Koiranomistaja, miksi jätät ohitustilanteet muiden vastuulle?
Olen kyllästynyt hoitamaan ohitustilanteet yksinäni kun vastaantuleva koirantaluttaja laittaa Muffen istumaan siksi aikaa. Ohi KÄVELEVÄ koira on helppo hoitaa mallikkaasti, sillä koiralle se on luontevaa. Istuva ja odottava koira suorastaan kutsuu koulutuksessa olevaa penikkaa. No, oppiipahan koira ohittamaan ne istuvatkin sitten, ei se olekaan huolenaiheeni. Mutta on itsekästä opettaa se oma koira vain istumaan kunnes muut ovat painelleet ohi.
Kommentit (12)
vitutti eilen, kun olin ekaa kertaa lenkillä koko koiratrioni kanssa (penneli 4kk, tähän asti käyty erikseen), ja eräs papparainen istutti pikku puudelinsa jo 100m päästä tuonne puiston hiekkakujalle meitä "odottamaan" ja mun koirat sai kerätä kierroksia sitten koko matkan.
Ohitus sujui kunnialla mutta harmitti silti, kun kontaktissa seuraaminen kolmen kanssa yhtäaikaa ei vielä onnistu kun pennun koulutus on kesken.
On todella ärsyttävää kun jotkut pistää koiransa istumaan tienvarteen. Yleensä sitten meidän koirat luulee että se on joku tuttu joka on jäänyt odottamaan. Kyllä saan koirani kulkemaan ohi nätisti mutta onhan se ärsyttävää. Miksi ei voin vaan molemmat osapuolet kävellä sujuvasti ohi niin olisi paljon helpompaa koirillekkin. Jotkut koirathan voi kokea tilanteen myös uhkaavaksi. Mutta sehän vaan todistaa sen että ne koirien omistajat jotka istuttaa koiransa tienvarteen eivät ole kouluttanut niitä eikä hallitse niitä.
vitutti eilen, kun olin ekaa kertaa lenkillä koko koiratrioni kanssa (penneli 4kk, tähän asti käyty erikseen), ja eräs papparainen istutti pikku puudelinsa jo 100m päästä tuonne puiston hiekkakujalle meitä "odottamaan" ja mun koirat sai kerätä kierroksia sitten koko matkan.
Ohitus sujui kunnialla mutta harmitti silti, kun kontaktissa seuraaminen kolmen kanssa yhtäaikaa ei vielä onnistu kun pennun koulutus on kesken.
niin miksi et vaihtanut reittiä tai jäänyt itse odottamaan? Voihan sitä vaikka kokeilla huikata että tule vaan, nämä on ihan kilttejä koiria?? Se "papparainen" on voinut luulla tekevänsä ystävällisesti, kun joku touhuaa tulemaan USEAN koiran kanssa..
Istutaan monen kymmenen metrin päähän odottamaan että vastaantuleva koiranulkoiluttaja hoitaa tilanteen yksin. Aina on ohi päästy mutta minusta tuollainen on silti itsekästä ja jopa epäkohteliasta muita liikkujia kohtaan.
Hullun tuntuista jotenkin kun oma nyt jo pentuna suurikokoinen sekarotuiseni on hallinnassa, kun taas vastassa oleva kundi ei muka saa sylikoiraa hallittua ohitustilanteessa muuten kuin istuttamalla.
En normaalisti raportoi tänne näitä koirajuttuja mutta nyt koulittavan pennun kanssa olen alkanut taas huomata miten yleistä tällainen on ja siksi mittari heilahti ainakin vaaleanpunaisen puolelle.
Valilla tekis mieli istuttaa omakoira. Siina oltas sitten patti tilanteessa, kun kaks koiraa istuu. Kuka silloin menee ohi??? Ma en ymmarra, miks ei voi vain kavella napparasti ohi.
niin miksi et vaihtanut reittiä tai jäänyt itse odottamaan? Voihan sitä vaikka kokeilla huikata että tule vaan, nämä on ihan kilttejä koiria?? Se "papparainen" on voinut luulla tekevänsä ystävällisesti, kun joku touhuaa tulemaan USEAN koiran kanssa..
Silloin se papparainen ei kyllä tiennyt koirista yhtään mitään.
T. Ohis
ilman että kaikkien vastaantulevien pitäisi tietää, miten juuri teitä vastaan tulee kävellä.
Asun kaupungissa ja täällä on niin paljon koiranomistajia, jotka ei ymmärrä koirien käyttäytymisestä yhtään mitään. Pysähdytään keskelle tietä, kysytään onks noi tyttöjä vai poikia...aija, no sit xxx voikin tulla... kun itse yritän vain ohittaa. Päästetään vaapaana oleva koira kahden hihnassa olevan luokse, vielä silloin kun toinen on puskassa kakalla jne. Silloin, kun meidän lähipuistossa on tottistreenit onnistuu jokainen ohitus mallikkaasti, mutta muuten on aika onnetonta porukkaa liikkeellä. Ja näin talvella on joskus lähes mahdotonta kiertää tai muuttaa reittiä.
Sellaset omistajat jotka antavat koiransa mennä keskelle kulkuväylää makaamaan ja "vaanimaan" vastaantulevaa koiraa. Itse haluan ohittaa koiran ja omat koirani kulkevat reunassa niin että minä olen välissä. Mutta sitten nämä omistajat päästävät oman koiransa rempomaan kohti ja pahimmassa tapauksessa nuuhkimaan takaa tms. Yritä nyt siinä sitten kävellä ohi.
Koirani eivät ole agressiivisia mutta kun kävelen niin en välitä jäädä juttelemaan toisten kanssa. Haluan kulkea rauhassa enkä pysähtyä niin että koirat jäävät pyörimään sikin sokin. Meillä on koirakavereita joiden kanssa touhottavat esim. omalla pihallamme ja lenkeillä haluan kulkea ilman kaikkea sähläystä.
Itseänikin on tämä sama juttu välillä ärsyttänyt. Koirani oli nimittäin pienempänä arka, etenkin isojen koirien kanssa, eikä uskaltanut oikein ohittaa niitä, etenkään sellaisia jotka jäivät sinne eteen vaanimaan.
No, nykyään onneksi koira on reippaampi ja kaikkien koirien ohi päästään oikein nätisti ja reippaasti. Mutta ymmärrän oikein hyvin heitä joita nämä odottavat koirat ärsyttävät.
Pakko myös ihmetellä, että miten niiden istujakoirien omistajat jaksaa aina ventata paikallaan että vastaantuleva koirakko menee ohi? Johan siinä menee aikaa, ja talvella ehtii tulla jo kylmäkin!
kaikki koirat ja koiranomistajat. Turhaa sakkia kaikki.
onko tässä viestissä joku pointti mitä ei tavis taluttaja tajua?
Tosin meillä on metsästyskoira, joita ei ihmeemmin opeteta kaikkien sääntöjen mukaan, riittää ettei hyökkäile vastaantulevien kimppuun. Kukaan vastaantuleva ei ole pysäyttänytkjään koiraansa, ellei koira sitten ole ollut esim iso ja kova vetämään, jolloin on ollut pakko