Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sossun maksusitoumus toimii?

Vierailija
18.02.2012 |

Saako sen valita, mihin kaupparyhmään sen haluaa - esim. S-ryhmä tai joku muu, vai käykö se kaikkii kauppoihin?

Onko siinä jotenkin eritelty, mitä ruokia saa ostaa? Siis tiedän, että saa ostaa elintarvikkeita, mutta onko niitä jotenkin tarkemmin määritelty?

Voiko joissain isommissa kaupoissa asian hoitaa info-tiskillä, ettei tarvitsisi mennä kassalle, jossa ainakin seuraava jonossa tuleva näkee, millä ostetaan, eli yksityisyys kärsii? Ja vaikkei näkisikään, niin kai ihmiset arvaavat, että tilanteessa on jotain outoa, jos joku ostaa paperilapulla.

Ja miten ja millaisissa tilanteessa sen saa?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksusitoumuksen ruokaan? Ei tietääkseni mistään, kun ruoka kuuluu perusosaan.

Itse oon taasen kirkolta saanut joskus maksusitoumuksen ruokaan ja sillon siinä oli tarkkaan määritelty kaikki, mitä sillä sai. Tyyliin: 1 pkt leipää, purkki hernekeittoa, litra maitoa jne. Ja kauppakin oli valmiiksi määrätty.

Ihan normaalilla kassalla asia hoidettiin ja ei mua siinä tilanteessa kiinnostanu, mitä muut mahdollisesti ajattelee. Tärkeintä oli saada ruokaa.

Vierailija
2/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossu määrittelee, mitä saa ostaa!

Entä, jos perhe ei käytä maitoa? Esim. eräs ystäväni ei käytä maitoa sairauden takia - maidottomuudesta ei ole lääkärintodistusta, vaikka sairaudesta toki on. Mutta joku lääkäri oli sanonut, että monelle ei maito sovi.

Tai jos perhe on kasvissyöjäperhe, eikö siis saa ostaa vaikka linssejä, vai pitäisikö muka ostaa jotain lihaa? Sossussa kuitenkin ajatellaan kaikkien syövän makkaraa ja muuta perusmössöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin, että SOSSUSTA ei saa ruokaan maksusitoumusta vaan tuon sain kirkolta. Ja kyllä siinä määriteltiin, mitä sain ostaa. Eihän sitä oo pakko ottaa, sitä maitoa, jos ei voi sitä käyttää. Ja kyllä minä silloin, nälkäisenä, olin todella kiitollinen avusta. Itse ainakin nälkäisenä syön vaikka sitä makkaraa ja perusmössöä.

-kakkonen

Vierailija
4/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tilanteessa, jossa hakija on ryöstetty tai jos varsinainen toimeentulotukihakemus odottaa lisäselvityksiä. Tuolloin sen sitoumuksen hinta voidaan vähentää tulevasta toimeentulotuesta. Se sitoumus osoitetaan johonkin kauppaketjuun, esim. Alepa. Ja sillä saa ruokaa, mutta ei kaljaa eikä röökiä. Ja siinä ei luetella, mitä ruokaa saa ostaa.

Sen sitoumuksen ja henkkareiden kanssa sit asioi kaupan kassalla. Ja kannattaa laskea ruokien hinnat päässään, sillä sitoumuksen summaa ei voi ylittää, alittaa sen kyllä saa. Kaupan kassat on kyllä noihin tottuneet, ei siinä mitään noloa ole.

T. Sossu

Vierailija
5/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on epäilys ettei raha mene ruokaan vaan esim. alkoholiin tai tupakkaan, annetaan asiakkaalle maksusitoumus jolla saa ostaa vain elintarvikkeita...

Vierailija
6/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin espoossa. Täällä se on tiettyyn kauppaan, johon sossu on tehnyt sopimuksen. Lapulla saa ostaa periaatteessa mitä vaan (summa on siihen kirjattu), mutta sillä ei saa ostaa tupakkaa, alkoholia, limuja tai karkkia.

Ja tosiaan menet sinne kassalle sen lapun kanssa. Mitä sitten vaikka takana olijat näkevät sinun maksavan lapulla?

