Luulen että mulla on ADHD, heitin lapseni pihalle.
Vireystaso menee vuoristorataa,
olen koko ajan äkäinen/vihainen, komentelen ja räjähtelen,
en saa aloitettua mitään, vaan pääsen vauhtiin kun on kaveri,
tai jos aloitan, aloitan montaa juttua enkä sa loppuun mitään.
Kovat äänet saavat minut kihahtamaan. Unohdan juttuja, ja kohellan huoneesta toiseen rauhattomana, enkä siis saa mitään tehtyä.
Nyt ruokapöydässä räjähdin kun taas kitistään ja maristaan. Huusin ja heitin lapset pihalle leikkimään. Enkä aio vähään aikaan sisälle laskea!
Eli mistä tiedän olenko vain uupunut vai onko mulla oikeesti ADHD (aikuisiän)?
Aiemmin olin hyvin järjestelmällinen, mutta rahkeeni eivät riitä enää pitämään lapsiperheen arkea järjestyksessä (3 lasta iässä 3-9 v., talon rakennus viime vuonna, lasten harrastukset vie 3-4 iltaa vkosta. Ainiin... mulla on kokopvätyö.)
Kommentit (14)
puit hyvin sanoiksi kaikki mun tunteet ja olotilat... mä olen kerran heittänyt 5veen pyörän oikeaan kuuseen, kun paloi hihat ihan totaalisesti sen ajaessa tien yli vaikka olin opettanut pysähtymään ja TALUTTAMAAN pyörän tien yli... oli lapsi hiukan huuli pyöreenä kun fillari keikkui kuusenoksalla C:
jos se on vasta aikuisena alkanut...
JOKU HERMOHEIKKO OLET, tai kypsymätön, laiska, masis tms tms...
Ei normaalia, sori, oletan, en ole varma, toivon, että ei ole normaalia.
mutta mä en ole ylpeä itsestäni, vaan jokaisen räjähdykdsen jäkeen oon taas tosi pettynyt itseeni, koska en pystynyt hallitsenaan hermojani :(
ap
ADHD ei ala yllättäen. Oireet on oltava näkyvissä jo ennen kouluikää, muuten ei napsahda ADHD-diagnoosia.
ite olen järkeillyt niin, että mulla on varmaan ollut LIEVÄNÄ koko ajan, mutta lapsuuden ja nuoruuden olen selvinnyt, koska elämän vaatimustaso on ollut paljon alhaisempi, kuin nyt.
Eli, vaatimustason (ja jokaisen lapsen myötä) pitäisi ehtiä, jaksaa, pystyä vielä tehokkaampaan toimintaan. Nyt ehkä mun raja kolmannen lapsen jäkeen on tullut vastaan, enkä enää selviä ADHD:n takia lisäpaineita, vaan musta on tullut organisointikyvytön jne.
ap
siellä on kaikenlaista kyselyrastitustestiä joilla ADHDta voi kuuklata.
Suun oireesi vastaavat oikeaa uupumusta ja se on vaarallinen taut hoitamatta. Ja sillä on tapana pahentua sen vuoksi että myös lapsesi jäävät vähemmälle huomiolle mistä syystä he kohta vaativat huomion ja oravanpyörä on valmis. Sä tarvitset runsasta lepoa, terapiaa, mahdollisesti hivenen lääkitystä alkuun koska siitä väsymyskelkasta on vaikea hypätä pois... ja on vaikea nukkua... Mutta kuten muut kertoivat ADHD ei ala ylläten kuvaamallasi tavalla...
ota yhteys neuvolaan tai mielenterveystoimistoon.. saat varmasti apua.
uupumus on yleistä varsinkin pienten lasten äideillä ja talonrakennukset ym päälle... Olet vaatinut itseltäsi liikaa - et ole korvaamaton. Nyt se pyörä täytyy pysäyttää. Onnea matkaa olet jo pitkällä kun huomaat oireesi ...
Mulle tuli tuosta mitä alussa kerroit, mieleen, epävakaa persoonallisuushäiriö..mulla on se ja käyttäydyn just noin..voisiko kyse olla "pelkästä" rasituksesta tai kenties epävakaudesta? Mutta mars lääkäriin, niin saat ongelmalle nimen, tai jos et, niin ainakin apua olemiseen.
ite olen järkeillyt niin, että mulla on varmaan ollut LIEVÄNÄ koko ajan, mutta lapsuuden ja nuoruuden olen selvinnyt, koska elämän vaatimustaso on ollut paljon alhaisempi, kuin nyt.
Eli, vaatimustason (ja jokaisen lapsen myötä) pitäisi ehtiä, jaksaa, pystyä vielä tehokkaampaan toimintaan. Nyt ehkä mun raja kolmannen lapsen jäkeen on tullut vastaan, enkä enää selviä ADHD:n takia lisäpaineita, vaan musta on tullut organisointikyvytön jne.
ap
Toi on ihan selvää stressiä ja uupumusta, eikä kolmen lapsen äidin tarvitse vaatia itseltään samaa kuin yhden lapsen tai lapsettoman. Alenna vaatimustasoa niin stressitasokin laskee ja elämä on helpompaa. Ei kukaan pysty yksin pitämään huushollia järjestyksessä kun lapsia on yksi tai useampia. t. Neljän äiti kaaoksen keskeltä
...minulla samanlainen tilanne ja en todellakaan epäile ADHD:tä. Löysää jostakin, rauhoita elämääsi, ota päivittäin vähän omaa aikaa. Voisitko jäädä vuorotteluvapaalle? Voitko saada enemmän apua arkeen?
Muista sama ohje kuin lentokoneessa: ensin happinaamari omille kasvoille ja vasta sen jälkeen lapsille. Eli äidit hukkaavat itsensä, eivät huolehdi omista tarpeistaan ja uupuvat.
Nuo ovat stressioireita, jotka tarkoittavat sitä, että nyt puhallat pelin poikki ja mietit, mitä muuttaisit elämässäsi.
Jos oireet ovat jatkuneet lapsesta (alle kouluikäisestä) asti, voit ehkä olla adhd. Jos ne ovat viimeaikaisia, olet vain uupunut tai jotain muuta, mutt aongelma ei ole adhd.
mitään adhd:tä ei ole edes olemassa, lapset vaan on joskus ärsyttäviä ja toisinaan taas ihania.
Naapurin lapset on pelkästään ärsyttäviä.
mutta mitä järkeä on tehdä 3 lasta? Varsinkin jos äiti on tuollainen.
puit hyvin sanoiksi kaikki mun tunteet ja olotilat... mä olen kerran heittänyt 5veen pyörän oikeaan kuuseen, kun paloi hihat ihan totaalisesti sen ajaessa tien yli vaikka olin opettanut pysähtymään ja TALUTTAMAAN pyörän tien yli... oli lapsi hiukan huuli pyöreenä kun fillari keikkui kuusenoksalla C: