Pääkaupunkiseudun useissa paikoissa asuneet! Listatkaa hyvät asuinalueet ja vähemmän hyvät.
Parhaimmat asuinalueet? Huonoimmat? Miksi?
Ja vain ne alueet, joilla olet OIKEASTI ASUNUT.
Kommentit (9)
asumme Lauttasaaressa. Näissä kaikissa olen viihtynyt oikein hyvin. Ensiksi Lauttasaaren "porvarillisuus" arvelutti, mutta lapsiperheelle tämä on oikein sopiva paikka.
Vallila, Helsinki - oikein kiva alue. Talossa oli paljon yksiöitä, joten sen takia paljon opiskelijoita. Sopi elämänvaiheeseen.
Kallio, Helsinki - ihan jees, opiskelijalle. Ei enää.
Tapiola, Espoo - kaunis ja ihana paikka. Muutimme pois, koska halusimme Helsinkiin ja koska siellä alkoi putkiremontit
Kurvi, Helsinki - No, baarista pääsi helposti kotiin. Levoton, mutta eläväinen paikka. Tykkäsin siinä vaiheessa.
Krunikka, Helsinki - Mahtava sijainti ja trendikäs seutu siinä elämänvaiheessa (opiskelijana). Nyt kun baarit ja yliopisto ei ole enää elämän keskus, arvostan vähän enemmän neliöitä ja - tämä on noloa - autotallipaikkaa.
Hakunila, Vantaa - muutaman kuukauden remonttipakopaikka. En asunut ihan keskustassa, vaan laitamilla. Oli ihan kiva sen muutaman kuukauden. Mukavaa luontoa. Ostari oli karu paikka, mutta niinhän ne ostarit pruukaa olla.
Pihlajisto, Helsinki - Ihan kiva lapsiperhepaikka, aluksi. Sitten kävi niin, että alkoi tulla pientä ongelmaa paikallisista lapsijengeistä ja aloin miettiä, että näinköhän haluan, että omani menee samoihin porukoihin. Todettiin miehen kanssa, että äänestetään jaloillamme ja pelataan varman päälle.
Paloheinä, Helsinki - Mahtava lapsiperhepaikka. Hyvä koulu, kivoja ihmisiä, asumiseen suuresti motivoituneita asukkeja. Siinä missä Kalliossa tai Hakunilassakin sait kulkea rauhassa vaikka kirves vartta myöten päässä, täällä se kyllä huomattaisiin... Niin hyvässä kuin pahassa. Eli vähän porvarillinen ja sisäänpäinlämpiävä, mutta viihtyisä.
Parhaimmat asuinalueet? Huonoimmat? Miksi?
Ja vain ne alueet, joilla olet OIKEASTI ASUNUT.
Aika vaikea verrata, kun olen asunut 23.5 vuoden aikana Helsingissä vain kahdessa kaupunginosassa.
Opiskeluaikana (vuoteen 1995) asuin Siltamäessä opiskelija-asunnossa, joita suuri osa lähitaloistakin oli. Ostoskeskuksen ympäristö tuntui nuhjuiselta. Mutta en todellakaan tiedä, miten alue on muuttunut 17 vuodessa.
Vuodesta 1995 olen asunut perheineni Itäkeskuksessa, ensin opiskeliasunnossa ja sen jälkeen kahdessa omistusasunnossa. Metroaseman ympäristössä on joskus hieman levotonta iltaisin, samoin ostoskeskuksen luona. Opiskeluaikaisella kerrostalollamme oli kuulemma hieman huono maine, mutta silloinkin eri portaiden välillä oli isot erot.
Molemmat omistusasuntomme sijaitsevat aivan lähellä toisiaan, eikä oikeastaan parempaa paikkaa voisi löytää. Kauppakeskus Itäkeskus palveluineen on kävelymatkan päässä, mutta kuitenkin riittävän kaukana, jotta kauppakeskuksen häiriöt eivät näy meidän luonamme. Jokseenkin lähellä ovat myös Lanterna ja Prisma. Itäkeskuksen kirjasto on sekin varsin hyvä.
Merenrantaan ja uimarannalle on vain muutama sata metriä ja alueella on paljon muitakin ulkoilualueita. Joukkoliikenneyhteydet lähes joka suuntaan (ja aivan erityisesti metrolla keskustaan) ovat erinomaiset. Lähistöllä on useita hyviksi havaittuja päiväkoteja ja lasten kouluakaan ei voi moittia, vaikka se ei tarkalleen ottaen nimestään huolimatta sijaitse Itäkeskuksessa.
