Miten teillä jaetaan kotityöt?
Tuosta kotityölakkoketjusta tuli mieleeni asiaa tiedustella.
Meillä minä:
- siivoan noin 90% kaikesta asunnon siivoamisesta (lapset omat huoneensa, koululaisia ovat)
- pyykkään 95%:sti koko perheen kaikki pyykit (lajittelen, pesen, ripustan, viikkaan, vien paikoilleen kaappeihin)
- täytän ja tyhjennän tiskikonetta noin 50% kerroista
- tankkaan ja siivoan auton lähes aina, mies käyttää hyvin harvoin autoa
- hankin kaikki lastenvaatteet ja -tarvikkeet
- korjaan rikkoontuneet vaatteet, vaihdan napit ja vetskarit yms.
- pesen kaikki ikkunat n. 2krt vuodessa
Mies:
- käy ruokakaupassa 90%:sti
- laittaa ruoat 95%:sti
- täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen noin 50% kerroista
- huolehtii kaikesta kodin elektroniikasta, hankkii, päivittää, huollattaa
- vie enimmäkseen roskat (tai ainakin biojätteen lähes aina)
- hoitaa kaikki lasi- ja peltipurkit kierrätyspisteisiin
- palauttaa pullot ja tölkit kauppaan
- pesee saunan lauteet n. 2krt vuodessa
- putsaa kylppärin viemärin, jos se menee tukkoon
Minusta meillä menee kotityöt aika tasan. Kumpikin ollaan kokopäivätöissä. Miehellä paremmat tulot, joista hän maksaa asumiskulut. Minä maksan muut laskut. Mies maksaa myös suurimman osan perheen ruokakuluista. Kumpikin säästämme lomamatkoihin palkoistamme.
Kotityöt eivät ole aina jakaantuneet näin tasan. Asiat on otettu keskusteluun monta kertaa liittomme aikana. Olemme kumpikin olleet kotivanhempina vuorollamme ja etenkin se on lisännyt tasa-arvoa. Aikaisemmin toinen kuvitteli toisen vain lepäilevän kotona / töissä.
Miten teillä homma toimii?
Kommentit (33)
En tee kotitöitä, koska tekemisissäni on vaimon mielestä aina jotain vikas.
No jotta se sillain! Että ämmät tekkee huushollin ja äijät rentoutuu. Eli meidän perheessä minä vaimo ja kolme tyttöä ja 4 poikaa. Vaimo ja tytöt tekee ruuat siivoaa. Me miehet katotaan urheilua ja pelataan pelejä.
Hyvin on toiminut ja toimii.
Minä:
pyykkäys
omat ja lasten vaatteet, hankinta ja kierrätys
ruoka sunnuntaisin
Mies (ja lapset):
siivous
tiskikone
tankkaukset, autopesut ja huollot
käy ruokakaupassa
laittaa ruoat arkena
vie enimmäkseen roskat
hoitaa kaikki lasi- ja peltipurkit kierrätyspisteisiin
palauttaa pullot ja tölkit kauppaan
putsaa kylppärin viemärin, jos se menee tukkoon
[quote author="Vierailija" time="25.01.2013 klo 16:45"]
mikä liittyy kodinhoitoon, mies hoitaa auton ja vaihtaa lamput, koska en ylety.
[/quote]
No jopas teillä on reilu työnjako :(
Minä; pyykit, tiskikone, yleinen järjestys, lapsen aamu-/iltatoimet, ruuanlaitto, pölyt, vessan-/kylppärinpesu, lämmitys, pintojen/peilien pesu, ikkunoitten pesu, lakanoittenvaihto/petivaatteitten tuuletus, sisustusjutut, postien haku, autan pihahommissa (polttopuut, haravointi, maalaus, lumityöt jne), pääasiallinen kaupassa käynti.
Mies; imurointi, mattojen tamppaus, lattioitten pesu, auton hoito/huolto, polttopuitten teko, rännien putsaus, lumityöt pääsosin, remontit/rakennushommat, puskien leikkaus, tien kunnossapito, nurmikonleikkaus, vie lapsen päiväkotiin, maksaa isoimmat laskut. Pesee saunan.
