taas normaalia työaikaa ja lapsi on tokalla) on iltapäiväkerhopaikka vielä haettu.

Vierailija
9/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee joko klo 12 tai 13. Sehän riippuu teidän lapsesta ja työajoistasi, miten ip-kerhoa tarvitaan.

Ehkä ainakin syksyksi ottaisin paikan, vaikka lapsi olisikin omatoiminen ja pärjäävä. On se iso elämänmuutos kuitenkin.

Meidän lapsi ei ole ip:ssä, kun olen vauvan kanssa kotona. Eikä halua mennä sinne. Ei ole mikään sosiaalinen pakko mennä. Ei ainakaan siis meillä. Hyvin on kavereita saanut luokaltaan.

Vierailija
10/30 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhempi ei ole kotona?miten saada aika kulumaan?

siis ekaluokkalainen?

Vierailija
11/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hämmästyttävän lyhyt. Kyllä se on 7 tunnin luokkaa.

Mutta eihän tietenkään kaikille lapsille yksiolosta ole samanlaista vaikutusta mielialaan. Mutta se että lapsi joutuu olemaan yksin kotona tuntikausia päivässä ja vanhempien mielestä se on ihan ok kertoo toki sen, että näillä vanhemmilla ei muutenkaan ehkä ole käsitystä siitä mitä lapset tarvitsevat tasapainoiselle kasvulleen ja vuorovaikutussuhde voi olla muutenkin etäinen ja välinpitämätön.

Vierailija
12/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhempi ei ole kotona?miten saada aika kulumaan?

siis ekaluokkalainen?

jos vanhemman asenne on tuollainen :D

Miten itse saat vapaa-aikasi kulumaan?

Vierailija
13/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona yli 7 tuntia viikossa, niin lapsen riski sairastua masennukseen tai ahdistukseen kasvaa huomattavasti. Ekaluokkalainen on vielä pieni, ja tarvitsee aikuisen tai turvallisen henkilön läsnäoloa. Kyse ei ole hyysäämisestä, vaan lapsen normaaleista, ikään kuuluvista tarpeista yhdessäoloon ja turvaan.

Vierailija
14/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona yli 7 tuntia viikossa, niin lapsen riski sairastua masennukseen tai ahdistukseen kasvaa huomattavasti. Ekaluokkalainen on vielä pieni, ja tarvitsee aikuisen tai turvallisen henkilön läsnäoloa. Kyse ei ole hyysäämisestä, vaan lapsen normaaleista, ikään kuuluvista tarpeista yhdessäoloon ja turvaan.

Vierailija
15/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystä että ovat kuljetusoppilaita pitkän matkan takia.

Hyvin ovat pärjänneet. Tulemme töistä n. 16.30

Ja tosiaan esikoinen oli aikoinaan kotona 13.00-16.30

Vierailija
16/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kaksi eri asiaa. Tutkimustieto osoittaa, että paljon yksinoloa ei ole hyväksi ala-aste ikäiselle lapselle, vaikka kyllähän monet lapset pystyvät olemaan yksin monta tuntia päivässä. Sillä on kuitenkin riskinsä lapsen hyvinvoinnille, lähinnä mielialan säätelykyvyn kehittymiselle. Nämä häiriöt tulevat aktuaaleiksi yleensä vasta murrosiässä tai varhaisaikuisuudessa, sillä silloin nuoren aivot ovat "hormonimyrskyssä" ja ihminen psyykkisesti haavoittuvimmillaan (varhaisimpien elinvuosien lisäksi).

Lapset jotka ovat joutuneet olemaan paljon (2-3- tuntia per arkipäivä) yksin ovat alttiimpia mielialahäiriöille = masennukselle kuin taas ne lapset joilla on saatavilla aikuisen seuraa.

Jos vain mahdollista, lapsille kannattaa hankkia paikka iltapäiväkerhosta.

Vierailija
17/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinä päivinä, kun koulu päättyy aikaisin (meillä esim 11.30), niin lapsi menisi ilttikseen ja muina päivinä tulisi kotiin.

Vierailija
18/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pättyy 12-14.00 ja jos pääsisin itse töistä jo kolmelta niin luultavasti en laittaisi lasta ip-kerhoon. Mutta meillä on koulu hyvin lähellä eli suht turvallinen koulumatka ja ihan lähellä asuu koulukavereita, joiden kanssa lapsi kulkee matkat, tekevät yhdessä läksyjä jne. eikä ole käytännössä juuri ollenkaan yksin. Mutta minusta päätökseen vaikuttaa se kuinka lapsi itse on valmis olemaan yksin, onko kavereita jne. koska minusta tuo riippuu aikalailla lapsesta itsestään. Mutta täällä ei ainakaan ip-kerho ole mitenkään "pakollinen" vaan lähiympäristön lapsista suurin osa menee suoraan kotiin, eikä meillä lapsi ainakaan haluaisi mennä ip-kerhoon vaan nauttii kun koulun jälkeen on paljon vapaata.

Vierailija
19/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka muutettu nyt kymmenpäiväiseksi. Syynä se, että poika ei nimenomaan mennyt sinne. Nyt menee harvoin ja lähinnä kun on jokin keho alkamassa vaikka klo 14 ettei tarvitse edestakaisin rampata.

Meillä poika pääsee klo 12 ja on kotona n. klo 13. Syö välipalan ja tekee läksyt. Teki ne myös ilttiksessä ja on todennut et kotona rauhallisempaa. Mä pääsen 13.50 ja haen sisaruksen hoidosta. Voin tarvittaessa kurvata kodin kautta tätä ennen. Sisaruksen kanssa ollaan koton n.14.45.

Mä edellytän läksyjen teon joko ilttiksessä tai kotona heti koulupäivän jälkeen. Poika on sen verran väsynyt et myöhemmin aiheuttaa vain turhaa huutoa.

Tälle lapselle ei oteta tokalle ip-paikkaa, mutta tuleva ekaluokkalainen sen saa. Luulen tämänkin tulevan mieluummin kotiin.

Meillä ainakin ne parhaat kaverit on niitä jotka eivät ole ip-hoidossa. Kulkevat matkoja yhdessä.

Ota paikka vastaan ja sen voi lopettaa ajan kanssa.

Vierailija
20/30 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on selvästi erilaista eri kouluissa.

Meidän lapsen koulussa iltiksessä ovat oikeastaan kaikki ekaluokkalaiset. Pari kotiäitien tyttöä ei ole. Kavereita ei siis ole iltapäiväksi kotona ja aika pahasti jää kaveriporukan ulkopuolelle jos ei mene iltikseen.

Läskyt tehdään iltiksessä ja tarkistetaan siellä (tarkistuskirjat ja luokan koulunkäyntiohjaajan apu). Koulussa ei läksyjä enää tarkisteta lukuläksyä lukuunottamatta.

Iltiksessä on paljon ohjelmaa joka on ainakin meidän lapsemme mielestä tosi kivaa. Ohjattua askartelua, jumppasalissa puuhaamista (temppurata, sählyä jne.), luistelua, musisointia ja vapaata leikkiä.

Lapsemme tulee lähtee kotiin klo 15, eli on kotona yksin vajaan tunnin. Tuo on mukavaa rauhoittumisaikaa. Jos hän olisi yksin useamman tunnin hän varmaankin vain tuijottaisi telkkaa.