Asunnonostajan kannalta hyvänä voi pitää sitäkin, että Itäkeskus, kuten lähes koko itäinen Helsinki, on aliarvostettua, joten täältä löytyy hyviä asuntoja melko siedettävään hintaan, vaikka halpoja asunnot eivät täälläkään ole.
Maunula - silloin se oli ihan jees, en lapsena tajunnut olla onneton ja syrjäytynyt ollenkaan. Päinvastoin, hieno lapsuus. Sijainti hyvä, itse tykkään Maunulan asemakaavasta (ei korkeita kerrostaloja juurikaan, paljon viheralueita) mutta onhan sillä huono maine.
Oulunkylä - tykkäsin silloin ja tykkään yhä vieläkin. Myös Ogelin asemakaava viehättää, ja sijainti huippuhyvä. Kuulemma hiukan levoton nykyisin (ilmeisesti nuoriso-ongelma lähinnä), ainakin asemanseutu, mutta toisaalta vaikuttaa rauhaisalta.
Tali - tykkäsin länsi-hgin meiningistä, mutta liian korkeita taloja makuuni ja liikaa teollisuuskiinteistöjä liian lähellä. Meren läheisyys plussaa.
Etelä-Haaga, tykkäsin ja tykkään yhäkin! Huippusijainti, kaikki lähellä. Ja yllätys yllätys, tykkään myös Etelä-Haagan asemakaavasta, mutta sehän onkin aika lähellä Ogelia :-)
Paloheinä - on kuin asuisi maalla, aika huonot liikenneyhteydet. Mutta toisaalta rauhaisa, ja luonto lähellä. On vaan vähän tylsä, ja tylsää porukkaakin täällä asuu. Itseäni on alkanut ahdistaa tämä porvarimeininki, ja muutto siintää mielessä.
Ja juu, en ole asunut mutta usein käynyt mm Laurinlahdessa ja Tapiolassa, ja molemmissa voisin kuvitella asuvani. Laurinlahdessa merellisyys plussaa, ja jotenkin viehättävän näköinen alue.
Ja tietyissä osissa Kalliossa on suht rauhallistakin. En ehkä kuitenkaan nyt isompien lasten kanssa enää asuisi.
kruununhaka, kaunista ja rauhallista, palvelut lähellä.
Ullanlinna, sama kuin Kruununhaka, paitsi vilkkaampaa.
Lauttasaari, vähän kaukana kaikesta.
Käpylä leppoisa ilmapiiri, hyvät liikenneyhteydet
Malminkartano tai Kivenlahti
Molemmissa häiritseviä nuorisojengejä, paljon ankeita betonikolosseja, paljon vuokrataloja, ilmeisen paljon sosiaalitapauksia ja syrjäytyneita, rauhaton ostari ja Maltsussa myös Kantsun jälkeen Hgin järkyttävin juna-asema.
Helsinki
-Maunula: asuin lapsena. Riippuu paljon alueesta, jotkut alueet ehkä rauhattomia, mutta paljon viehättäviä ja rauhallisia paikkoja.
-Malmi: asuin itse ihan aseman lähellä ja seutu oli aika levotonta. Sen sijaan pientaloalueet vähän kauempana ovat varmasti rauhallisia.
-Lassila: viihdyin hyvin. Mutta jälleen aseman seutu rauhatonta, itse Lassila ihan mukavaa paikkaa.
Vantaa
-Myyrmäki: hyvät palvelut ja yhteydet, kaupunkimaistunut.
-Hämeenkylä: nukkumalähiö, monien lapsiperheiden unelma.
Espoo
-Ymmesta: ihana, pieni, kylämäinen paikka. Hyvä päiväkoti, koulu, leikkipuisto ja urheiluhalli ja junalla pääsee kulkemaan sujuvasti.
-Laaksolahti: kuten Hämeenkylä, mutta ehkä hitusen paremmat palvelut.
Paras paikka täällä on Espoon Lintuvaara.
Kaikki muut, missä olen asunut, onkin sitten huonoja; Espoon kilo, Vantaan Korso, Koivukylä, Rekola ja Hiekkaharju. Olen asunut myös Helsingin Viikissä, se oli silloin mukava paikka muttei ole enää kun koko ajan rakennetaan lisää.