anoppi ei minusta voisi enää asua yksin
Miehen synttärinä anoppi, 84v, on soittanut tähän mennessä 3 krt mulle työaikana ja haluaa onnitella poikaansa, eikä usko etten saa nyt poikaansa puhelimeen... suuttuu...
Huokaus.
Ei minusta voisi enää asua yksin, muttei ole mun äitini, ja miehen sisko ja veli ovat eri mieltä.
4. kerta nyt..
Kerroin taas välittäväni lämpimät huomavaisuuden osoituksensa pojalleen. Ja soitin miehelle että soittaa itse heti...
Kommentit (10)
vaan kustannuksista, ainakin anoppi mulle tai miehelle sanoo, että voisi muuttaa.
Me asumme toisella paikkakunnalla kuin muut.
varmasti selvittää, mitä mahdollisuuksia löytyy kunnan kautta.
Käykö hänellä jotain kotiapua/kotisairaanhoitoa tms.? Sieltäkin saa apua, mihin ottaa yhteyttä, jos yksin kotona olo ei enää toimi.
aamuisin, silti ruokkii kissan 10 krt päivässä, kaatuilee yksin kotona jne. Kun sanoin asiasta, miehen sisko kivahti, ettei anoppi ole mun äitini, ja mies antaa mennä noin kun menee.
Oma äitini hoiteli aikanaan appensa asioita ahkerammin kuin isäni. Ongelmiahan siinä oli, kun ei ollut verisukulainen, mutta pienessä kunnassa asiat saatiin kuitenkin hoideltua, pappa hoitokotiin jne. Ota yhteyttä johonkin palvelutaloon tai mihin ikinä kuuluukaan ottaa, kerro tilanne, sano ettei anoppi pärjää enää yksin. Kysy, mitä on tehtävissä. Jos kaatuilee, niin tilanne on aika vakava ja jotain voi käydäkin. Edesmennyt isoisäni kaatui kerran kotonaan, eikä päässyt lattialta millään ylös ennen kuin sattumalta äitini meni käymään siellä.
Jos ei muuta niin ainakin hälytysranneke käteen jos jotain käy.
ajan geriatrille, tehdään muistitesti ja lääkäri sitten suosittaa/päättää tehdäänkö esim c-lausunto jolla voi sit alkaa hakea palvelutaloa
ajan geriatrille, tehdään muistitesti ja lääkäri sitten suosittaa/päättää tehdäänkö esim c-lausunto jolla voi sit alkaa hakea palvelutaloa
Kai sekin tarvitaan, mutta ensin on saatava kotiapu kokonaan käyttöön ja muut mahdolliset tukitoimiet. Eli käytännössä ainkain se kotihoito käy 3 kertaa päivässä. Ateriapalvelu joko kunnalta tai muuten seuranta, että vanhus syö oikein. jne.
Sitten pidetään palaveri jossa tulee joku SAS(?) hoitaja arvioimaan tilannetta, paikalla kotihoidon edustaja ja omaisia ja asiakas. Ja jos tässä palaverissa päätetään, että tarvii laitospaikan niin sitten ehkä pääsee jonoon... tai ainakin siihen johonkin kokoukseen käsiteltäväksi.
mua on oikein kielletty puuttumasta. Asumme sen verran kaukana, ettei kuitenkaan päästä mihinkään hoitopalavereihin tms.
On kaatunut usein, joutunut sen takia sairaalaankin.
Kai sekin tarvitaan, mutta ensin on saatava kotiapu kokonaan käyttöön ja muut mahdolliset tukitoimiet. Eli käytännössä ainkain se kotihoito käy 3 kertaa päivässä. Ateriapalvelu joko kunnalta tai muuten seuranta, että vanhus syö oikein. jne.
Sitten pidetään palaveri jossa tulee joku SAS(?) hoitaja arvioimaan tilannetta, paikalla kotihoidon edustaja ja omaisia ja asiakas. Ja jos tässä palaverissa päätetään, että tarvii laitospaikan niin sitten ehkä pääsee jonoon... tai ainakin siihen johonkin kokoukseen käsiteltäväksi.
muuten piisaa kun saa tarpeeksi paskat pisteet muistitestistä
ajatukseen muuttaa esim. palvelutaloon tai vastaavaan? Siitähän asia paljon on kiinni. Jos itse vastustaa, tilanne on tosi hankala. Jos hän taas itse sanoisi, että haluaa muuttaa, tilanne on aika helppo.