Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei viallisen tuotteen palauttamiseen kuittia tarvita!

Vierailija
15.02.2012 |

Voiko ilman kuittia vaatia hyvitystä viallisesta tuotteesta?



Jos tuotteessa on virhe, voit valittaa yritykselle ja vaatia hyvitystä ilman kuittiakin. Valitusoikeus ei ole sidoksissa kuittiin.



Esimerkiksi maksukorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa voi todentaa ostopaikan. Jos niitäkään ei ole jäljellä, mutta tuote kuuluu liikkeen myyntivalikoimaan ja voidaan muutenkin kohtuudella ajatella tuotteen ostetun kyseisestä liikkeestä, voit vaatia sitä hyvittämään virheen.



lähde: kuluttajavirastoTavarassa on virhe, jos se ei vastaa sovittua



Tavaran lajin, määrän, laadun, ominaisuuksien ja pakkauksen on vastattava sitä mitä myyjä ja asiakas ovat sopineet.



Kun virhettä arvioidaan, otetaan huomioon lähinnä yleinen mittapuu, ei yksittäisen kuluttajan odotuksia.

Tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, kun



* tavarassa on valmistusvirhe

* tavara ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu

* tavara ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu

* tavara ei ole pakattu asianmukaisella tavalla sen säilyttämiseksi tai suojaamiseksi

* tavara kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa

* tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä

* tavara ei täytä turvallisuusvaatimuksia



Myyjän vastuu virheestä on suuri tavaran elinkaaren alussa ja pienenee tavaran ikääntyessä. Tavaran voi odottaa kestävän normaalissa käytössä sen mitä saman laatuisten ja hintaisten tavaroiden yleensä oletetaan kestävän. Tavaroiden oletettavissa oleva kestoikä on yleensä pidempi kuin niille annettu takuu.



Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden sisällä ostohetkestä, virheen oletetaan olleen tavarassa jo ostohetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Tämä ei koske elintarvikkeita tai vastaavanlaisia tuotteita, joiden ei voida olettaa kestävän yli kuutta kuukautta.



lähde. kuluttajavirasto



Eli jos esim, vaate on nyppyinen parin pesun jälkeen ja saumat kiertää niin takaisin vain kauppaan se, ei semmosta pas*aa tarvi hyväksyä, sitä enemmän niitä tehdään mitä enemmän kuluttajat hyväksyy sen. Palauttaminen on kannanotto!









Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme