Mitä pitää tehdä, jos auto sammuu yhtäkkiä keskelle moottoritietä?
Jos on kyseessä automaattivaihteinen auto...Sen tiedän, että tietysti pitää aina yrittää ohjata auto sellaiseen paikkaan, missä se ei aiheuta vaaraa ja missä se ei ole tiellä eli tien reunaan, mutta miten?Jos auto sammuu, niin kai se silti vielä liikkuu jonkin matkaa samaa vauhtia kun ennen sammumista? Laitetaanko heti päälle hätävilkku vai tavallinen vilkku? Eikö automaatissakin voi vaihtaa vapaalle ja eikö se olekin n? Pitäisikö mieluummin ohjata auto tien vierustalle d:llä vai n:llä? Jos n:llä niin silloinhan täytyy painaa ensin jarrua, jotta sen saa vaihdettua ja mitä jos vauhti ei riitäkään sitten?
T:Ap, joka kerran näki keskelle tietä sammuneen auton :p
Kommentit (23)
kun lähdet tuntematonta autoa ajamaan, sun kannattaa tutustua siihen, miten vaihteet toimii jne.
Olen vaan kuullut, että auto voi hyytyä kun on kova pakkanen...Yleensä ne hyytyneet autot taitaa olla niitä vanhempia ja enemmän ajettuja mutta myös ihan uusien ja kalliiden autojen kanssa voi käydä niin...
T:Ap
Jos auto ajaa 120 km tunnissa ja sammuu, niin ei se vauhti nyt seinään lopu! Hyvin ehtii laittaa vaikka hätävilkut päälle ja ohjata oikealle pientareelle.
Siihen sitten vaan perään kunnon varoituskolmiot ym. ja hinausapua paikallle.
Kannattaa ajaa VAIN sellaisella autolla, jota osaa käyttää. Jos on automaattivaihteinen, sitä pitää opetella ensin ajamaan ennen kuin lähtee liikenteeseen. Ei siinä mitään neuvoa enää av-palstalta kysytä, kun autoon tulee se pahempi vika. Eikä edes soiteta miehelle, kun pitää toimia jotenkin niin kauan kun se vielä liikkuu.
Periaatteessa autoon voi tulla joku sellainenkin vika, että se jää juuri siihen paikkaan eikä sitä pysty ohjaamaan mihinkään. Silloin laitetaan hätävilkut päälle ensin, ja sitten viedään varoituskolmiä kauemmas autosta.
ja vilkku oikealle päälle, ihan sama onko laidassa vai keskellä tietä kuknhan ei vaan aja sillä autolla enään.
D:llä et voi sitä työtää vaan n:llä, joka vastaa käsivaihteita. Varmasti huomaat jos auto alkaa yskimään, ei se tule kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tällöin siirryt oikeanpuoleiselle kaistalle, josta on helppo ohjata auto pientareelle moottorin simahdettua. Ja heti ne hätävilkut päälle kun moottori sammuu ja vauhti hiipuu.
ja ohjata auto mahdollisimman reunaan. Heijastinliivit päälle!!!! ja viemään kolmiota tarpeksi kauaksi. Motarilla kun ajetaan kovaa niin kolmio mitää olla tosi kaukana 10 - 20 metriä ei tunnu missään. Jos oikein pahassa paikkaa niin soitto 112:n muuten hinausliikkeeseen. Työntäminen on motarilla etenkin pimeään tai lumisateen aikaan on aika uhkarohkeata koska siinä voi jäädä autojen yliajamaksi.
ja vilkku oikealle päälle, ihan sama onko laidassa vai keskellä tietä kuknhan ei vaan aja sillä autolla enään.
Jos auto ajaa 120 km tunnissa ja sammuu, niin ei se vauhti nyt seinään lopu! Hyvin ehtii laittaa vaikka hätävilkut päälle ja ohjata oikealle pientareelle.
Siihen sitten vaan perään kunnon varoituskolmiot ym. ja hinausapua paikallle.