Meillä noita maksusitoumuksia saa jos on todella huono taloudellinen tilanne, mutta ei niitäkään joka kuukausi saa. Samanlaisia maksusitoumuksia saa myös kirkon diakonissa työntekijältä.

Vierailija
7/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassat on kyllä noihin tottuneet, ei siinä mitään noloa ole.

T. Sossu

entä se ihmisen yksityisyyden suoja? Ei tässä olekaan kysymys siitä, onko se noloa vai ei - vaan siitä, että tuollaiset maksusitoumukset ovat yhteiskunnan rakenteellista vallankäyttöä: taloudellisessa hädässä olevalle ihmiselle tarjotaan ainoastaan sellainen vaihtoehto, jossa hän menettää yksityisyyden suojansa eikä tosiasiassa voi kontrolloida sitä, kuka hänen yksityisasiansa saa tietää.

Vierailija
8/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tilanteessa, jossa hakija on ryöstetty tai jos varsinainen toimeentulotukihakemus odottaa lisäselvityksiä. Tuolloin sen sitoumuksen hinta voidaan vähentää tulevasta toimeentulotuesta. Se sitoumus osoitetaan johonkin kauppaketjuun, esim. Alepa. Ja sillä saa ruokaa, mutta ei kaljaa eikä röökiä. Ja siinä ei luetella, mitä ruokaa saa ostaa.

Sen sitoumuksen ja henkkareiden kanssa sit asioi kaupan kassalla. Ja kannattaa laskea ruokien hinnat päässään, sillä sitoumuksen summaa ei voi ylittää, alittaa sen kyllä saa. Kaupan kassat on kyllä noihin tottuneet, ei siinä mitään noloa ole.

T. Sossu

Eikä yhtään nöyryyttävää olla siinä kassalla sossun lapun kanssa kunihmisiä takana?

Vierailija
9/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan menet sinne kassalle sen lapun kanssa. Mitä sitten vaikka takana olijat näkevät sinun maksavan lapulla?

No minä en halua heidän tai kenenkään muunkaan näkevän, että ostan maksusitoumuslapulla. Pidän tätä vähän ongelmallisena sen myyjänkin kanssa. Haluaisin pitää omat asiani omina asioina.

Vierailija
10/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, kyllä minä ymmärrän asiakkaan tuskan ja nöyryytyksen. Mielelläni myönnänkin ruokarahan ihan rahana, ainakin kun luotan, että se menee ruokaan.. Ja olen itse ollut asiakkaana kaupassa, jossa oli 2 kassaa, jonotin itse toisella. Siinä toisella oli kassana joku aloittelija, joka huusi erään asiakkaan kohdalla mun kassalle, että "hei tässä on tämmönen sossun maksusitoumus, mitä mä teen tämän kanssa"? Mun kassa alkoi sit huutaen neuvomaan, ja jonot seisoi. Kyllähän siinä päät kääntyi molemmissa jonoissa ;(

Mutta onko teillä ideaa, miten asia voisi toimia paremmin? Jos myönnän ruokarahan rahana, niin se saattaa olla tilillä vasta ylihuomenna. Ja jos kyseinen hetki on pe-iltapäivä, se on tilillä vasta seuraavana tiistaina. Mutta sitoumuksen saa heti. En minä ainakaan osaa enkä tiedä parempaa keinoa. Sitoumusta ei siis ole keksitty tahalliseksi nöyryytysvälineeksi.

Vierailija
11/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut töissä siwan kassalla ja siellä ei otettu maksusitoumuksia mistään. Sanoivat tämän, kun aloitin työt, että jos sellainen lappu tulisi vastaan, niin tietäisin sen olevan väärennös.

S ryhmässä myös töissä olleena niitä sitoumuksia tuli jonkun verran vastaan. Ei siinä niitä sen kummemmin ihmetellyt. Ymmärrän kyllä aloittajan pointin, että yksityisyys kärsii avunsaajalla.

