opintolainan kaltainen lastenhoitolaina??
Tuli mieleen tuosta kotihoidontuen narinaketjusta, kun joku vastaaja oli kertonut, että oli otettu lainaa, jotta voisi hoitaa lapsia pidempään kotona.
Eli eikös olisi hyvä systeemi, jos vanhempainrahakauden jälkeen voisi kotihoidontuen päälle ottaa opintolainan kaltaista halpakorkoista lastenhoitolainarahaa, jonka maksaisi sitten vähissä erissä takaisin valtiolle, kun taas saa palkkatuloja. Siihen voisi tehdä jonkun palkkiojärjestelmän. Tämä lisäisi valinnan mahdollisuuksia lastenhoidon suhteen.
Toinen vaihtoehto voisi olla asuntolainan (jonka vuoksi niin monien on "pakko" mennä töihin heti äitiysloman jälkeen) joustavat järjestelyt tilanteessa, jossa perheen tulot lastenhoidon vuoksi putoavat väliaikaisesti.
Kommentit (5)
Toinen vaihtoehto voisi olla asuntolainan (jonka vuoksi niin monien on "pakko" mennä töihin heti äitiysloman jälkeen) joustavat järjestelyt tilanteessa, jossa perheen tulot lastenhoidon vuoksi putoavat väliaikaisesti.
on huomattavasti järkevämpi ainakin asuntolainaa omaaville perheille. Asuntolainassa on yleensä halvemmat korot kuin mitä opintolainoihin saa.
sillä itse olen opiskellut aikoinani ilman lainaa. Eli jos tosiaan on niin, että asuntolainan korot on kaikkein halvimmat, niin varmaan tuo jälkimmäinen olisi kehittelemisen arvoisempi vaihtoehto.
ap
olisi aika hyvä systeemi kyllä.
Asuntolainaahan saa useastikin lyhentää vain korkoja jos on tiukempi tilanne, näin ainakin muutaman satasen ne asuntokulut on vähemmän, tosin se pääoma ei kyllä lyhene lainkaan niillä koroilla.
pyydettiin lyhennysvapaata asuntolainaan. Maksettiin pelkkiä korkoja 2 vuotta. Sehän oli tavallaan laina lastenhoitoa varten.
Mulla on 8000 euron joustoluotto. Sitä aina kuukaudessa lyhennän. Lyhensin kokonaan pois ennen äitiysloman päättymistä ja sitten kun jäin hoitovapalle oli tuo täysi 8000 e taas käytössäni.
on huomattavasti järkevämpi ainakin asuntolainaa omaaville perheille. Asuntolainassa on yleensä halvemmat korot kuin mitä opintolainoihin saa.