Huuliherpes"kierre" (raskausaikana)
Joo, en tiedä liittyykö raskaana oleminen tähän mitenkään. Mulla on viime vuosina ollut rakkula huulessa ehkä 1-2 kertaa vuodessa, nyt ollut monta rakkulaa peräkkäin ja jopa useampia samaan aikaan! Ekaa kertaa rakkula ilmestynyt myös huulen sisäpuolelle, on tosi kipeä ja kirvelee tietenkin syödessä.
Aattelin nyt pistää vaihtoon hammasharjan, huulirasvat jne. Onko tässä mitään muuta tehtävissä? Onko jostain lääkkeistä apua? En ole nyt käyttänyt mitään.
Kommentit (4)
jälkeen 3 kertaa!!!! Arvaa oliko kamalaa, pelkäsin että tartutan lapseen. Mulla oli koko ajan sellanen laastari päällä, pesin/desinfioin käsiä koko ajan ja pidin lasta mahd. kaukana naamastani ja jos jotenkin pääsi vaikka huitasemaan kädellä, niin heti pesu/desinfiointi.. Sitten lapsen ollessa n. 7kk, tuli sama uudestaan 3xputkeen, kun 1 parani seuraava tuli tilalle. Compeed-laastarit onneksi pelasti taas tilanteen...
kuin normaalisti, jottei sikiötä hyljittäisi, sehän on vierasta materiaalia. Siksi nainen on raskausaikana alttiimpi infektioille, joten tuo herpeskierteesi johtunee kyllä raskaudesta. Yleensä immuunipuolustuksesi pitää herpesviruksen kurissa, mutta nyt se ei siihen kunnolla pysty.
kun immuunipuolustus on normaalia heikompi. Mulla oli toisen lapsen raskaudessa yhteensä 12 kertaa huuliherpesinfektio, ja hoidin sitä jatkuvasti apteekista saatavilla laastareilla. Näin lähinnä työni takia, koska työskentelen sekä lasten että aikuisten kanssa, ja laastari suojaa tarttumiselta paremmin kuin voiteet. Se myös nopeuttaa paranemista.
Kun raskauden jälkeen jatkui se, että rakkuloita tuli kerran kuussa, ja hoksasin aika pian, että ne tulee aina just ennen kuukautisia, hain lopulta reseptin estolääkitykselle. Se siis estää koko rakkulaa puhkeamasta. Samalla lääkkeellä voidaan hoitaa huuliherpestä myös sisäisesti silloin, kun rakkula on paikassa, johon voiteita tai laastaria ei voi laittaa, kuten esimerkiksi huulen sisäpuolella. Kannattaa käydä lääkärin pakeilla.
Kumpaakin lasta odottaessa heti alkuraskaudessa iski huuleen. Pari kertaa vielä myöhemmässäkin vaiheessa raskautta. Mä en enää muista, mitä voidetta laitoin, mutta jotain huuliherpekseen tarkoitettua (selvittelin silloin, mikä käy raskaana. En muista oliko jotain rajoituksia). Tosi nopeasti ensioireiden ilmaannuttua kannattaa laittaa, ettei pääsy äitymään pahaksi, eikä leviämään.
Varaudu siihen, että synnytyksen jälkeen tulee taas näppylöitä. Mulla tuli kummankin vauvan synnyttyä. Se tuntui tosi inhottavalta, kun pelkäsin tartuttavani vauvankin. Silloin hankin rakkulan päälle laitettavia laastareita suojaamaan.