Vierailija
12/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osti ruokaa jollain lapulla. Kysyi vielä kassalta, paljonko siinä on rahaa jäljellä ja kassa kertoi ja ehdotti mitä pientä voisi vielä ostaa. Asia, jota ihmettelen, oli se, että ostoksissa oli tupakkaa. Kassa siis vielä kehoitti ottamaan tulitikkuja, ne nyt vielä hyväksyn, mutta tupakkaa en.

Luulen, että kyseessä oli uudehko kassa, oli aika nuori, joka ei tiennyt käytännöstä.

Vierailija
13/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 120e maksusitoumuksen ruokakauppaan kun tilillä ei ollut kuin 3e ja seuraava tili oli tulossa vasta 3 viikon päästä.

Näytin sossulle tiliotteen ja lomapakon. Sain maksusitoumuksen.

maksusitoumuksen ruokaan? Ei tietääkseni mistään, kun ruoka kuuluu perusosaan.

Itse oon taasen kirkolta saanut joskus maksusitoumuksen ruokaan ja sillon siinä oli tarkkaan määritelty kaikki, mitä sillä sai. Tyyliin: 1 pkt leipää, purkki hernekeittoa, litra maitoa jne. Ja kauppakin oli valmiiksi määrätty.

Ihan normaalilla kassalla asia hoidettiin ja ei mua siinä tilanteessa kiinnostanu, mitä muut mahdollisesti ajattelee. Tärkeintä oli saada ruokaa.

Vierailija
14/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ostaa sosiaalitoimiston laskuun. Heillä on siis tili siinä kaupassa. Olen kyllä useammankin kerran nähnyt, että ostoksissa on monta pulloa olutta, eikä kassa ole siihen reagoinut mitenkään. Myös tupakkaa ostaa usein siihen laskulle. Ja sanoo itse siis kassalla, että sossun laskulle numero sejase...

Todella outoa, etenkin kun lapsista näkee, että ovat ihan sairaalloisen laihoja.

Vierailija
15/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on röyhkeä saa näitä maksulappuja tosi helposti. Eräs tuttu sanoo aina kun rahat on loppu että hyppää ensimmäisen junan alle jollei maksusitoumusta tule. Aina tulee satasen ruokalappu vaikka perusosa on jo saatu.

Vierailija
16/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vinkki, ei tarvi alkaa selittää miksi ei muka onnistu.

Minustakin yksityisyden suojan tulisi tässä asiassa olla korkempi.

Mutta kun ei ole, niin menkää sinne kauppaan hiljaiseen aikaan. Silloin en kanssaostajat pääse teitä kyttämään, ja av-palstalla käräyttelemään. Kassa on tosin kohdattava.

Vierailija
17/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ostaa sosiaalitoimiston laskuun. Heillä on siis tili siinä kaupassa. Olen kyllä useammankin kerran nähnyt, että ostoksissa on monta pulloa olutta, eikä kassa ole siihen reagoinut mitenkään. Myös tupakkaa ostaa usein siihen laskulle. Ja sanoo itse siis kassalla, että sossun laskulle numero sejase...

Todella outoa, etenkin kun lapsista näkee, että ovat ihan sairaalloisen laihoja.

alkaa elää ihan totena kun tarpeeksi kiertää. Iso läski LOL.

Vierailija
18/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan satavarmasti totta! Joku sanoi perusteluksi sen, että vanhemmat ovat niin alkoholistoituneita, että saisivat juoppohulluuskohtauksen, jos eivät saa päivittäin tarpeeksi alkoholia, mutta tuossa tapauksessa lapset olisi varmaankin otettu huostaan?