Lapsi/lapset siivoaa omat jälkensä, tyhjää apuna tiskikonetta, ripustaa pyykkejä, järjestää paikkoja, auttaa ruuanlaitossa, petaa sänkynsä, jne..
Ei tarvitse jakaa, kumpikin tekee 15-20 minuuttia päivässä, ja kämppä on aina siisti.
Ruoanlaitto on meille harrastus, sitä ei lasketa.
Elämästä ei ole pakko tehdä niin vaikeaa.
Minä:
- hoidan lapset (3kpl alle 3v taaperoa) kotona, vaihdan vaipat, vaatteet, syötän, pesen, valvon yöt, ulkoilutan, leikitän, vien muskariin, lääkäriin jne.
- imuroin
- vien roskat
- pesen pyykin
- maksan laskut
Mies:
- tekee ruuan
- pitää keittiön siistinä, tiskit ym.
- käy kaupassa
- auttaa lasten syötöissä ja lääkärireissuissa jos tarpeen
- hoitaa auton tankkauksen, huollot ym.
Ex-avioliitossani minä tein tein kaiken, nyt avoliitossa ollessa se tekee joka ehtii. Ei tarvitse laskea, eikä kinastella
Jos on 2 eläjää joilla molemmilla oma vuokra-asuntonsa ja toinen on sellainen että haalii tekemistä itselleen yli jaksamisensa/ehtimisensä ja toinen taas on säätänyt elämänsä mahdollisimman rennoksi koska kokee sellaista tarvitsevansa
Niin onko se rennomin ottaja "velkaa" sille hosulille sen että pitää tehdä osa hänen töistään, kun kerta "eihän sun tarvi tehdä mitään"?
Minä:
- hoidan pyykkihuollon 100 %. Mieheltä vaadin ainoastaan, että vie pyykkinsä koriin, ei jätä lattialle. Lajittelen, poistan tahrat, pesen, kuivaan, viikkaan ja vien kaappeihin.
- vaihdan lakanat ja pyyhkeet aina tiettynä viikonpäivänä.
- keittiön siivoukset menevät n. 50/50 miehen kanssa
- tiskikone, roskien vienti 50/50
- pesen vessat ja kylpyhuoneiden lattiat
- pyyhin pölyt
- huolehdin kaikki lapsen hankinnat, eli koitan pysyä kartalla siitä, että on ehjät ja sopivat kurahousut, sisätossut ja villahaalarit.
Mies:
- hoitaa ruokahuollon lähes 100 %. Valmistaa kaikki pääateriat ja leijonanosan aamu- ja iltapaloista. Toki jos mies ei ole kotona, teen itse aamu- ja iltapalat lapselle ja itselleni. Pääateriat mies yleensä tekee valmiiksi joka tapauksessa, jos lähtee viikonlopuksi vaikka mökille.
- huolehtii robotti-imurin ja -lattianpesimen päälle silloin kun alkaa siltä näyttää.
- keittiön siivoukset n. 50/50
- tiskikone, roskien vienti 50/50
- varaa auton huollot ja renkaidenvaihdot, minä yleensä vien auton fyysisesti paikalle
- ottaa päävastuun kodin hankinnoista, eli jos tarvitsemme vaikkapa maton, mies on useimmiten se, joka selaa nettiä vaihtoehtojen kartoittamiseksi. Lopullinen päätös tehdään yhdessä.
Teen kaikki kotityöt, koska en kestä sitä miten leväperäisesti mies tekee, koska meillä on täysin eri siisteyskäsitykset. Näin vältytään riidoilta ja minä pysyn tyytyväisenä kun minua miellyttävä taso pysyy aina.
Lapset voivat tyhjentää tiskikoneen helposti kun kuivia astioita pidetään matalammassa kaapissa. Meillä ne ovat jääkaapin viereisessä kaapissa lapsen korkeudella. Ylhäältä niitä on vaikea ottaa aikuisenkin.