Hinausauto oli kyllä vitun kallis. Onneksi ei ole sellaiselle tarvetta.
nyt ihan ensiksi sinne autokouluun. Siellä sitten teoriatunnilla voi kysyä kaikkia näitä mieltä askarruttavia kysymyksiä.
ja ohjata auto mahdollisimman reunaan. Heijastinliivit päälle!!!! ja viemään kolmiota tarpeksi kauaksi. Motarilla kun ajetaan kovaa niin kolmio mitää olla tosi kaukana 10 - 20 metriä ei tunnu missään. Jos oikein pahassa paikkaa niin soitto 112:n muuten hinausliikkeeseen. Työntäminen on motarilla etenkin pimeään tai lumisateen aikaan on aika uhkarohkeata koska siinä voi jäädä autojen yliajamaksi.
motari on kumminkin pahaa paikkaa jättää autoa mihin kohti vaan. Kyllä sinne voi soittaa (pitääkin) ja ilmoittaa riskistä tieliikenteelle, vaikka onkin sitten oma hyytynyt auto. Soitto ei edes maksa mitään, ja tekevät siellä sitten omat päätöksensä lähettääkö partion ohjaamaan liikennettä tjms.
Ainakin on annettu tiedoksi.
Siis jos ei tee mitään, moottori jarruttaa vähemmän kuin keppiautossa.
Toki automaatin voi heittää myös vapaalle eli N:lle.
Ei tarvitse jarruttaa.
Vilkku oikealle ja hätävilkut sitten kun löydät ne.
Rullaus oikealle mahdollisimman sivuun. Sitten varoituskolmio ja soitto hinurille tai 112.
Dont panic!
Kannattaa ajaa VAIN sellaisella autolla, jota osaa käyttää. Jos on automaattivaihteinen, sitä pitää opetella ensin ajamaan ennen kuin lähtee liikenteeseen. Ei siinä mitään neuvoa enää av-palstalta kysytä, kun autoon tulee se pahempi vika. Eikä edes soiteta miehelle, kun pitää toimia jotenkin niin kauan kun se vielä liikkuu.
Periaatteessa autoon voi tulla joku sellainenkin vika, että se jää juuri siihen paikkaan eikä sitä pysty ohjaamaan mihinkään. Silloin laitetaan hätävilkut päälle ensin, ja sitten viedään varoituskolmiä kauemmas autosta.
Jos mulla olisi auto sammunut ennen tänne av:lle tuloa, olisin tehnyt just noin kun on täällä neuvottu:) Siitä vapaalle vaihtamisesta en tosin olis ollut ihan varma ja siitä lähinnä halusin tietää...Olisit varmaan ohjannut sen d:llä sinne sivuun, koska ei se vauhti ihan heti lopu, kun 80:äkin ajaa...Hätävilkut oisin laittanut päälle tietysti myös...
T:Ap
ja menisin puskaan hihittämään kuka mossauttaa ekan laakin... Kivempi porukalla miettiä millä jatkaa matkaa (jakaa taksikulut) kun toistenkin autot on paskana samassa läjässä. Kuinka korkea pino niistä tulee?
on aina oikeassa laidassa reilusti auton levyinen piennar, eli sinne vaan ohjaat sen auton, kyllä se sen verran rullaa omalla vauhdillaan vielä. Sinne kun saat auton, se ei ole pahasti tiellä eikä tartte soitella 112. Vie kolmio riittävän kauas, hätävilkuillakaan ei ole niin väliä, jos se auto on siististi siellä pientareella.
Mutta hei, opettele ensin käyttämään niitä vaihteita ennekuin lähdet muiden autojen sekaan ajelemaan.
Hieno idea, mutta siinä on riski että ensimmäinen mossauttaa jo ennenkuin ehdit sinne puskaan.
Oli hyvä esimerkki mitä tehdään kun edessä on auto pysahtyneenä, kaikki ajoi kankkusen tavoin ja 200 autoa romuttui, ajeli toisiin pahki.
Ehdottomasti hätävilkut, vaikka pientareella!
Ja tokihan jos auto sammuu, niin vauhti hidastuu, ei se auto kuin seinään pysähdy. Sillon vaan äkkiä ohjausliike sivummalle, vilkku päälle jos ehtii reagoida. Ja kun olet pysähdyksissä, niin hätävilkut päälle ja vie varoituskolmio.
Jos kävis niin huonosti, että se auto seisahtais siihen keskelle tietä, sun pitäis vaihtaa vaihde vapaalle ja sit työntää auto sivuun. Hätävilkut päällä tietysti.