Vierailija
19/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, kyllä minä ymmärrän asiakkaan tuskan ja nöyryytyksen. Mielelläni myönnänkin ruokarahan ihan rahana, ainakin kun luotan, että se menee ruokaan.. Ja olen itse ollut asiakkaana kaupassa, jossa oli 2 kassaa, jonotin itse toisella. Siinä toisella oli kassana joku aloittelija, joka huusi erään asiakkaan kohdalla mun kassalle, että "hei tässä on tämmönen sossun maksusitoumus, mitä mä teen tämän kanssa"? Mun kassa alkoi sit huutaen neuvomaan, ja jonot seisoi. Kyllähän siinä päät kääntyi molemmissa jonoissa ;(

Mutta onko teillä ideaa, miten asia voisi toimia paremmin? Jos myönnän ruokarahan rahana, niin se saattaa olla tilillä vasta ylihuomenna. Ja jos kyseinen hetki on pe-iltapäivä, se on tilillä vasta seuraavana tiistaina. Mutta sitoumuksen saa heti. En minä ainakaan osaa enkä tiedä parempaa keinoa. Sitoumusta ei siis ole keksitty tahalliseksi nöyryytysvälineeksi.

useita syitä, joiden vuoksi ei halua käyttää mitään maksusitoumuksia. Osa ammateista on julkisia tai puolijulkisia (enkä nyt tarkoita mitään salarakkaita tms, vaan esimerkiksi omalla naamallaan esiintyviä, kuten kirjailijoita, toimittajia, juontajia, tms).

Mutta miksi ei asiakkaalle tarjottaisi vaihtoehdoksi heti tulevaa maksusitoumusta tai päivän, kahden kuluttua tulevaa tilisiirtoa? Voihan siitä pyytää kuitit todisteeksi, että on ostettu ruokaa. Näinhän monen muunkin asian kanssa toimitaan.

Esim. minun piti joskus saada maksusitoumus kenkiin. Käytännössä se olisi tarkoittanut Citymarketin kenkiä, koska hinta ei olisi muihin riittänytkään (ja tuskin edes niihin). Sain väitellä todella kauan, että sossussa hyväksyttiin, että voin joko korjauttaa vanhat kengät (jos onnistuisi) tai ostaa esimerkiksi kirpputorilta uudet. Kirpputorilta sain hienommat kengät vähän halvemmalla, Citymarketista olisin joutunut tyytymään kenkiin, joista en itse olisi tykännyt. Lähetin sitten kuitin sossuun.

Ja jo ihan periaatteen vuoksi ei saisi käyttää noita maksusitoumuksia. Toki yksi vaihtoehto olisi lahjakortti - niitähän voi saada muualtakin kuin sossusta, eikä kukaan tietäisi, mitä kautta lahjakortti juuri tuolle asiakkaalle on tullut.

Jos oikeasti olet sossussa töissä (oletko?) niin kerro nyt sitten, mikä näiden vaihtoehtojen tarjoamisessa on niin hankalaa? Vai HALUTAANKO tietoisesti, että ihmiset käyttävät nimenomaan yksityisyyden suojaa rikkovia maksusitoumuksia? Osa kuitenkin joutuu (ihan työnsä tai muunkin vuoksi) kieltäytymään niistä, joten tuleeko sitä kautta sosiaalitoimelle toivottuja säästöjä?

Mieti nyt vaikka pientä paikkakuntaa, jossa lapsiperhe on käynyt ostamassa ruokaa sossun maksusitoumuksella. Mitä, jos lapsia kiusataan asiasta koulussa? Mitä, jos perheen teinin "elämä romahtaa"? Teinien elämä kun voi romahtaa pienemmästäkin. Tosin saahan siinäkin säästöä sosiaalitoimelle, jos teini vaikka kävelee junan alle.

Vierailija
20/63 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osti ruokaa jollain lapulla. Kysyi vielä kassalta, paljonko siinä on rahaa jäljellä ja kassa kertoi ja ehdotti mitä pientä voisi vielä ostaa. Asia, jota ihmettelen, oli se, että ostoksissa oli tupakkaa. Kassa siis vielä kehoitti ottamaan tulitikkuja, ne nyt vielä hyväksyn, mutta tupakkaa en.

Luulen, että kyseessä oli uudehko kassa, oli aika nuori, joka ei tiennyt käytännöstä.

että se ei ollut mikään sossun lappu. Itse olen joskus opiskeluaikana ostanut kaupasta tavaroita opiskeluun liittyviin projekteihin - ei tosin tupakkaa, mutta kuitenkin kaikkea sellaistakin, mitä ei sossun lapulla saisi ostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi